عمومی

یازده روش موثر برای تصمیم‌گیری درست و قاطعانه

به گزارش سرگرمی برای همه: خبر گسترده است “کسانی هستند که زمان زیادی را صرف “انرژی” برای ساده ترین تصمیمات می کنند، در نهایت نمی توانند به خوبی از عهده آن برآیند، همیشه از عواقب هر تصمیمی می ترسند، اما با چند ترفند می توانید یاد بگیرید که چگونه قاطعانه عمل کنید. .

اول از همه، باید به خاطر داشته باشید که همه تصمیمات ما کاملا درست نخواهد بود و نتایج عالی به دنبال خواهد داشت. شما فقط باید یاد بگیرید که چگونه آگاهانه تصمیم بگیرید. هنگام تصمیم گیری، روش های زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید قاطعانه عمل کنید.

1. از شک و تردید فرار نکنید

گاهی اوقات افراد به دلیل ترس بیش از حد از عدم اطمینان یا شک نمی توانند تصمیم قطعی بگیرند. در واقع، ممکن است از همان ابتدا مشخص نباشد که تصمیمات ما درست یا نادرست است. وقتی انسان به چیزی شک می کند، می ترسد، نمی تواند تصمیم درستی بگیرد. این مشکل یکی از خصوصیات بیولوژیکی انسان است که به او کمک کرد تا در عصر حجر زنده بماند. اگر مردم آن زمان در هر اقدامی شک نمی کردند، ممکن بود به قیمت جانشان تمام شود. ما این احساس را از عصر حجر به دنیای مدرن خود آورده ایم. بنابراین باید یاد بگیرید که هنگام تصمیم گیری، ترس از عدم اطمینان را کنار بگذارید. باید بدانید که همیشه نمی توانید تصمیمات درستی بگیرید، و برخی از تصمیمات با درصدی از خطا همراه هستند.

2. برای خود ضرب الاجل تعیین کنید

زمانی که به چیزی برخورد کردید که نیازی به پاسخ فوری ندارد، برای خود ضرب الاجل تعیین کنید. زمانی که دائما در حال تعلل هستید انجام کاری دشوار است. علاوه بر این، تصمیم گیری در لحظه آخر و عجله کردن معمولاً اشتباه است.

3. تا جایی که می توانید اطلاعات کسب کنید

برای تصمیم گیری واضح، باید در مورد آنچه که قرار است تصمیم بگیرید، اطلاعات کافی داشته باشید. زمانی می توانید راحت تر تصمیم بگیرید که در مورد موضوع اطلاعات کافی داشته باشید، تمام زوایای آن را مطالعه کرده باشید.

4. مزایا و معایب تصمیم خود را فهرست کنید

اگر نمی توانید تصمیم روشنی بگیرید، همیشه در مورد بهترین چیز شک دارید، بهترین راه این است که جوانب مثبت و منفی تصمیمی را که می خواهید بگیرید یادداشت کنید. در واقع با این کار تصویری از عواقب تصمیم خود خواهید داشت و به این ترتیب بهترین تصمیم را خواهید داشت، در عین حال می توانید گزینه های عینی تری را انتخاب کنید.

5. با دو گزینه در یک زمان ادامه دهید

برای تصمیم گیری قاطع می توانید به بیش از یک گزینه فکر کنید. در واقع، اگر چیزی غیرعادی به ذهنتان خطور کند، باید در موقعیت خود تجدید نظر کنند. در این صورت می دانید که اگر مشکلی پیش آمد، گزینه دیگری دارید که می توانید از آن برای حل مشکل خود استفاده کنید.

6. متعصب نباشید

گاهی اوقات با دو گزینه روبرو می شوید که یکی از آنها را می شناسید اما دیگری را نمی دانید. در این موارد، گزینه با نتیجه مطلوب ممکن است بهترین گزینه نباشد و باید کمی ریسک کنید و گزینه دیگری را انتخاب کنید. در این زمان تعصب نداشته باشید، فقط به یک تصمیم قابل پیش بینی فکر کنید. خلاق باشید و به سراغ گزینه ای بروید که نتیجه آن مشخص نیست، اما ممکن است بهتر از انتخابی باشد که نتیجه آن از قبل مشخص است.

7. تصمیمات خود را به خاطر بسپارید

در هر مورد، آنها با وجود موانعی که به سختی می‌توانیم تصور کنیم، آن را تصرف کرده‌اند.» حتی می توانید نتایج را در جایی بنویسید تا هر بار مجبور شوید چنین تصمیم سختی را بدون دردسر و اضطراب بگیرید.

8. بدانید چه زمانی به غرایز خود اعتماد کنید

درست است که سنجش منطق و موقعیت نقش کلیدی دارد، اما گاهی اوقات غریزه شما کمک می کند. گاهی اوقات مهمترین تصمیمات زندگی به صورت غریزی گرفته می شود. بنابراین می توانید هنگام تصمیم گیری در مورد موضوعی به قلب خود مراجعه کنید. اما اگر نمی توانید تصمیم بگیرید: چیزی به ذهن شما نمی رسد، احتمالاً در حال حاضر با احساسات خود هماهنگ نیستید، که ممکن است به دلیل استرس بیش از حد، خستگی یا تفکر بیش از حد باشد. می توانید کمی پیاده روی کنید، به یک مکان آرام بروید، استراحت کنید یا بیشتر بخوابید. وقتی ذهنتان آرام باشد، بهتر عمل می کنید، تصمیمات درست و قاطعی می گیرید.

9. ارزش های خود را تعریف کنید

راه دیگر برای کاهش بار تصمیم گیری این است که چیزهایی را که در زندگی برای شما ارزش قائل هستید شناسایی کنید. اگر احساس می‌کنید که نمی‌دانید، مطمئن نیستید چه کاری باید انجام دهید، چه تصمیمی بگیرید، به ارزش‌های خود تکیه کنید، به خودتان بگویید که برای رسیدن به هر چیزی که در زندگی برایم ممکن است چه تصمیمی باید بگیرم. با این طرز فکر می توانید راحت تر و بدون ترس تصمیم بگیرید.

10. از قبل برنامه ریزی کنید

برای همه چیز در زندگی خود از قبل برنامه ریزی کنید، از خرید لباس گرفته تا حتی غذا. به این ترتیب نه تنها مجبور نیستیم انرژی ذهنی زیادی را صرف کارهای کوچک روزانه کنیم، بلکه باید در مورد هیچ چیز نیز تصمیمات کسل کننده ای بگیریم. در عین حال برنامه ریزی در مورد مسائل مختلف به شما کمک می کند تا تصمیمات فوری و سریع بگیرید، در نتیجه احساس اضطراب نمی کنید.

11. از تصمیمات بد نترسید

فکر نکنید که همه تصمیمات شما باید درست و کامل باشند. در واقع، دلیل دیگری که بیشتر مردم را از تصمیم گیری قاطع می ترساند این است که می خواهند تصمیماتشان کاملا درست باشد.

البته ترس از خطا به دو دلیل به وجود می آید.

اول، ممکن است خاطرات بدی از یک اشتباه گذشته داشته باشید که به شدت بر شما تأثیر گذاشته و اکنون شما را می ترساند که دوباره تصمیمی بگیرید.

دوم اینکه از کودکی به شما گفته اند که باید موفق باشید و هرگز در کار شکست نخورید، از تصمیم گیری می ترسید. اما مهم است که به یاد داشته باشید که اشتباهات و شکست ها بخشی از زندگی هستند. شکستگی ها معمولا باعث آگاهی بیشتر فرد می شود.

برای غلبه بر این دو مشکل، تصمیمات کوچک، بی اهمیت و حتی اشتباه بگیرید. به عنوان مثال، هنگام خرید یک ساندویچ، غذایی برای رئیس خود بخرید که او دوست ندارد. مغز شما در حال حاضر به شما می گوید که باید منتظر عواقب آن باشید. اما مطمئناً می توانید ببینید که اتفاق بسیار بدی در حال رخ دادن نیست. یا به موقع به دندانپزشک نروید، کمی دیر کنید. مغز شما می تواند به شما بگوید: “در حال حاضر به یک دندانپزشک جدید فکر کنید.” سپس متوجه می شوید که کاملا اشتباه کرده اید و جای نگرانی وجود ندارد. بنابراین می توانید ترس خود را هنگام تصمیم گیری کاهش دهید.

با روش های فوق، می توانید به تدریج به تصمیمات و تصمیمات خود اطمینان پیدا کنید و در مورد مسائل مهم زندگی خود تصمیمات قاطعی بگیرید.

انتهای پیام: