عمومی

امیکرون هم می‌کشد، هم عوارضش باقی می‌ماند

ویروس کرونا علاوه بر عفونت و مرگ و میر می تواند عوارض خاصی را در افراد سالم ایجاد کند. شیوع آمیکرون که مسری تر است در حال حاضر در تعداد بیماران با عوارض احتمالی این بیماری در حال افزایش است. عوارضی مانند ریزش مو ناشی از سکته یا سکته قبلی.

به گزارش سرگرمی برای همه، منتخبی از گفتگوها خبر گسترده است مطلب زیر را با دکتر هادی یزدانی می خوانید.

آمیکرون نسبت به سویه های دیگر مسری تر است، اما میزان بستری شدن و مرگ و میر آمیکرون در بیمارستان نسبت به سویه های قبلی کمتر است، بنابراین آنچه امروز در مورد ویروس گفته می شود این است که افزایش موارد آمیکرون باعث افزایش مرگ و میر نمی شود.

– در اروپا، دلیل افزایش مرگ و میر در ایالات متحده، به نمایندگی از Emicron، به نظر می رسد که آنها زودتر واکسینه شده اند. در نتیجه تعداد مبتلایان به دلتا کمتر از ایران بوده و به طور طبیعی از این ویروس در امان نبودند. در حال حاضر اثر خود واکسن کاهش یافته است، بنابراین آنها با افزایش موارد و مرگ و میر مواجه شده اند.

– واکسیناسیون تاخیری در ایران بالا درصد بالای جمعیت مبتلا به ویروس کرونا در اوج سال پنجم باعث شد آمیکرون در ایران در حال حاضر شبیه اروپا نباشد.

– خیلی خطرناک است که بگوییم بالاخره همه امیکرون می گیرند، و ما بی خیال می شویم. زیرا ما را مجبور می کند با تعداد زیادی از بیماران روبرو شویم که می توانند به همان درصد میزان مرگ و میر را افزایش دهند.

– از نظر مرگ و میر با آنچه در قله پنجم در دلتا مواجه شدیم مواجه نخواهیم شد.

– علاوه بر افزایش موارد، من نگران تاثیری هستم که افراد پس از بهبودی دارند. طبق مقالات معتبر، افراد اکنون می توانند بخشی از عملکرد ریه خود را پس از بهبودی از دست بدهند.

– در قالب ویروس کرونا با پدیده ای به نام (LONG COVID) عوارض طولانی مدت مواجه شدیم. این عوارض چندین ماه پس از بیماری ایسکمیک قلب شروع می شود. مطالعات علمی نشان داده است که بیماران مبتلا به کووید چند ماه فرصت دارند تا از عوارض بهبود یابند. بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات بویایی به ما مراجعه کرده اند، یعنی مدت زیادی است که حس بویایی آنها برنگشته است یا اگر داشتند برایشان خاص بوده است. وضعیت مثلا مدام بو می دادند یا بوی بد می دادند. از این قبیل عوارض زیاد بود. مانند کاهش عملکرد تنفسی، سرفه های مداوم، ریزش موی شدید به طوری که فرد دچار ترس و اضطراب می شود. ما حتی علائمی مانند عقب ماندگی ذهنی را تجربه کردیم. من مریضی داشتم که حسابدار بود، با اعداد و ارقام سر و کار داشت، اما به من گفت بعد از ابتلا به بیماری ایسکمیک قلب، توان ذهنی اش کم شده است. شکایت از اختلالات خلقی، افسردگی و عدم تمرکز از دیگر عوارض جانبی بود که با آن مواجه شدم.

– الان در بحران هستیم. مثل زلزله. در حال حاضر در حال نجات افرادی هستیم که زیر آوار مانده اند. اما پس از مدتی متوجه می شویم که چقدر ویرانی باقی مانده است.

– به هرکسی که فکر می کند آمیکرون یک سرماخوردگی معمولی است باید گفت که افراد با سرماخوردگی عارضه زیادی ندارند اما در مواجهه با ویروس کرونا ناشی از این اپیدمی می دانیم که در آینده عوارض زیادی خواهیم داشت. . ما می دانیم که برخی از بیمارانی که ممکن است در ماه های پس از بیماری ایسکمیک قلبی دچار آمبولی شوند، بر اثر حمله قلبی یا سکته مغزی می میرند و هرگز در آمار کووید لحاظ نشده اند. در این میان، اینها برخی از عوارض کووید است.

لازم به ذکر است که همه افراد بر اثر بیماری ایسکمیک قلب نمی میرند، اما پس از گذشت چند ماه سلامت بخشی از افراد به خطر می افتد، این موضوع باعث نگرانی آمیکرون شده است زیرا بسیار مسری است.

– در صورت ضربه احتمالی، سرعت انتقال ویروس بسیار بالاست، حدود 48 تا 72 ساعت قبل.

– طبیعتاً نظر من به عنوان یک پزشک دغدغه‌مند درمان با کسی که مسئول است فرق می‌کند، آیا او به موارد دیگر رسیدگی می‌کند. نباید فراموش کنیم که دانش آموزان در طول آموزش آنلاین آسیب جدی دیده اند. بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات خلقی و اضطراب به ما مراجعه می کنند. به خصوص زنان که عمدتاً مسئولیت آموزش دانش آموزان را بر عهده دارند. از سوی دیگر می دانیم که یکی از مراکز انتقال سریع این بیماری، مدارس است، دانش آموزانی که در سنین پایین هستند و نمی توانند مشکلات بهداشتی را حفظ کنند. بنابراین برای تصمیم گیری در مورد بازگشایی کامل مدارس باید تذکری داشت.

انتهای پیام: