اجتماعی

فوت سالانه ۲۰۰ نفر در انتظار کلیه و ۴۰ نفر در انتظار کبد/اهدای قلب برای تامین معیشت صحت ندارد

سرگرمی برای همه/ خراسان رضوی رئیس اداره تامین اعضاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سالانه 200 تا 300 نفر در لیست کلیه و 40 تا 50 نفر در لیست کبد جان خود را از دست می دهند، گفت. 70 درصد از خانواده های مرگ مغزی موافق هستند. اهدای عضو، اما 30 درصد راضی نیستند.

ابراهیم خالقی امروز در نشست خبری به مناسبت روز ملی اهدای عضو در بیمارستان پیوند منتصریه خبر داد. «در این سال ها 4976 پیوند عضو انجام شده است. 1167 بیمار مبتلا به مرگ مغزی شامل کلیه، کبد، قرنیه، قلب، ریه، پوست، لوزالمعده، پیوند همزمان کلیه به کبد، پیوند کلیه به پانکراس، تعداد بیماران مبتلا به این اندام ها در دهه 1980 کمترین میزان مورد نیاز است. اهداکنندگان و 6 گیرنده، و بیشترین تعداد در 1400 – 131 اهداکننده و 683 گیرنده بود.

او اضافه کرد. وی افزود: در سال 1998 تعداد اهداها 125 نفر بود اما در سال 1999 به دلیل بحران کرونا، محدودیت عروق کرونا و همچنین الزام به بازگشت به خدمات بهداشتی این تعداد به 53 مورد افزایش یافت. اما در سال 1400 وضعیت بهتر شد.

خالقی ادامه داد: در سال 1400، 97 پیوند کلیه، 89 پیوند کبد، 232 پیوند قرنیه، 215 پیوند پوست، 18 پیوند قلب انجام شد و در همان سال 13 پیوند کلیه و 15 پیوند کبد در سایر مناطق داشتیم. از ابتدای سال 1401 تاکنون 114 عضو اهدایی از 27 بیمار مرگ مغزی شامل 12 پیوند کلیه، 10 پیوند کبد، 48 پیوند قرنیه، سه پیوند قلب، یک پانکراس، یک کلیه و یک پانکراس داشته ایم. . در این مدت 11 مورد ارسال کبد به 2 ناحیه دیگر کلیه داشتیم.

وی تاکید کرد. پیوند هیچ تعطیلی یا تعطیلی ندارد. مثلاً در روز عید فطر دو مورد مرگ مغزی رخ داد که اعضای چهار بیمار نیازمند عضو از مرگ حتمی نجات یافتند.

رئیس گروه پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: رضایت خانواده حتی در صورت اهدای کارت توسط عضو متوفی الزامی است و تا تکمیل فرم رضایت، امکان انجام عمل اهدا و پیوند وجود ندارد. اما تاکنون موردی نداشتیم که کسی موافق باشد و خانواده اش مخالفت کنند.

او اضافه کرد. «متاسفانه برخی رسانه های داخلی و خارجی موضوع قاچاق اعضای بدن را تیتر می کنند. ما نباید تحت تأثیر اخبار نادرست باشیم. یا از رسانه های دشمن انتظار دیگری نداریم، اما از رسانه های خودمان هم توقع نداریم که اطلاعات نادرست منتشر کنند.

دکتر محسن علی اکبریان رئیس بیمارستان منتصریه نیز در این دیدار گفت: 31 اردیبهشت با هدف ترویج فرهنگ اهدای عضو، روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است. بیمارستان مونتاسریه دیالیز و پیوند اعضا از سال 1380 در زمینه پیوند کبد، کلیه و پانکراس فعالیت می کند و این بیمارستان یکی از مراکز درمانی پیشرو در کشور در این زمینه بوده است.

او اضافه کرد. برخی اعضا از جمله کبد به بیمارستان نمازی شیراز، قلب، ریه، پوست به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد و قرنیه به بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) مشهد فرستاده می شود. برای پیوند روده اجرا در مشهد; اگرچه موارد بحرانی رخ داده است، اما این نوع پیوند فقط در شیراز انجام می شود.

