اجتماعی

ظرفیت‌های تنوع زیستی کشور را باید هر چه سریع‌تر ثبت کنیم

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تغییر اقلیم را دلیل از دست دادن ظرفیت در برخی بخش ها دانست و تاکید کرد. باید فرصت های تنوع زیستی کشور را هر چه سریعتر مستندسازی کنیم و اهمیت آنها را برای مردم و مسئولان تشریح کنیم. ، زیرا این مناطق سرمایه های گرانبهایی هستند که با برخورد نادرست از بین می روند.

به گزارش سرگرمی برای همه، علی سلاجه عکس دوربین برنامه تلویزیونی نیم قرن المهتی را فراخوانی برای محیط زیست کشور دانست و از افرادی که با بصیرت و افق های وسیع در حوزه محیط زیست کشور تلاش کردند و پایه ها و ساختارهایی را ایجاد کردند قدردانی کرد. وی در این زمینه گفت: محیط زیست باید حرف اول را بزند و این با مدیریت صحیح همه دستگاه ها و اقدامات زیست محیطی امکان پذیر است.

وی با اشاره به سال تاسیس سازمان حفاظت محیط زیست و دانش غنی محیط زیست در ایران، دانش کشور در حوزه محیط زیست را فوق العاده و به روز دانست و یادآور شد. مناطقی که پتانسیل خوبی دارند. تغییرات اقلیمی باعث شده است که بسیاری از مناطق فاقد ظرفیت های سابق خود باشند، بنابراین لازم است ابتدا ظرفیت های تنوع زیستی کشور شناسایی و سپس تدوین و ثبت و اهمیت آن برای مردم و مسئولان تبیین شود، زیرا این مناطق سرمایه های گرانبهایی هستند که در جای خود جای ندارند. درمان داشته ایم، اگر درست نکنیم ناپدید می شوند.

وی در این زمینه به شرایط کنونی اروپا اشاره کرد و گفت: اروپا به روزهای اول خود باز می گردد. آنها در حال جبران خسارات ناشی از صنعتی هستند که آسیب زیادی به جامعه آنها وارد کرده است.

سلاجه در خصوص مسائل دانش بنیان افزود: وقتی دانش وارد کار، زندگی و تفکر مردم شود، قطعا محیط نفس راحتی می کشد».

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره واژه های «شهید محیط بان»، «تنوع زیستی» و «زاگرس» گفت. محیط بان شهید یعنی احساس مسئولیت. محیط بنی شهید مدافع آب و خاک مانند شهدای جنگ اجباری و شهدای مدافع حرم است که احساس مسئولیت سنگینی در من ایجاد می کند. تنوع زیستی موهبتی از جانب خداوند است، تنوع، تفاوت و فراوانی نعمت های فوق العاده ارزشمند و عجیبی است. زاگرس نماد مقاومت، تاب‌آوری و تنوع زیستی ایران است، از نظر زمین‌شناسی بسیاری از مشکلات ژئوساختاری ایران در زاگرس رخ داده است و همین موضوع باعث ایجاد تنوع سنگ‌های این مجموعه شده است.

وی تاکید کرد: زاگرس از نظر پوشش گیاهی وضعیت روحی خوبی ندارد. عامل اصلی مشکل تغییر اقلیم است. کمبود باران در منطقه باعث تضعیف پایه گیاهی شده و آمادگی پذیرش هر نوع بیماری و آفتی را دارد اما تشدید این مشکل نحوه برخورد مردم با زاگرس است. زاگرس نمی تواند در زیرگروه خود از خود حمایت کند، ما باید به زاگرس کمک کنیم و معیشت جایگزین و پایدار برای جمعیت منطقه ایجاد کنیم. به عنوان مثال بلوط که محصولات خاص خود را دارد که به روش های مختلف قابل فرآوری است، می توان از آن برای ایجاد معیشت جایگزین استفاده کرد تا مردم به سمت کشاورزی نروند و منابع آبی و زمینی منطقه را هدر ندهند.

سلاجه افزود: بدنه غالب زاگرس سنگ آهک و دولومیت است. واکنش هیدرولوژیکی سنگ آهک بسیار زیاد است، یعنی بارش به سرعت از زیر زمین عبور می کند. بنابراین اگر بارندگی کم باشد به سرعت از دسترس ریشه خارج می شود و ریشه ها نمی توانند از آن استفاده کنند.

وی به منابع آب کارستی زاگرس اشاره کرد و گفت: منابع آب زاگرس منابع عظیمی هستند که باید برنامه ریزی کنیم، اما اداره منابع آب کارست زاگرس در زمینه تحقیقات و تحقیقات دانشگاهی روی این منابع کار کمی انجام داده است.

به گفته سلاجقه، یکی از منابع عظیم زاگرس ما خود جنگل زاگرس و منابع آبی کارستی آن است که باید به آن توجه شود.

وی همچنین به مشکل ریزگردها در زاگرس اشاره کرد و گفت: در زاگرس به دلیل ریزگردها روزنه های فتوسنتزی از بین رفته است و این مشکل جدی است. در حال حاضر زاگرس سپری برای ما انسان ها در این منطقه شده است.

سلاجگاه در خصوص بحث امنیت زیستی نیز افزود. ما در حال معرفی گونه های زیادی مانند مزوتلیومای پاکستانی به کشور هستیم که بعداً مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. با استفاده از گونه های بومی که با منطقه سازگار هستند باید هزینه های کمتری برای استقرار آنها پرداخت کنیم، می توانیم تنوع زیستی خوبی ایجاد کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست با توجه به تاکید خود بر تقویت جایگاه محیط زیست به تمایل احتمالی به محیط زیست اشاره کرد و گفت: سوالات

او اضافه کرد: «فکر می کنم این رویا و اولویت حفاظت از محیط زیست در کشور محقق شود، زیرا در دولت سیزدهم این اصل پذیرفته شد که هیچ پروژه ساختمانی بدون مجوز محیط زیست شروع نشود و همه وزرا پذیرفتند. رهایی

سلاج تاکید کرد. به گفته رئیس جمهور، توسعه به محیط زیست بستگی دارد. به عبارت دیگر اولین جایگاه باید جایگاه محیط باشد. شرایط برای این موضوع در حال مهیا شدن است، البته در ابتدا وسعت محیط در کشور ما کوچک در نظر گرفته می شد. در حال حاضر حتی اگر هر دولتی این میزان را 5 برابر کند، باز هم محیط زیست به جایگاه واقعی خود نمی رسد، اما توسعه پایدار نیز زمانی اتفاق می افتد که محیط زیست کاملاً توسعه یافته داشته باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست مدیریت را مهمتر از اعتبار دانست و گفت: یک مدیر قوی می تواند زوایای پنهان اعتبار برای محیط زیست کشور را تصرف و تصرف کند و تمام ساختارهای کشور را در راستای اقدامات زیست محیطی بسیج کند.

سلاجقه در پایان در پاسخ به درخواست یکی از فعالان محیط زیست برای بهره برداری بیشتر از پساب و تصفیه فاضلاب و ساماندهی منابع زیرزمینی آب در سراسر ایران در اسرع وقت گفت: ما به این درخواست پاسخ مثبت خواهیم داد. ، و وزارت نیرو و دیگران.

انتهای پیام