عمومیکسب و کار ایرانیان

الگوریتم ویژه گوگل برای موبایل

الگوریتم mobile first indexing چیست؟

تمام سایت های جدیدی که از ژوئن ۲۰۱۹ برای اولین بار درگوگل ثبت شدند، ایندکس آنها به طور پیش فرض از طریق الگوریتم Mobile First Indexing گوگل با نسخه موبایل صورت میگیرد و به وبمستر یا سئوکار آن نیز پیغامی مبنی برای سوئیچ شدن نوع ایندکس گوگل اعلام نمیشود. اما در سایت های قدیمی بحث متفاوت است و اولویتِ ایندکس تا زمانی که وبسایت مربوطه برای نسخه موبایل آماده شود با دسکتاپ خواهد بود؛ بعد از آماده شدن اولویت تغییر کرده و از طریقی پیامی در به اطلاع مدیرسایت میرسد، برای خرید رپورتاژ آگهی لطفا کلیک کنید.

به عبارت ساده تر گوگل کرال و ایندکس سایت ها را براساس نسخه موبایل و هرآنچه در آن هست انجام میدهد و رتبه های وبسایت در نسخه دسکتاپ را نیز از روی ایندکس موبایل میسنجد، اکنون بیش از ۵۰ درصد وبسایت ها در سطح وب با اولویت نسخه موبایل (mobile first indexing) ایندکس میشوند.

نکته: جالب است بدانید با آپدیت اولویت نسخه موبایل گوگل، محتوای وبسایت در هردو نسخه دسکتاپ و موبایل یکسان نمایش داده می شود.

نگرانی های بوجود آمده از الگوریتم اولویت با نسخه موبایل

بعد از راه اندازی این الگوریتم ازسمت گوگل، بسیاری از صاحبین کسب و کارها، به ویژه مدیران وبسایت های فروشگاهی دچار تنش و سردرگمی گشته و با سوال هایی در ذهنشان روبه رو شدند که پاسخ به آنها میتوانست، تاثیری مستقیمی رو ترافیک وبسایت داشته باشد ، برای مثال:

  • آیا رسپانسیو بودن سایت کافی است؟
  • آیا موبایل فرندلی بودن سایت برای این الگوریتم مورد تایید است؟

ما در این مقاله با ارائه راهکار هایی شما را برای بهینه سازی وبسایت درمقابل الگوریتم Mobile First Indexing آشنا میکنیم و در ادامه به چند پرسش و پاسخ متدوال درباره این الگوریتم به نسبت جدید گوگل میپردازیم.

چگونه بفهمیم اولویت ایندکس سایت ما دسکتاپ است یا موبایل؟

همان طورکه از اسم الگوریتم متوجه میشویم، هدف اصلی آن تغییر در اولویت بندی فرآیند ایندکس روبات های گوگل و سوئیچ شدن روی نسخه موبایلی است. برای اینکه بدانید درحال حاضر خزنده های گوگل روی کدام نسخه از وبسایت شما دقیق تر هستند، وارد سرچ کنسول شده و از بخش Setting و Indexing Crawler اولویت ایندکس وبسایت را ببینید. در صورت سوئیچ شدن ربات های گوگل بر روی موبایل، در سرچ کنسول نیز عبارت Smartphone Googlebot مشاهده خواهد شد.

الگوریتم Mobile First Indexing چه سایت هایی را تحت تاثیر قرار میدهد؟

در حالت کلی وبسایت هایی که فقط نسخه دسکتاپ دارند و یا نسخه موبایل آنها بهینه سازی شده نیست و از نظر گوگل، موبایل فرندلی نیستند، تحت تاثیر منفی این الگوریتم قرار گرفته و ممکن است با افت رتبه مواجه شوند.

