عمومی

کتاب و دغدغه‌هایی که همچنان باقی است

در سال 1396 با یکی از رسانه ها نکات زیر را مطرح کردم که هنوز هم مشکل روز فرهنگی ماست. در ارزیابی فعالیت‌های وزارت فرهنگ، وزارت فرهنگ، معاونت فرهنگی و سایر ساختارهای زیرمجموعه این وزارتخانه، نکات افزایش سرانه مطالعه در کشور لحاظ می‌شود. یکی از مواردی که دوستان راهنمای ما باید به آن اعتقاد داشته باشند این است که تقسیم مسئولیت ها در دولت به معنای ایجاد وزارتخانه های غیر مرتبط مانند جزایر دوردست نیست.

وزارتخانه های مختلف، همزمان مستقل هستند، مسئولیت های مشترک دارند، و همه باید اقتصاد، سیاست، فرهنگ را در مسیر پیشرفت و غیره سازماندهی کنند. وزارت فرهنگ و رهبری اسلامی به‌عنوان متولی فرهنگ و پاسخگوی قوه مقننه باید در نقشه راه خود برنامه‌ای برای همه بخش‌های دولت داشته باشد تا از همه ظرفیت‌های فرهنگی به‌ویژه برای جان بخشیدن به کتاب استفاده بهینه کنند. از این طرح ها

ببینید مثلاً نگاه به کار، برنامه‌ریزی برای ایجاد شغل تنها به عنوان فرصتی برای کسب درآمد تلقی می‌شود، اما از منظری دیگر سلامت و نشاط جامعه می‌تواند به اشتغال افراد و نقش فعال بستگی داشته باشد. در جامعه بدانند دیدگاه اول، نگاه مینیمالیستی به یک فرد است که در آن به توانایی های بالا و ارزش های والای فرد توجهی نمی شود. در حالی که از منظر دوم زندگی واقعی افراد معین است. اما درآمد و رفاه از کار حاصل می شود. این وظیفه مؤسسه فرهنگی دولت است که این نگاه را به بدنه دولت تزریق کند.

موضوع کتابخوانی همواره مورد توجه فرهیختگان و مسئولان فرهنگی جامعه ما بوده است، اما علیرغم ابراز همیشگی آن دغدغه هم از سوی دست اندرکاران فرهنگ و صنعت کتاب و هم کسانی که مسئولیت مستقیمی در این زمینه ندارند. . ، اما برای رفع این نگرانی تاکنون هیچ T به جد مطرح نشده است. در نتیجه، کتاب همچنان با مسائلی چون تولید متناسب با مخاطب، تولید مبتنی بر علاقه، تبلیغات و معرفی، توزیع- عرضه و ناگزیر مخاطب کم مواجه است. اما برای رفع این نگرانی چه می توان کرد؟به اعتقاد من کسانی که مسئولیت مستقیم این کار را دارند، مشروط بر اینکه نیاز به اقدام مستمر و جدی را تصدیق کنند، می توانند از پتانسیل خود به خوبی استفاده کنند. تحقیقات و تخصص کشور با تغییر قوانین و رویه‌های موجود، الزاماتی را برای تمامی وزارتخانه‌ها، مؤسسات و سازمان‌هایی که می‌توانند در این زمینه ایفای نقش کنند، در یک حرکت هماهنگ و هماهنگ در یک دوره زمانی ایجاد می‌کند و به تدریج شاهد تغییرات مثبتی خواهیم بود. ایجاد شده برای کتاب: خواندن.

چرا وضعیت مطالعه در جامعه امروز ما مساعد نیست، چرا با وجود همه تلاش ها برای برپایی نمایشگاه های کتاب، وجود آمار سرانه مطالعه و همچنین فرصت های دیگر برای عرضه کتاب های ارزان قیمت مانند جشن ها و جشنواره ها. تغییر نکن، بیشتر ممکن است شاهد رشد باشیم. ما از نظر فرهنگی و اخلاقی در جامعه نتیجه مطالعه یک کتاب نیستیم، خیلی از آن صحبت شده است، همه بر اساس تحقیق یا تجربه شخصی فرمول هایی را پیشنهاد می کنند. اما واقعاً این وزارت فرهنگ و رهبری اسلامی مرکز تلاش در عرصه فرهنگ است که باید از همه این مطالعات و پیشنهادات برای رسیدن به نقشه راه و همانطور که قبلاً اشاره کردم برای حل این موضوع در یک حرکت هماهنگ اجتماعی استفاده کرد. .

علاوه بر موارد فوق، برخی از دلایلی که تاکنون صاحب نظران و صاحب نظران آن را پایین بودن سطح پژوهش در جامعه ذکر کرده اند. این شامل: از قرار دادن کتاب خواندن به عنوان یکی از اهداف آموزشی در برنامه های آموزشی خودداری کنید. توضيح اينكه اگر هدف تعليم و تربيت تعليم و تربيت باشد، هم معلم و هم فراگير در فرايند آموزشي فعال خواهند بود. این فعالیت مستلزم تغییر در رویکرد آموزش و تقویت روحیه یادگیرنده در جستجوی حقیقت است و به ناچار کتاب به عنوان منبع دانش بیشتر یادگیرنده خواهد شد.

سردرگمی نویسنده، ناشر، متولیان دولت در زمینه کتاب چه باید کرد و چه نباید کرد. اما رجوع کننده به کتاب در پی یافتن گمشده یا کشف رمز و راز در خود یا در جامعه یا در عالم است. اگر کتاب نتواند به طور شیوا و قانع کننده موضوع را برای او بیان کند، طبیعتاً نمی تواند راهی را در دل او به عنوان دوست خلوت باز کند تا بخشی از شبانه روز خود را با آن بگذراند. خوب است مسئولان امر در قالب نظرسنجی ببینند که کتاب در جامعه امروز ما چقدر با مسائل و دغدغه های اساسی مردم به ویژه نوجوانان و جوانان مرتبط است. چگونه یک نویسنده می تواند برای مخاطبانش بنویسد که آنها و دغدغه های ذهنی خود را به خوبی نشناسد؟

هم شناخت، تبیین و تحلیل مخاطب، چه در قالب متون پژوهشی و چه در متون ادبی، مستلزم آشنایی با نظام معرفتی است. دیگران باشید

برخی از مسئولان دولتی که مسئولیت حسابرسی کتب را بر عهده دارند گلایه دارند، چرا حسابرسی؟ یا ممیزی ممکن است امروز کاستی هایی داشته باشد، اما آیا مردم انتظار ندارند که حکومتی که منصوب می کنند، همان گونه که از مرزهای جغرافیایی سرزمین خود محافظت می کند، مراقب مرزهای فرهنگی و اخلاقی جامعه باشد؟ همانطور که هر برگه را نمی توان و نباید برای درمان درد مردم نوشت. بلکه باید یک پزشک حاذق و با تجربه باشد تا «درد» و روش درمان را به خوبی بشناسد.

علاوه بر مطالب فوق که عمدتاً مربوط به محتوا بود، از عوامل مؤثر در بدبختی کتاب می توان به مشکلاتی از قبیل اطلاعات ضعیف و نبود شبکه توزیع قوی، نبود مراکز دسترسی به کتاب اشاره کرد.

* رئیس سابق سازمان اسناد ملی ایران اد کتابخانه