بین الملل

اردوغان: راه‌حل دو کشوری تنها گزینه برای قبرس است

رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) تأکید کرد که تنها راه حل اختلافات طولانی مدت بر سر قبرس ایجاد دو کشور در این جزیره است و ایجاد فدراسیون مورد نظر آتن در دستور کار گفتگوهای بعدی نیست.

به گزارش رویترز ، روز دوشنبه ، رهبران قبرس یونان در یونان اعلام كردند كه فقط توافق صلح مبتنی بر قطعنامه های سازمان ملل در مورد رد راه حل دو كشور مورد حمایت تركیه و قبرسهای ترکیه را می پذیرند. گفتگوهای میانجیگری سازمان ملل قرار است ماه آینده برگزار شود.

سازمان ملل متحد قصد دارد رهبران ترک قبرس ، رهبران یونان قبرس ، وزرای خارجه سه کشور ضامن ، یونان ، ترکیه و انگلستان را برای بحث در مورد این مسئله دعوت کند. این مسئله تنش های “آتن” آنکارا را پیچیده می کند ، پروژه های انرژی در شرق مدیترانه را پیچیده می کند.

قطعنامه های سازمان ملل متحد خواستار اتحاد مجدد قبرس تحت چتر دو حزب فدرال است. تلاش های قبلی برای اتحاد یونان قبرس ترک-یونان-قبرس در قبرس با شکست انجام شد. پس از حمله ترکیه در سال 1974 ، این جزیره به دو قسمت تقسیم شد.

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه گفته است كه اظهارات دولت های یونان قبرس و یونان نشان می دهد كه آنها توجهی به مقامات تورك قبرس ندارند. بنابراین ، پیشنهادهای مذاکره شده که قبلاً شکست خورده اند ، بی فایده است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: “هیچ راه حلی غیر از راه حل دو دولت وجود ندارد.” چه آن را بپذیرید و چه نپذیرید ، دیگر فدراسیون وجود ندارد. فقط در این شرایط می توان نشست و درباره مسئله قبرس مذاکره کرد. در غیر اینصورت هرکس باید راه خودش را طی کند.

ترکیه و یونان ماه گذشته مذاکرات را از سر گرفتند ، اما اردوغان امروز گفت که نمی تواند با نخست وزیر یونان کیریاکوس میتسوتاکیس دیدار کند. میتسوتاکیس مرا به چالش کشید. چگونه می توانیم با شما پشت میز بنشینیم؟ ابتدا مرزهای خود را بشناسید. اگر واقعاً به دنبال آرامش هستید ، مرا به چالش نکشید.

انتهای پیام: