عمومی

آقای اردوغان! ایران بدن است یا دست؟

“اگر دست از بدن قطع شود ، آنها آن دست را به بدن متصل می کنند ، نه بدن را به دست. آقای اردوغان باید بگوید ایران بدن است یا دست؟ “ما در مورد ایران به عنوان سرزمینی با 5000 سال سابقه صحبت می کنیم ، ما در مورد یک دولت و دولتی که برخی از مردم آن را دوست دارند یا نه ، صحبت نمی کنیم.”

به گزارش سرگرمی برای همه ، مهرداد خدیر روزنامه نگار در این پست عصر ایران: او نوشت: “رئیس جمهوری ترکیه آهنگ” آراز-آراز “یا” ارس-ارس “را در مراسم” رژه پیروزی “در باکو خواند که باعث حساسیت زیادی شد ، زیرا به عنوان رمز مخفی تقسیم پان ترکیست های ایران شناخته می شود. مشخص نیست آقای رجب طیب اردوغان آن را عمداً خوانده است یا اینکه می خواست سخنان احساسی بیان کند ، اما همزمانی این مراسم با سالگرد خروج نیروهای شوروی از آذربایجان و ایران (12 دسامبر) جای تردید دارد.

البته وزیر امور خارجه ایران در توییت خود با چند جمله به حقیقت اشاره کرد ، اما بدون توجه به احساسات ملی گرایانه می توان چند نکته را اضافه کرد. محمدجواد زار عریف نوشت: آیا او نفهمید که با حاکمیت جمهوری آذربایجان مخالف است؟ “هیچ کس نمی تواند در مورد آذربایجان عزیزمان صحبت کند.”

این اولین بار است که در کار روزنامه نگاری ام انتقاد از اردوغان می نویسم. از آنجا که من همیشه احساس می کردم که او به منافع ترکیه اهمیت می دهد ، هویت خود را “به رسمیت می شناسد” و احیا می کند ، اگرچه گاهی اوقات جامعه مدنی را تحت فشار قرار داده است ، انجام این کار از دولتهای نظامی ، حتی سکولارهای مدعی دموکراسی قابل قبولتر است.

در این حالت اما داستان متفاوت است. نه اینکه فکر کنم مثل هموطنانم ، و خدای ناکرده ، من ضد ترک هستم ، که بهترین دوستان ما آذری یا ترک هستند ، آیا انقلاب مشروطه به دلیل قیام در آذربایجان نیست؟

علاوه بر این شعارها می توان به چندین نکته اشاره کرد.

1 اگر دست از بدن قطع شود ، آن دست به بدن متصل است ، نه بدن به دست. آقای اردوغان باید بگوید ایران بدن است یا دست؟ ما در مورد ایران صحبت می کنیم به عنوان کشوری با 5000 سال سابقه ، ما در مورد دولتی نیستیم که برخی مردم آن را دوست دارند.

27 چرا در اولین سالهای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تمایل به عضویت بوجود آمد ، برخی حتی این داستان را ساختند که جدایی 17 شهر قفقاز 99 سال قدمت دارد ، آنچه که در زمان فتحعلی شاه قاجار اتفاق افتاده است باید برگردانده شود ، که البته با واقعیت مطابقت نداشت. این تمایل کجاست؟ این زبان مشترک برخی با آهنگهای جدایی طلبانه کجاست؟ چه اتفاقی در این سالها افتاده است ، غیر از این است که ما عرصه را تنگ کرده ایم ، افق آینده را تاریک کرده ایم ، این که تحریم ها و انزوا باعث شده است دیگران گستاخ باشند

3 من مداح و پیرو دکتر سید جواد آواد طباطبا نیستم ، اما درست است که در دهه های اخیر تأکید شدید بر مفهوم “ملت” منجر به غفلت از “ایران چیست” شده است.

به گفته وی ، برخلاف تاریخ اروپا ، جایی که مفهوم ملت مدرن است ، این مفهوم در طی انتقال از کشورهای مسیحی به معاهده وستفالیا شکل گرفت ، در ایران به عنوان یک دولت ملی دارای قدمت طولانی است. بنابراین مناسب است که به مفهوم ایران برگردیم. در نتیجه بی توجهی به ایران و ترجیح مفاهیم دیگر ، کشورهایی مانند عربستان سعودی و ترکیه نه تنها نزدیک نشده اند بلکه بی ادب تر شده اند.

4 او باید پاسخ این سال را پیدا کند. چرا در زمانی که رضاشاه با تمرکز بر مدرنیته ، سکه دیگری از تمدن ، سیاست تمرکز شدید را دنبال می کرد ، همه ایرانیان احساس تعلق به ایران داشتند؟ و چرا ، پس از پیروزی انقلاب در محکومیت تمام سیاست های رضاشاه ، این تمرکز شدید کنار گذاشته نمی شود ، به طوری که نسلی که از تاریخ ناامیدی غافل هستند ، می توانند از مرکز خارج شوند.

5 تأكيد بر ايران بزرگ غذاي بزرگ و مشترك نبايد به ازاي انكار هويت گروه هاي مختلف قومي باشد و از اين رو ، من قصد ندارم كه “ايرانشهر” طباطبا را گسترش دهم. در عوض ، ما باید “ایران برای همه ایرانیان” را تکرار کنیم. “تقسیم افراد به طبقات مختلف جامعه ای نامتقارن ایجاد می کند ، روابط بین ایرانیان را مختل می کند.”

6 ایرانی مسلمان بودند ، اما ایران هرگز تحت خلافت اسلامی نبوده است ، خصوصاً از زمان صفویه.

7 بخشی از استکبار آقای اردوغان مربوط به خشونت و تحریم های ترامپ علیه ایران پس از ترک ترامپ از ایالات متحده است. بازگشت ایالات متحده به برجام برای از سرگیری مذاکرات می تواند تعادل را در منطقه برقرار کند و از “سلطان خیالی عثمانی” استفاده کند. به خصوص که می دانیم بایدن با اردوغان کاری ندارد ، او نمی خواهد او تسلط یابد.

8 اگر قرار است عثمانی گرایی دوباره احیا شود ، ما باید عظمت دوره صفوی را به نسل جوان یادآوری کنیم. : و البته ارزش بیشتری به اهل سنت ایران بدهید. هر قدمی که اعراب شیعه و سنی ایران را از مادرشان جدا کند ضد ملی است ، این تنها با بازگشت به مفهوم ایرانی ، احقاق حقوق همه ، درگیر کردن آنها در تصمیم گیری ها و کاهش تمرکز شدید رضاخان انجام می شود.

9 این گفته دکتر علا علاپور نیز قابل ذکر است که هیچ ایرانی در ایران وجود ندارد. زبانهای فارسی جمعیتهای زیادی را شامل می شود ، مانند بوشهری ها ، بلوچی ، سیستان ، کرمان ، اصفهان ، آذربایجان ، و نه فقط یک نفر. بنابراین ، ما نباید در دام تقابل ترک ها و پارس ها بیفتیم ، باید از شوونیسم افراطی دوری کنیم.

10 اجازه دهید سیاستمداران ما واقعیت ها را بدانند ، گاهی از توهم خارج شوند. در دنیای مدرن امروز ، کشورها در یک لیگ مانند باشگاه ها به رقابت می پردازند که هرکدام بازی های خاص خود را دارند. زمان انکار و پر کردن دهان انکار از ایران به پایان رسیده است ، ما ضررهای آن را دیده ایم.

هیچ ظرفی نمی تواند “ایران” را نگه دارد و خوشبختانه در این روز فقط صداهایی از جریان های مختلف افکار شنیده می شوند. ایران متعلق به همه ایرانیان است ، عدم رضایت از “سیاست” ، “تصمیم گیری” و انزوا مانند یک شعار نباید علاقه ما به این کشور را که به طور معجزه آسایی یکپارچه باقی مانده است ، به ویژه پس از جنگ های جهانی اول و دوم ، انقلاب ، جنگ و حوادث اخیر در منطقه ضعیف کند. وجود دارد و می ماند.

شاهرخ مسکوب می گوید. “ایرانی بودن معایب زیادی دارد ، اما فارسی گفتن ارزش دارد. “بنابراین ما باید این زبان شیرین را نه در رقابت داخلی ، بلکه به عنوان یک هویت ارزیابی کنیم.”

انتهای پیام: