عمومی

چین و توهم بازیگری در منطقه

گفتیم دنیای سیاست، دنیای رقابت است و بر اساس این اصل، اکنون وقت آن است که آشکارا صحبت کنیم.

تاکتیک یا استراتژی

مجموعه ای از اظهارات و اظهارات مداخله جویانه پس از انتشار خبر سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به عربستان سعودی، نشان دهنده نگرانی منتقدان داخلی از جهت گیری کنونی نظام دیپلماتیک ایران به سمت شرق است. رویایی و واقع بینانه بود. کسانی که قبلاً منتقدان را متهم به غرب‌گرایی می‌کردند، اگرچه ممکن است در تماس نباشند و نیازی به پاسخگویی نداشته باشند، اکنون باید حداقل برای مردم توضیح دهند که چرا منافع ملی را قربانی ژست‌های ضدغربی خود کردند. آنها نه می توانند تغییر رفتار چین در منطقه را کتمان و انکار کنند و نه می توانند آن را به عنوان یک تغییر تاکتیکی بر اساس خواسته های زمانه توجیه کنند، زیرا نادیده گرفتن تمامیت ارضی ایران موضوع ساده ای نیست که دلیلی بر معاملات دیگران شود. یا به زودی یاد ملت بزرگ و سرافراز پاک شود. درک اینکه چین به دلیل اختلافات بین کشورهای منطقه خلیج فارس چقدر از میز تقسیم سود با غرب سود برده است، دشوار نیست، همانطور که درک اینکه چین اکنون بدون هیچ هزینه ای است، دشوار نیست. حاشیه های جنگ اوکراین که به باتلاقی برای روسیه تبدیل شده است چه مزایایی دارد؟ با این حال، برخی از مردم هنوز مشغول توجیه تحلیل های مغرضانه خود از گذشته هستند و هنوز فکر می کنند که دویدن به جلو مشکل را حل می کند.

جدا از اینها، آیا رئیس محترم دیپلماسی رسمی کشور که به رئیس جمهور چین گفته با یک تماس تلفنی مشکل واکسن را حل می کنم، می تواند او را وادار به عذرخواهی از ملت بزرگ ایران و اصلاح مواضع ضد ایرانی خود کند؟ آیا وزیر امور خارجه سابق که در رسانه ها رسانه ای گسترده دارد و مدعی است چین متحد استراتژیک ایران است، همچنان پای حرف های خود ایستاده است یا اکنون معتقد است که دوران این اتحاد استراتژیک بدون هیچ سودی برای ایران به پایان رسیده است. ? ? آیا کسانی که مشغول بالا رفتن از دیوار سفارتخانه ها بودند حاضرند از سفارت چین هم دیدن کنند؟ اگرچه همه می دانیم که حمله به سفارت ها به نفع مردم نیست و تنها می تواند به نفع عده کمی باشد. ضمناً نحوه برخورد صحیح با این موضوع در سفارت نیست و بهتر است دولت با رویکرد دیپلماتیک و با در نظر گرفتن امکان تغییر در جهت حفظ و دفاع واقعی از منافع ملی گام بردارد. مواضع سیاسی در مورد مسائل مربوط به چین.

نکته عجیب این ماجرا این است که طرفداران شرق گرایی همچنان به سناریوی تکراری «گذر از زمان حال به کمک وعده های دور از ذهن اما زیبا» متوسل شدند و در این شرایط مدعی شدند که هدف چین نبوده است. ایران را دور بزن اما وارد حیاط شو آمریکاست! به نظر آنها آیا چین اجازه دارد با انبر به ساختمان ایران حمله کند تا وارد حیاط خلوت آمریکا شود؟ مهمترین آنها عربستان سعودی است که در حال حاضر از درگیری های منطقه رنج می برد و روزانه هشت میلیون بشکه نفت صادر می کند، بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و دولت این کشور امسال به جای کسری بودجه، مازاد بودجه دارد و معمولاً به دنبال ملی خود است. منافع در هر دو قطب شرق و غرب آیا غرب می تواند به این راحتی تحت تأثیر بازی استراتژیک چین قرار گیرد؟ البته به موازات انتشار این تحلیل، بخشی دیگر از طرفداران شرق گرایی همچنان منتقدان را به غرب زدگی متهم می کردند. آنها افزایش حجم قراردادهای نفتی با چین را موفقیت دیپلماسی کنونی این کشور می دانند، بدون اینکه بگویند.

  • در مورد قیمت و نحوه فروش نفت در این قراردادها بحث کنید و آنها را با قیمت های مشابه در منطقه مقایسه کنید
  • در مورد اینکه چه مقدار از پول نفت و فرآورده های نفتی فروخته شده به چین تاکنون به کشور بازگشته است صحبت کنید.

چین در یک خانه شیشه ای زندگی می کند

ایرانی ها ضرب المثلی دارند که می گوید: مرد عاقلی که در خانه شیشه ای نشسته است به سوی دیگران سنگ پرتاب نمی کند. بدون شک اظهارات آقای شی نه به تمامیت ارضی ایران بزرگ لطمه می زند و نه منافع بلندمدتی برای چین در منطقه دارد. چین متحد قابل اعتمادی نیست و دولت های حاکم در منطقه خلیج فارس یا این اهمیت را در تجربه تاریخی رفتار چین با دیگر متحدان می بینند یا به زودی خودشان آن را تجربه خواهند کرد. اما آنچه از اظهارات مداخله جویانه چین می توان استنباط کرد این است که هیئت حاکمه چین کمونیستی در توهم «خدا شدن» است، توهمی که اعتبار فعلی آنها را در درازمدت از بین خواهد برد. اگر چین فکر می کند که نیازی به حمایت افکار عمومی مردم جهان ندارد، پس باید مسائلی را که نیاز به پاسخ اساسی به همان افکار عمومی دارد، به خاطر بسپارد، مسائلی که به آنها خواهیم پرداخت. اگر زمان و فرصت هست

در این زمینه می توانید این پست ها را نیز بخوانید:

شرق کجاست

به شرق نگاه می کند

شرق یا غرب؛ مشکل این است.

6565