فرهنگ و هنر

انتظار بی جا نداشته باشید!

حدود چهار ماه از افتتاح تلویزیون تئاتر ایران می گذرد. ​​هیچ دلیلی وجود ندارد که اگر فکر می کنیم بخشی از جامعه تئاتر باید در این دوره معرفی می شد ، همکاری می کرد ، اما نظرسنجی های ما نشان می دهد که این آشنایی همانطور است که باید باشد و شاید این اتفاق نیفتاده باشد.

به گزارش سرگرمی برای همه ، تلویزیون نمایشی ایران سیستمی است که در دوران کرونا راه اندازی شد. در افتتاحیه خود در ژانویه 1999 ، اعلام شد که این سیستم تئاتر ایران را به این معنا مستند می کند که آرشیوی از جشنواره ها ، کارگاه ها و فرصت های قبلی برای تولید نمایش در یک بستر جدید خواهد بود. حتی گفته شد که از طریق این سیستم قرار است با تئاتر جهان ارتباط برقرار کنیم. به عبارت دیگر ، پروتکل های آثار جشنواره های مختلف ، که با فرهنگ ما همخوانی دارد ، نشان دهیم.

صرف نظر از ارزش بایگانی – مستند این سیستم ، که یکی از خلا permanentهای همیشگی ما را پر خواهد کرد ، ایجاد چنین سیستمی در شرایط غم انگیز این دوره ، که منجر به تعطیلی بعدی تئاتر شد ، حتی می تواند فرصت کمی باشد. برای برخی از فعالان تئاتر.

طبیعتاً انتظار ما این نبود كه با راه اندازی تلویزیون نمایشی ایران ، چندین نمایشنامه به سرعت تولید و اجرا شود ، اما به نظر نمی رسد بی منطق باشد كه این سیستم را به اهالی تئاتر معرفی كنیم ، حتی در چند مورد با آنها مشورت كنیم. ماه ها. ،

برای ارزیابی میزان آشنایی جامعه تئاتر با این سیستم ، ابتدا سراغ هنرمندانی رفتیم که در دوره کرونا در زمینه های متنوع سایبری برنامه اجرا می کردند.

الهام پاوه نژاد بازیگر “مرجان” ، نسیم ادبی بازیگر “میس آنلاین” و افشین هاشمی بازیگر “آقای شاد” به سرگرمی برای همه گفتند که از این سیستم اطلاعی ندارند. پاون نژاد اظهار داشت: در دنیای امروز تبلیغات نقش اصلی را بازی می کنند اما هیچ تبلیغی برای معرفی تلویزیون نمایشی ایران وجود ندارد. هاشمی خاطرنشان کرد: هیچ مشورت و گفتگویی با اهالی تئاتر درباره راه اندازی این سیستم انجام نشده است.

اقدامی صورت نگرفت

سال گذشته ، آرین رضا که کارگردانی هر سه نمایشنامه را بر عهده داشت ، از تلویزیون تئاتر ایران اطلاع داشت ، وی در ارزیابی خود گفت که این سیستم اکنون حاوی اطلاعات بایگانی بیشتری از جمله تعطیلی جشنواره های مختلف تئاتر است ، اما از لحاظ تولید تئاتر. هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی یادآور شد: این سیستم در ابتدای بهره برداری خود از نظر فنی دچار مشكل شده است ، از آن زمان هنوز اتفاق زیادی نیفتاده است و بخش بزرگی از جامعه تئاتر هنوز آن را نمی دانند ، مدیران هنری آمادگی ارائه آن را ندارند ، همانطور که داده شد ، اما در طی این چند ماه فعالیت کوچکی در این سیستم مشاهده نشده است ، از کسی برای همکاری در این سیستم دعوت نشده است.

ارائه آنلاین مونا فرجاد در صفحه شخصی خود

رضا گفت که ایجاد این فضا می تواند فرصت خوبی برای تئاتر باشد ، اما به نظر می رسد که هیچ کس به معیشت هنرمندان اهمیت زیادی نمی دهد و در این سیستم به جای تولید ، بیشتر جشنواره های اختتامیه بارگذاری می شود.

وی با اشاره به موفقیت بازیگری مانند مونا فراداد که این روزها برای جلب مخاطبان زیادی اجراهای کوتاهی را به همراه خانواده خود آپلود می کند ، ادامه داد. او قراردادی امضا کرد و او را به کار دعوت کرد.

ما همیشه از ابتدا به دنبال پول نیستیم

رزا بهرامی ، کارگردان دیگری که در دوران کرونا فعالیت می کرد نیز گفت که خبر افتتاح تلویزیون نمایشی ایران را دیده است ، اما متأسفانه این اقدام به عنوان یک شعار باقی مانده است ، در حالی که می تواند برای مخاطبان تئاتر تصادفی باشد.

وی ادامه داد: “ما همیشه از ابتدا به دنبال پول نیستیم.” ما ابتدا باید هزینه فرهنگ را بپردازیم و سپس محصول را بدست آوریم. در کنار کرونا ، وقتی مردم عصبی ، ناامید و ناامید هستند ، تلویزیون نمایشی ایران می تواند با ایجاد برخی از اجراهای خوب ، فرصتی برای سرگرمی و حتی تلطیف فضای جامعه فراهم کند. وقتی جامعه ما دائماً به سمت عصبی شدن ، خشونت پیش می رود ، تعداد خودکشی ها در یک روز به 87 مورد می رسد ، کاهش جو جامعه بسیار مهم می شود و از این لحاظ تلویزیون نمایشی ایران می تواند نقش داشته باشد. کمک به امرار معاش جامعه تئاتر.

ساسان پیروز ، کارشناس تئاتر و عضو گروه تئاتر لیو نیز اعلام کرد که در مرحله راه اندازی تلویزیون نمایشی ایران است.

وی به دلیل فعالیت در رسانه ها ، پیامک هایی را نیز در جشنواره ها دریافت می کرد تا از محتوای سمینارها و آثار آن جشنواره استفاده کند.

در نگاه اول ، به نظر می رسد اداره کل هنرهای نمایشی برای فعال سازی آن در زمینه تولید و اجرای تئاتر تمایلی به معرفی این سیستم ندارد. سرگرمی برای همه در ادامه تلاش خواهد کرد تا در این زمینه به این دفتر پاسخ دهد.

انتهای پیام: