علمی و پزشکی

پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

طبق این گزارش شفاف و تصور کنید ، افرادی که به پیوند کبد احتیاج دارند ، به جای انتظار برای کبد اهدا شده ، کبد جدیدی دارند که از سلولهای پوستی خود رشد کرده است. دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ در ایالات متحده گامی بزرگ در جهت اجرای این ایده برداشته اند. آنها قادر به پیوند کبد کوچک از سلولهای پوست انسان به موش بودند.

پیوند عضو می تواند به نجات جان بیماران کمک کند ، اما موانعی برای غلبه بر آنها وجود دارد. یکی از این موانع ، نارسایی اهدا کننده است و دیگری این که سیستم ایمنی گیرنده ممکن است در صورت یافتن عضو اهدایی از پذیرش بافت جدید خودداری کند.

ممکن است یک اندام جایگزین که از سلولهای خود بیمار رشد می کند رشد کند. این کار در صورت نیاز به پیوند عضو انجام می شود. سیستم ایمنی بدن این ارگان را رد نمی کند زیرا سلولهای خود را به رسمیت می شناسد.

محققان دانشگاه پیتسبورگ سلولهای کبدی را از سلولهای بنیادی انسان ایجاد کرده و سپس آنها را به موشها پیوند زده اند. سلولهای کبدی انسان در کبد موش مورد پردازش قرار گرفتند که تمام سلولهای آن را از دست داد. بنابراین سلولهای جدید باید به آن متصل شده و ساختار اصلی ارگانیسم را حفظ کنند.

محققان سپس کبد کوچک را به پنج موش پیوند دادند و به مدت چهار روز شرایط آنها را بررسی کردند. مطالعات نشان داده است که کبد جدید در همه موش ها کار می کند.

دانشمندان دریافته اند که این کبدها اورانیوم اسیدهای صفراوی را رمزگشایی می کنند. آنها همچنین پروتئین در خون موش ها یافتند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که این آزمایش به خوبی پیش نرفته است ، زیرا در جریان خون در اطراف بافت همبندی هر 5 موش مشکل وجود دارد. موش ها همچنین به گونه ای طراحی شده اند که در برابر رد پیوند عضو مقاوم هستند. در نتیجه ، این اثرات ممکن است در حیوانات دیگر غیرقابل پیش بینی باشد.

“Alejandro Soto-Gutierrez” ، نویسنده اصلی برنامه ، گفت: “هدف بلند مدت ما تأمین ارگان هایی است که می توانند جایگزین اندام های اهدا شده شوند.”

این مطالعه در ژورنال Cell Reports منتشر شده است.