اجتماعی

سالانه ۵۰ هزار پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در جهان انجام می‌شود

“روز جهانی خون بند ناف” هر ساله در 15 نوامبر جشن گرفته می شود.

به گزارش سرگرمی برای همه، خون بند ناف منبع غنی سلول های بنیادی خونساز است و کاربردهای پزشکی این سلول ها به سرعت در حال گسترش است.

در حال حاضر می توان از این سلول ها برای درمان تقریباً 85 بیماری از جمله بیماری های خونی مانند سلول داسی شکل و تالاسمی، بیماری های عصبی مانند فلج مغزی و سرطان های خون استفاده کرد. با این حال، خون بند ناف هنوز به عنوان ضایعات پزشکی در اکثر زایمان ها دور ریخته می شود، اغلب به دلیل عدم آگاهی از فواید و کاربردهای مهم آن.

این مایع به راحتی جمع آوری می شود و 10 برابر بیشتر از مایع جمع آوری شده از مغز استخوان، سلول های بنیادی دارد. علاوه بر این، سلول های بنیادی خون بند ناف به ندرت ناقل بیماری های عفونی هستند.

اولین پیوند موفقیت آمیز خون بند ناف در سال 1988 انجام شد و امروزه 50000 پیوند سلول های بنیادی خونساز در سراسر جهان انجام می شود.

شکی نیست که درمان با سلول های بنیادی نقش حیاتی در آینده پزشکی ایفا خواهد کرد زیرا کاربردهای بالینی بیشتری پیدا می کند. صرفه جویی در خون بند ناف کودکان به آنها این امکان را می دهد که از مزایای آن در آینده بهره مند شوند. توانایی قابل توجه این سلول ها برای تحریک بازسازی سلول های دیگر (و تبدیل شدن به انواع خاصی از سلول ها) به متخصصان کمک می کند تا بافت ها و حتی اندام ها را به گونه ای بازسازی کنند که بتوانند بیماری های مختلفی مانند دیابت، ام اس تبدیلی، بیماری های قلبی و حتی کووید را درمان کنند. 19.

فرآیند جمع آوری سلول های بنیادی کودک سریع و بدون درد است و روزی می تواند جان او را نجات دهد. آینده درمان با سلول های بنیادی با بسیاری از یافته های تحقیقاتی جدید در مورد استفاده بالقوه از سلول های بنیادی خون بند ناف (و بافت بند ناف) بسیار روشن است. به همین دلیل است که والدین بیشتر و بیشتر تصمیم می گیرند سلول های بنیادی خون بند ناف نوزاد خود را در هنگام تولد نجات دهند.

به گفته smartcells، پزشک متخصص پس از زایمان، بند ناف نوزاد را بریده و نوزاد را از مادر جدا می کند، سپس با اقدامات لازم حداقل 40 میلی لیتر خون از بند ناف جمع آوری می کند. این فرآیند در مدت زمان کوتاهی انجام می شود.

انتهای پیام