با یک مثال این موضوع را برایتان روشن تر میکنیم، یک سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید که توضیحات محصول خود را در نسخه موبایل حذف کرده و یا به طور پیشفرض قالب سایت از برخی المان ها در نسخه موبایل پشتیبانی نمیکند، در همین حال گوگل الگوریتمی را راه اندازی کرده که اولویت آن برای ایندکس وبسایت و دادن رتبه به آنها نسخه موبایلی است!

انتظار میرود در این شرایط وبسایتی که برای موبایل بهینه نشده و محتوای آن به طور کامل نمایش داده نمیشود، تحت تاثیر الگوریتم موبایل فرست ایندکس گوگل با افت رتبه روبه رو شود. اما گوگل در اینجا با ادامه دادن ایندکس نسخه دسکتاپ، استئنایی قائل شده و فرصتی را به وبسایت های قدیمی داده تا خود را برای نسخه موبایل آماده کنند و تاثیر خود را در ایندکس به طور مستقیم و غیرقابل تغییری بر روی وبسایت های تازه تاسیس میگذارد.

موبایل فرندلی نبودن در دراز مدت، ممکن است اثر بدی روی رتبه بندی وبسایت داشته باشد و در صورتی که اشکالات نسخه موبایلی سایت خود را اصلاح کنید تا مورد تایید گوگل شود، وبسایت مورد نظر درتمام رتبه های خود در نسخه موبایل و دسکتاپ رشد خواهد داشت. پس بیشترین اثر الگوریتم موبایل فرست ایندکس گوگل روی وبسایت هایی است که برای موبایل آماده نشده اند، در این بین سایت هایی که در هردونسخه دسکتاپ و موبایل از لحاظ تکنیکال بهینه بودند، با بروزرسانی الگوریتم گوگل تغییری در رتبه بندی خود حس نکردند.

نکته: بعد از آپدیت الگوریتم اولویت با موبایل، محتوایی که داخل تب ها و آکاردئون های پرسش و پاسخ قرار میگیرد، دیگر در نسخه موبایل از دید گوگل مخفی نمیماند و به راحتی خوانده و ایندکس میشود.

الگوریتم موبایل فرست ایندکسینگ چه سایت هایی را جریمه می کند؟

  • وبسایت هایی که نسخه موبایلی ندارند.
  • وبسایت هایی که رسپانسیو نیستند.
  • وب سایت هایی که نسخه موبایلی مجزا ندارند.

رسپانسیو بودن سایت در نسخه موبایل

سایت هایی که از قبل رسپانسیو بوده و یا سایت های تازه تاسیس شده رسپانسیو، دراثر الگوریتم موبایل گوگل، همانطور که گفته شد تغییر زیادی نخواهند داشت و ربات های گوگل هردو نسخه وبسایت را به راحتی کرال (خزش) کرده و حتی بعد از این آپدیت، محتوای داخل تب ها را نیز در نسخه موبایل خواهد خواند.

وبسایت هایی با نسخه موبایلی و جداگانه

با توجه به آپدیت ها و تغییرات انجام شده در گوگل داشتنِ وبسایتی رسپانسیو، درمقایسه با نسخه موبایلی جداگانه بسیار ارجعیت دارد. سایت هایی که نسخه موبایلی جداگانه دارند با الگوریتم های گوگل از جمله الگوریتم Mobile-First Indexing مشکلات زیادی خواهند داشت. در این حالت دو URL مختلف با محتوای متفاوت از وبسایت وجود دارد و آنچه که ربات های گوگل در نسخه دسکتاپ میبینند با نسخه موبایلی متفاوت است. در واقع ربات های گوگل وقتی نسخه دسکتاپ وبسایت را بررسی میکنند، الگوریتم mobile-first indexing را نیز روی همان URL سایت پیاده سازی میکنند و مشکل اصلی دقیقا همینجاست!! زیرا نسخه موبایل طراحی شده برای سایت URL متفاوتی دارد.

