اجتماعی

انتقاد عضو انجمن مددکاری از برگزاری دورهای آموزشی چند روزه مددکاری توسط خیریه ها و سازمانها

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران از برگزاری دوره های آموزشی چند روزه برای حمایت از برخی نهادهای دولتی و خیریه انتقاد کرد. بنابراین افراد شرکت کننده در این دوره ها نمی توانند مددکار اجتماعی محسوب شوند.

به گزارش سرگرمی برای همه، دکتر معصومه معارف وند در این خصوص افزود. حضور برخی از مددکاران اجتماعی به طور غیرمستقیم به این پزشکان غیرحرفه‌ای اجازه می‌دهد تا این آموزش‌های شش روزه را برای مددکاران اجتماعی انجام دهند، در نهایت همه این فعالیت‌ها باعث بدتر شدن مراجعان می‌شود. خطر کیفیت پایین و مداخلات مضر.

وی در ادامه سخنان خود به مناسبت میلاد امام علی (ع) در وبیناری که به همت انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، دانشگاه علوم توانبخشی، سلامت اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، صلاحیت حرفه ای را تعریف کرد، گفت: توانایی ها، از جمله دانش، مهارت ها و نگرش، که توسط هر شغل یا حرفه تعیین می شود و توسط فرد در فرآیند آموزشی-تجربی در محیط های آموزشی، کاری-اجتماعی به دست می آید و تبدیل به رفتار حرفه ای می شود.
به گفته وی، مددکاری اجتماعی که دارای صلاحیت حرفه‌ای است، رفتار اخلاقی-حرفه‌ای دارد به این معنا که تصمیماتش اخلاقی است، بر اساس ضوابط و معیارهای اخلاقی، در ارتباط بیرونی، شفاهی، کتبی، رفتار حرفه‌ای است. ایمیل او. بدیهی است و او از نظارت و مشاوره برای ارائه قضاوت حرفه ای استفاده می کند: تصمیمات.

به گفته وی مددکار اجتماعی حرفه ای که به تفاوت ها و تنوع فرهنگی توجه دارد به آن احترام می گذارد. دانش به روز را حفظ می کند و از مداخلات مبتنی بر شواهد برای ارائه خدمات استفاده می کند. یک مددکار اجتماعی با صلاحیت حرفه ای می تواند هنگام ارزیابی فعالیت حرفه ای خود از تفکر انتقادی استفاده کند به این معنا که بتواند به طور مستمر فعالیت های خود را بررسی کند، مهارت ها، دانش و نگرش حرفه ای خود را بهبود بخشد. او تلاش خواهد کرد.
مددکاری اجتماعی یک موضوع آکادمیک است، مددکاران اجتماعی باید این رشته را تکمیل کرده باشند و برای کسب مهارت، کارآموزی و کارآموزی داشته باشند. در نتیجه، افرادی که در دوره های چند روزه شرکت می کنند، مانند دوره هایی که در ماه های اخیر توسط برخی موسسات خیریه دولتی برگزار شده است، نمی توانند مددکار اجتماعی محسوب شوند.

حمیده عادلیان عضو هیئت مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، مدیر گروه تامین اجتماعی دانشگاه علامه طباطبا، دکتر
جایگاه حرفه مددکاری اجتماعی در عرصه بین المللی را تشریح کرد.

او گفت؛ چالش های مددکاران اجتماعی مرتبط با فعالیت افراد غیرحرفه ای در زمینه مددکاری اجتماعی در سایر کشورها نیز رو به افزایش است.

وی با اشاره به کاربرد رویکردهای جبران خسارت و توسعه اجتماعی، تاکید کرد که مداخلات جبران خسارت (به ویژه در کشورهای در حال توسعه) جایگاه آنها را متزلزل کرده است. محدودیت منابع، افزایش تعداد گروه های هدف، کاهش کارایی، تضعیف جایگاه مددکاران اجتماعی. در عین حال، مددکاران اجتماعی می توانند نقش مهمی در روند توسعه ایفا کنند. در حالی که «جبران» نیازمند رویکردهای «توسعه‌ای» به مددکاری اجتماعی است، به نظر می‌رسد در کشوری مانند ایران، مددکاران اجتماعی برای تقویت نقش خود در فرآیند توسعه باید تلاش بیشتری کنند. تجربه سایر کشورها نشان می دهد که رویکرد توسعه می تواند کارایی این حرفه را افزایش دهد.

مددکار اجتماعی محمدجواد روزبهانی، عضو هیئت مدیره انجمن علمی و رفاه اجتماعی ایران، بر نقش سازمان های مردم نهاد در حمایت از حرفه مددکاری اجتماعی تاکید کرد.

وی با اشاره به برخی تجربیات موفق سازمان های مردم نهاد در ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی، تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد به ناچار وارد فرآیند مداخله اجتماعی شده اند و بخش قابل توجهی از مداخلات مددکاری اجتماعی آتی توسط این سازمان ها انجام خواهد شد. در عین حال سازمان‌های غیردولتی که برای توسعه دانش و مهارت مددکاران اجتماعی و تقویت نقش حرفه‌ای آنها تشکیل می‌شوند، در مراقبت و حفاظت از این حرفه بسیار حیاتی خواهند بود. آنها می توانند با نظارت منظم بر پیشرفت حرفه و موانع موجود و پاسخ های مناسب، از انحراف مداخلات حرفه ای مددکاری اجتماعی، چالش ها جلوگیری کنند.

دکتر رهب مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به تلاش ایثارگران مددکاری اجتماعی برای شروع و ادامه رشته مددکاری در ایران گفت: در رشته مددکاری اجتماعی 1401 کودک و نوجوان، استاد برای اولین بار دانشجو می پذیرد که با کمک اساتید مددکاری اجتماعی انجام شد. بختیار، دبیر شورای علوم پایه پزشکی.
وی افزود: باید به مددکاران اجتماعی روش ها و رویکردهای علمی جدید ارائه شود.

در این وبینار دکتر اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران بر صیانت علمی، تخصصی و اخلاقی مددکاری اجتماعی تاکید کرد.

انتهای پیام: