اجتماعی

چرا برخی افراد به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ دچار می‌شوند؟

در حال حاضر تعداد زیادی از مردم به بیماری کووید-19 مبتلا هستند و اکثر آنها فقط علائم خفیف این بیماری را دارند که عمدتاً به دلیل سطح بالای واکسیناسیون است. با این حال، برخی افراد به شکل شدیدتری از این بیماری مبتلا می شوند و اطلاعات کافی در مورد علل آن وجود ندارد.

به گزارش سرگرمی برای همه، ژنوم انسان ممکن است عامل اصلی جدی‌تر بودن کووید-۱۹ برای برخی افراد نسبت به دیگران باشد.

گروهی از متخصصان موسسه بهداشت برلین به همراه همکاران خود از انگلیس و کانادا ژن ها و پروتئین هایی را کشف کردند که در افزایش خطر ابتلا به یک نوع شدید کووید-19 نقش دارند. یافته های آنها در مجله Nature Communications منتشر شده است.

هنوز برای پزشکان و متخصصان در سراسر جهان مشخص نیست که چرا برخی از افراد در صورت ابتلا به ویروس کرونا به شکل شدید کووید-19 مبتلا می شوند، در حالی که برخی دیگر فقط علائم خفیف را تجربه می کنند.

در یک مطالعه جدید، متخصصان ژن هایی را شناسایی کرده اند که علاوه بر عوامل خطر شناخته شده مانند سن و جنسیت، افراد را مستعد ابتلا به بیماری های جدی می کند.

در این مطالعه، کارشناسان به داده‌های ژنتیکی جمع‌آوری‌شده از بیماران مبتلا به کووید-19 در سراسر جهان که شامل شدت بیماری بود، دسترسی پیدا کردند. به گفته متخصصان در آن زمان، حدود 17 منطقه ژنومی با خطر بالاتر ابتلا به یک نوع شدید بیماری مرتبط بودند، اما ژن های عامل و مکانیسم زمینه ای تا حد زیادی ناشناخته باقی ماندند.

به گفته کارشناسان، یکی از آنها پروتئینی بود که گروه خونی افراد را تعیین می کند. مشخص بود که این ژن با خطر عفونت مرتبط است. در همان زمان، پروتئین ELF5 نیز بسیار مرتبط به نظر می رسید.

کارشناسان متذکر شده اند. بیماران کووید حامل گونه‌ای از ژن کدکننده ELF5 هستند و احتمال بیشتری دارد که در بیمارستان بستری شوند و در برخی موارد حتی بمیرند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، متخصصان تاکید کردند. ELF5 در تمام سلول های سطحی پوست و غشاهای مخاطی وجود دارد، اما به مقدار زیادی در ریه ها تولید می شود. از آنجایی که ویروس بیشترین آسیب را در این مکان وارد می کند، بسیار محتمل به نظر می رسد.

انتهای پیام