وبسایت های بدونِ نسخه موبایل

دسته آخر سایت هایی که الگوریتم موبایل فرست ایندکس با آنها روبه رو میشود، سایت هایی هستند که فقط و فقط برای نسخه دسکتاپ طراحی شده و هیج نسخه موبایلی یا رسپانسیوی از آنها وجود ندارد. البته خزنده های گوگل تمام وبسایت ها را بررسی خواهند کرد؛ اما درصورت نداشتن نسخه موبایلی،  گوگل و الگوریتم هایش، موبایلی فرندلی بودن سایت را تایید نمیکند و امتیاز این بخش در رتبه بندی از دست میرود.

بهینه سازی سایت برای الگوریتم mobile-first indexing :

طبق آخرین راهنمایی های گوگل در مورد این موضوع، اگر وب سایت شما در نسخه های مختلف موبایل و دسکتاپ رسپانسیو است و از شرایط رتبه بندی خود درحال حاضر راضی هستید، بنابراین نیازی به اعمال هیچگونه تغییری بر روی وبسایت وجود ندارد. اما برای کسب رتبه بهتر، حتی اگر سایت شما رسپانسیو است، برای مشاهده پلتفرم رپورتاژ آگهی لطفا کلیک کنید، روی سایر موارد تکنیکال مثل سرعت و بهینه سازی حجم تصاویر برای بهبود تجربه کاربر کارکنید. ما در در ادامه چند فاکتور جهت آماده سازی وبسایت برای الگوریتم mobile-first indexing را معرفی میکنیم.

استفاده از داده ساختار یافته (schema) :

استفاده از اسکیما در بیشتر اوقات و در هرنسخه وبسایت به درک گوگل از صفحه سایت و محتوای داخل آن کمک میکند، از این رو برای درک بهتر محتوای صفحه حتما توجه کنید که در دو نسخه موبایل و دسکتاپ سایت از کد اسکیمای یکسان و مرتبط با محتوا استفاده میشود.

نسخه amp وبسایت :

استفاده از نسخه (amp (acceleration mobile pages میتواند به بهینه سازی سایت برای الگوریتم الگوریتم mobile-first indexing کمک کند، استفاده از فناوری  AMPproject در برخی وبسایت ها مثلا سایت های وردپرسی، باعث میشود نسخه موبایلی ساده و بهینه شده ای برای سایت داشته باشید که به راحتی برای کاربر قابل استفاده بوده و ربات های گوگل نیز آنرا میفهمند.

افزایش سرعت سایت :

افزایش سرعت سایت موضوعی است که در تمام نسخه های یک وبسایت اهمیت دارد و باید به آن دقت شود، زیرا طبق آمار به دست آماده کاربران وبسایت هایی را که بیشتر از ۲ یا ۳ ثانیه زمان برای لود شدن نیاز دارند را ترک خواهند کرد؛ بنابراین چه اولویت ایندکس گوگل روی موبایل باشد چه دسکتاپ، افزایش و بهبود سرعت باید در لیست کارهای شما برای سئو تکنیکال و افزایش رضایت کاربران باشد.

طراحی سایت با الگوی Mobile First Design :

باتوجه به افزایش استفاده کاربران وب از گوشی های موبایل، روز به روز استفاده از نسخه دسکتاپ سایت ها کمتر و اتصال به اینترنت توسط موبایل بیشتر میشود، از این رو بسیاری از طراحان سایت در سطح دنیا دیگر از روش معمول طراحی سایت برای دسکتاپ و رسپانسیو کردن آن در دستگاه های مختلف استفاده نمیکنند، بلکه ابتدا نسخه موبایلی را کد زده و سپس از روی نسخه موبایل، رسپانسیو سایت در دسکتاپ را طراحی میکنند که به این کار Mobile First Design گفته میشود.

داشتن URL یکسان در نسخه های مختلف سایت :

طبق آنچه گفته شد، گوگل یک URL در نسخه های مختلف دسکتاپ و موبایل بررسی میکند، بنابراین اگر برای سایت در حالت موبایلی URL متفاوتی داشته باشیم، الگوریتم های گوگل در ایندکس کردن و رتبه دادن به مشکل میخورند، زیرا قادر به تشخیص نسخه جداگانه موبایلی سایت از روی URL نسخه دسکتاپ نیستند؛ البته این موضوع برای نسخه AMP صدق نمیکند زیرا در آنجا از متا تگ های خاصی برای معرفی URL اصلی به گوگل استفاده می شود.

خواندن محتوای مخفی :

به ساختار محتوا نیز دقت کنید تا المان یا متنی در نسخه های مختلف مخفی نماند و ترتیب المان های مختلف مثل متن، عکس، ویدیو و لینک ها در دونسخه وبسایت یکی باشد. همچنین همانطور که در بخش های اولیه مقاله ذکر کردیم، خوب است بدانید گوگل محتوای داخل تب ها و آکاردئون ها را که در گذشته قادر به خواندن نبود، در حال حاضر و با آپدیت الگوریتم Mobile First Index متوجه این محتوا میشود و از متن به کار رفته، در رتبه دهی وبسایت استفاده میکند.

ارتباط بین بک لینک و الگوریتم mobile-first indexing :

شاید فکر کنید ارتباط خاصی بین فرآیند برای یک وبسایت و الگوریتم اولویت با موبایل گوگل وجود ندارد؛ اما اینطور نیست و باید به نسخه موبایلی وبسایت هایی که درآنها لینک میسازید نیز دقت کنید تا مطمئن شوید المان مربوط به لینکسازی در نسخه موبایل مخفی نیست و برای گوگل قابل خواندن است، باتوجه به اینکه اولویت ایندکسِ گوگل در وبسایت های جدید نسخه موبایلی است، درصورت مخفی بودن ممکن است بک لینک شما هرگز ایندکس نشده و تاثیری نداشته باشد.

هدف Mobile First Index چیست؟

هدف اصلی الگوریتم ایندکس اول موبایل این است، که کاربران موبایل از هر جهتی رضایت کامل از وبگردی با گوشی های هوشمند را داشته باشند. بدین ترتیب گوگل به دنبال این است که تنها یک ایندکس داشته باشد و آن هم موبایل است. اگرچه تاکنون شاخص برای رتبه بندی دسکتاپ بود، اما با روی کار آمدن این الگوریتم رویه به کلی تغییر می کند و نسخه موبایلی هر وب سایت برای رتبه دهی مورد توجه گوگل قرار می گیرند. گوگل برای این کارش دلیل خوبی هم دارد و می گوید هر آنچه در نسخه موبایلی نمایش داده می شود اهمیت دارد، نه بخش های پنهان سایت که فقط در نسخه دسکتاپ دیده می شوند!

چرا باید به Mobile First Index اهمیت دهیم؟

قطعا هر وب سایتی با هر منظوری که راه اندازی شده باشد، دوست دارد در بین نتایج دیده شود و کاربران در بین انبوه نتیجه های نمایش داده شده، روی آن کلیک کنند. حالا که گوگل این همه به سایت هایی که برای کاربران موبایل بهینه هستند، اهمیت می دهد. شانس دیده شدن در نتایج، برای این وب سایت ها افزایش می یابد. از طرف دیگر سایر وب سایت هایی که با معیارهای Mobile First Indexing همخوانی ندارند، رفته رفته به قعر جدول نتایج سقوط می کنند.

یکی از کارهایی که هر سایت برای ارتقای رتبه خودش می بایست انجام دهد، توجه به الگوریتم Mobile First Index است. وقتی نسخه موبایل سایت ها ایندکس اول گوگل شده است، آیا راهی جز بها دادن به کاربران موبایلی وجود دارد؟ سازگاری وب سایت با موبایل یک برگ برنده است، برای کسانی که به سئوی سایت شان اهمیت می دهند.

منبع : thehoth.com