علی اکبریان اعلام کرد. بیمارستان منتصری شرق کشور در زمینه پیوند اعضا فعال است. بیش از 90 درصد پیوند کلیه از اهداکنندگان مرده مغز است و پیوند کبد زنده فقط از بستگان انجام می شود. این پیوند در مشهد 100 درصد عامل مرگ مغزی و در شهرهایی مانند شیراز درصد کمی از اهداکنندگان زنده بوده است.

رئیس بیمارستان منتصریه ادامه داد. هر چه فرهنگ اهدای عضو بیشتر ترویج شود، مراقبت از بیماران نیازمند اعضا و خانواده آنها کمتر می شود، ما می توانیم مانند آلمان باشیم که هیچ نگرانی در این زمینه ندارد.

علی اکبریان اعلام کرد. اگرچه در سال 1999 تعداد پیوندهای کبد از 40 مورد کاهش یافت، اما در سال 1400 این تعداد به بیش از 90 پیوند رسید که منجر به بالاترین آمار سال شد.

وی تاکید کرد. افرادی که بر اثر بیماری عروق کرونا قلب جان خود را از دست می دهند، نمی توانند اعضای بدن خود را اهدا کنند و افراد مبتلا به بیماری ایسکمیک قلبی که به عضوی نیاز دارند، باید پس از بهبودی برای دریافت عضو اقدام کنند.

رئیس بیمارستان منتصریه تاکید کرد. وی ادامه داد: در مطبوعات دشمن شایعات نادرستی مبنی بر دریافت پول اهداکنندگان از دریافت کنندگان منتشر شده است که با واقعیت همخوانی ندارد و اگر موردی هم وجود داشته باشد ربطی به مرگ مغزی ندارد. نباید مورد باج خواهی دشمنان قرار گیرد.» مثلاً فیلمی در مورد فروش قلب ساخته شد که چون قلب عضوی حیاتی است امکان پذیر نیست و اهدای آن باعث مرگ می شود. شاید برای برخی از اعضا مثل کلیه ها اینطور باشد اما نباید تحت تاثیر اخبار کذب فضای مجازی باشیم.

علی اکبریان اعلام کرد. او در فرآیند تحقیقات مرگ مغزی بسیار متخصص است، تایید آن مرگ توسط پزشک زمانی که با توقف غیرقابل برگشت سلول های مغز همراه باشد. 4 متخصص جراحی مغز و اعصاب، داخلی، بیهوشی و ایمونولوژی در این باره اظهار نظر می کنند و پس از تایید نهایی نماینده پزشکی قانونی، خانواده موافقت کرده و عضو بیمار مرده مغزی خارج می شود.

رئیس بیمارستان منتصریه با اشاره به اینکه مشهد پس از شیراز و تهران سومین اهدای عضو در کشور است، گفت: بیمارستان منتصریر، علاوه بر خدمات پزشکی، خدمات آموزشی و پژوهشی را نیز ارائه می دهد و مرکز تحقیقات پیوند نیز این کار را انجام می دهد. دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز برای انجام تحقیقات تخصصی تری در این زمینه در این بیمارستان فعال بوده است.

از بیماران پیوندی پولی دریافت نمی شود

او اضافه کرد. اقدامات قابل توجهی در بیمارستان مونتاسریه برای پیوند اعضا انجام شده است و با وجود هزینه بالای پیوند اعضا، هیچ پولی از بیماران پیوند دریافت نمی شود. اگرچه هزینه پیوند بسیار بالاست، اما با حمایت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد تمامی این هزینه ها برای بیماران رایگان تامین می شود.

هر فرد مرگ مغزی یک تا هشت بیمار را از مرگ های حتمی نجات می دهد

محمود موحدی رئیس دفتر شورای مشارکت های مردمی بیمارستان منتصریه در این دیدار گفت. آنها سال هاست که رنج می برند. خانواده هایشان از این بیماری رنج می برند».

او اضافه کرد. خداوند سرنوشت برخی از این بیماران را با سرنوشت برخی دیگر پیوند داده است، در صورت فوت خانواده هر یک از کشته شدگان، از هر هشت نفر یک نفر از مرگ حتمی نجات یافته و به زندگی عادی خود باز می گردد.

انتهای پیام: