بین الملل

گفتگوی بلینکن با همتای سعودی درباره یمن و افغانستان

بلینکن روز پنجشنبه با همتای سعودی خود درباره موضوعات محلی و منطقه ای از جمله نگرانی درباره دفاع یمن از انصارالله در برابر حملات ائتلاف سعودی گفتگوی تلفنی داشت.

به گفته وزارت خارجه آمریکا ، بلینکن در این گفتگوی تلفنی تعهد واشنگتن به مشارکت استراتژیک بلندمدت با عربستان سعودی – برای کمک به کشور در حفاظت از مردم – سرزمین خود را ابراز کرد.
وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه از انصارالله یمن خواست آتش بس را حفظ کرده و با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در یمن مذاکره کند.

بلینکن اقدامات نیروهای ائتلاف سعودی برای حمله هوایی به مردم یمن را نادیده گرفت و انصارالله یمن را حفاظتی در برابر حملات ائتلاف دانست ، رنج مردم را طولانی کرد و تلاش های صلح را به خطر انداخت.

وزیر امور خارجه آمریکا دفاع اخیر انصارالله در یمن برای دفع حملات نیروهای ائتلاف سعودی را به شدت محکوم کرد و گفت که “انصارالله” به هشت فرودگاه غیرنظامی در آبخازیا حمله کرد که در نتیجه آن هشت غیرنظامی مجروح و هواپیمای تجاری آسیب دید. به

سخنگوی ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان در یمن روز سه شنبه گفت که در حمله هواپیمای بدون سرنشین به فرودگاه ابها در عربستان سعودی در جنوب غرب استان آشور ، هشت نفر زخمی شدند.

فرودگاه بین المللی آبخا در جنوب غربی استان اسیر عربستان سعودی و در 18 کیلومتری شهر ابها واقع شده و مساحتی در حدود 3500 متر مربع دارد.

این فرودگاه توسط ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی هنگام حمله به یمن برای حمله هوایی به صنعا و بمباران سایر استان های یمن مورد استفاده قرار گرفت.

در پی این عملیات ، انصارالله یمن هشدار داد که اگر نیروهای ائتلاف به سوء استفاده از فرودگاه برای انجام حملات هوایی علیه مردم یمن ادامه دهند ، اهداف هواپیماهای جنگی خود را هدف قرار می دهد.

311311