عمومی

آقای صداوسیما! بیا و این‌بار یار دوازدهم دختران ایران باش

صداوسیما همیشه خود را یار دوازدهم فوتبال خوانده است. عنوانی که بیشتر خودانگیخته – دراماتیک است تا واقعی – بر اساس اکشن. نمایشی که مثلاً رئیس فدراسیون فوتبال پیراهن شماره 12 را به رئیس سازمان صدا و سیما تقدیم کرد.

در سال های اخیر اما صحبت های سازمان صدا و سیما نه تنها حمایتی از فوتبال نیست، بلکه روز به روز فوتبال ایران را تضعیف کرده است. از تعطیلی یک برنامه پرمخاطب در دهه 90 که به صراحت اتفاقات فوتبال ایران را منعکس می کرد تا پرداخت نشدن حق پخش تلویزیونی مسابقات.

طبق برنامه ششم توسعه، قانون بودجه سالانه کشور، صداوسیما موظف است هزینه پخش را به وزارت ورزش و جوانان بپردازد، اما با تخلفات آشکار از آن تعهد خودداری می کند. انکاری که منجر به فقیر شدن فوتبال می شود. فقری که باشگاه های ما را در آستانه ورشکستگی و بدهی قرار نمی دهد، اخراج استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا یکی از تبعات آن است.

اما سابقه بی مهری صداوسیما به ورزش و فوتبال به این نکات محدود نمی شود. صداوسیما علاوه بر اینکه به تعهدات مالی خود عمل نمی کند، در «پخش مستقیم مسابقات بانوان» به صراحت مردان را مورد تبعیض قرار می دهد.

چندی پیش برای اولین بار در تاریخ فوتبال بانوان ایران، تیم فوتبال بانوان شهرداری سیرجان توانست جواز حضور در جام باشگاه های فوتبال بانوان آسیا را کسب کند و در اردن با سه حریف دیگر خود دیدار کند. آنها در آن مسابقات کار بزرگی انجام دادند و با دو پیروزی توانستند نایب قهرمان این مسابقات شوند. شاید هضم این قضیه کمی سخت باشد، اما این مسابقات از رادیو پخش نشد، کمتر کسی توانسته بود شاهد افتخار زنان ایرانی به صورت زنده در داخل ایران باشد.

مدتی بعد تیم ملی هندبال بانوان ایران توانست برای اولین بار در تاریخ در مسابقات جهانی حضور یابد. این رویداد مهم در تلویزیون زنده نیز جایی نداشت.

حالا تست تلویزیونی بعدی در راه است، جام فوتبال زنان آسیاست. مسابقاتی که از چند روز دیگر در هند آغاز می شود، فوتبالیست های ایرانی برای اولین بار وارد چنین میدانی می شوند، در مرحله گروهی با تیم های هند، تایوان و چین دیدار خواهند کرد.

تلویزیون مرحله مقدماتی جام ملت های آسیا این تیم را پخش نکرد اما البته این حق طبیعی است که به اندازه تیم فوتبال مردان در تلویزیون ملی ایران سهم داشته باشد و این حق مردم است. مسابقات تیمی را در یک تورنمنت بزرگ مانند تیم ملی خود، حتی نه از شبکه ملی سه، بلکه از یک شبکه تخصصی ورزشی تماشا کنید. قابل مشاهده باشید و حمایت کنید.

دخترانی که ثابت کرده اند حتی اگر جایی در پخش زنده رسانه ملی نداشته باشند تا آخرین لحظه برای سرافرازی ایران و برافراشتن پرچم سه رنگ آن دست به هر کاری می زنند.

254 251: