علمی و پزشکی

افزایش آمار نسخ الکترونیک به بیش از ۹۰ درصد طی یکسال اخیر

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خدمات بهداشتی و درمانی را یکی از مشکلات اولویت دار همه اقشار عنوان کرد و با اشاره به اینکه امروز مردم دچار مشکل هستند، گفت: رفتار 50 درصد سلامت جمعیت کشور بر عهده سازمان تامین اجتماعی است. البته وضعیت درمان سازمان رو به بهبود است و رویکرد تحول آفرین و جهشی را در این زمینه دنبال می کنیم.

به گزارش سرگرمی برای همه، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست “بررسی چالش ها و تبیین اهداف و برنامه ها در حوزه درمان” که با حضور مدیران درمان تامین اجتماعی مناطق برگزار شد، اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی در سال 1393 در حوزه درمان قرار گرفت. فرا رسیدن ایام اربعین حسینی را تسلیت عرض نموده و با آرزوی بهره مندی از برکات این ایام و همچنین گرامیداشت هفته دولت. او گفت. روز پزشک و داروساز را به پرسنل پزشکی کشور به ویژه همکاران سازمانی که در این زمینه بار بسیار سنگینی را بر دوش دارند تبریک می گویم. به مناسبت چنین روزی باید به کسانی که در راه خدمت به مردم می روند، همان خدمتی که در آن بحث حفظ سلامت و جان انسان ها مطرح می شود، تبریک گفت.

او اضافه کرد: خداوند به پزشکان، کادر پزشکی و داروسازان نعمت داده و آنها را در این مسیر قرار داده است و این نعمتی است که خداوند به آنها داده است. در حقیقت خداوند عده ای را برگزیده و مانند خود قرار داده است; چون طبیب اصلی خداست و در گزارش داریم که «اللَّهُمَّ أَعْضَلُ الْعَظیمِ أَنْ أَحْسَنُ اللَّهِ أَحْسَنُ اللَّهُ أَحْسَنُ اللَّهِ أَحْسَنُ اللَّهِ أَحْسَنُ اللَّهِ أَحْسَنُ اللَّهِ أَحْسَنُ اللَّهُ أَحْسَنَ أَنْ أَحْسَنَ».

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی سپس گفت: ما از امام صادق علیه السلام می گوییم که اگر به خودت بپردازی، چیزهایی به تو می دهیم. آن چیزها چیست؟ توانایی تشخیص بیماری. ببینید چه احساسی نسبت به خودتان داشتید که این مسیر برای شما ترسیم شد. ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد، اما کلیات یکسان است. اینها مشکلات کوچکی نیست و پزشکان باید به خود ببالند که خداوند آنها را در مسیر زندگی به دیگران قرار داده است.

موسوی با تشکر از کارکنان تامین اجتماعی در ارائه خدمات به مردم تاکید کرد. این مسائل بسیار مهم است و اگر به درستی حل نشود، بقیه مسائل حل نخواهد شد. این نگاه به مشکل درمان باید بر کل حوزه بهداشت و درمان حاکم باشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه به برخی نکات و مشکلات مطرح شده از سوی مدیران مناطق پرداخت. مشکل درمان اولین وظیفه سازمان تامین اجتماعی و از وظایف اولویت دار کل کشور است. یعنی چه در معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی، معاونت علمی و وزارت بهداشت و چه در بخش خصوصی، مشکل درمان حرف اول را می زند. در سال اول دولت سیزدهم علیرغم اینکه کشور درگیر ویروس کرونا بود و فشارهای جدی بر دولت وارد شده بود، تقویت حوزه درمان در اولویت قرار گرفت.

او اضافه کرد: حتی در سال اول دولت حداقل به دلیل رویکرد تحول آفرینی که مطرح می شود، دو موضوع در اولویت است. بحث نسخه نویسی الکترونیکی و همچنین شروع طرح درور و اجرای پرداخت ها نشان می دهد که اولویت دولت بحث درمان است.

موسوی همچنین گفت: «در ابتدای مسئولیت دو اولویت اعلام شده داشتیم که یکی بحث پرداخت حقوق بازنشستگان و دیگری بحث درمان بود. من هنوز معتقدم که همه خدمات ما از یک طرف; اما اولویت خدمات ما حوزه درمان است زیرا سلامت 50 درصد جامعه با سازمان تامین اجتماعی مرتبط است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بر حفظ انسجام سازمانی و هم افزایی بخش های بیمه ای و درمانی تاکید کرد و افزود: اگر دیدگاه دقیق و منسجمی نداشته باشند، اوضاع خوب پیش نمی رود. یک نمای جزئی از زمینه درمان کار نمی کند. همه مشکلات ما با کنترل هزینه ها و تمرکز بر منابع انسانی و حوزه های بهبود فرآیند قابل حل نیست. ابتدا باید دیدی جامع، دقیق و منسجم از کل سازمان وجود داشته باشد. ما باید استراتژیک باشیم تا مشکلات را به درستی مدیریت کنیم.

او اضافه کرد: دکترین، اهداف و سیاست‌ها، اسناد بالادستی و ارکان جهت‌گیری سازمان در حوزه درمان کاملاً مشخص است. اما مشکلات مدیریتی داریم. باید به سمت هدایت و رهبری، برنامه ریزی، هماهنگی، سازماندهی، اجرا و ارزیابی و کنترل که شش مولفه مدیریت است، به صورت واقعی و علمی برویم تا نگاه جامع بر تصمیمات حاکم باشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به شکست برنامه تحول سلامت به دلیل نبود نگاه کلان و همه جانبه تاکید کرد: مرحله و در عمل به نتیجه نمی رسد.

وی همچنین بر پرهیز از گفتمان توصیفی در سازمان تاکید کرد و افزود: ما باید از نظر شاخص های کمی و کیفی با یکدیگر صحبت کنیم و سیستم ارزیابی و تبادل نظر ما از گزاره های توصیفی حذف شود. به خصوص که به نظر نمی رسد مشکلی باشد که امروز قابل نمایه سازی نباشد.

موسوی افزود: اگرچه توسعه خدمات درمانی غیرمستقیم را در دستور کار داریم. اما برنامه های درمانی مستقیم هم داریم. تغییر شاخص های هر یک از این دو. باید تغییر شاخص های دیگر را به ما نشان دهد. ما بر درمان مستقیم و غیر مستقیم تاکید می کنیم. اگر یک درمان غیرمستقیم ایجاد کنیم، باید تأثیر آن را در درمان مستقیم هم ببینیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه نتیجه این سازمان هر چه باشد؛ او گفت موفقیت ما در گرو رضایت مردم است. «ما باید حضور مدیران در میدان را جدی بگیریم تا مشکلات را از نزدیک درک کنیم و سپس آن مشکلات را حل کنیم.

او اضافه کرد: معاون درمان سازمان در این مدت کوتاه عملکرد خوبی داشته است و از این نظر باید از معاونت درمانی و مدیران مربوطه تشکر کنم. کارهای بزرگی انجام شده است. در دولت سیزدهم، تعداد نسخه های الکترونیکی در کشور به 65 درصد رسید. اما در سال پایانی دولت سیزدهم به بیش از 90 درصد رسید. برنامه «دروار» یکی از اقدامات اصلی دولت در حوزه سلامت کشور است. باید تلاش ها و اقدامات مورد ارزیابی قرار گیرد و همچنین دستاوردها و برنامه ها برای مسئولان، رسانه ها و افکار عمومی تبیین شود. در حوزه درمان تامین اجتماعی تا پایان امسال 23 درمانگاه افتتاح می شود، 33 درمانگاه در دست ساخت است و در مجموع 1000 تخت بیمارستانی ایجاد می شود.

موسوی با تاکید بر لزوم حفظ و تقویت روحیه تیمی و کار جمعی در سازمان تامین اجتماعی گفت. کار تیمی و اعتماد متقابل برای تحول لازم است. بازدیدهای میدانی و تصمیمات لازم برای رفع مشکلات درمانی مردم ادامه یابد. تعامل با صنعت بیمه و درآمد باید جدی گرفته شود و کنترل هزینه ها در اولویت قرار گیرد.

وی در پایان بر اجرای سامانه هدایت کنترل هزینه، توجه به انضباط مالی و همکاری حداکثری با پروژه های بزرگ کشور تاکید کرد.
در این جلسه که معاون درمان سازمان جناب آقای دکتر مهدی اسلامی به ارائه گزارشی از برنامه های اجرا شده در حوزه درمان تامین اجتماعی پرداختند، تعدادی از مدیران درمان تامین اجتماعی مناطق به تشریح نقطه نظرات خود در خصوص مسائل و مشکلات درمان پرداختند. بخش و راهکارهای توسعه خدمات در این بخش.

انتهای پیام