اقتصادی

پرداخت سالانه ۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران

یکی از اعضای اتاق بازرگانی و صنایع تهران می گوید شرایط غیر واقعی رانت خواری در اقتصاد ایران تأثیرات خود را در زمینه های مختلف از جمله یارانه های انرژی نشان داده است.

حمیدرضا صالحی در مصاحبه با سرگرمی برای همه گفت: فقط 32 میلیارد دلار یارانه. این به وضوح نشان می دهد که وضعیت انرژی به دلیل مشکلات ساختاری اقتصاد ایران که منجر به این مقدار زباله شده است ، اسب نامطبوع برای مصرف ، چقدر دشوار است.

وی به مشکلات بوجود آمده در حوزه های مختلف مداخله دولت اشاره کرد. “اخیراً ما شاهد افزایش قیمت سایر محصولات دریافت شده از ارز حمایتی دولتی بوده ایم و اکنون مرغ به این گروه افزوده شده است.” باید بدانیم که چنین پشتیبانی و مداخله دولت در روندهای اقتصادی به پیچیدگی شرایط ، پیچیدگی مشکلات کمک نمی کند.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران ذکر کرد که امسال باید سال عدم مداخله دولت در اقتصاد تلقی شود. پس از سالها آزمایش ، باید توجه داشته باشیم که اقتصاد ایران با مداخله دولت به جایی نخواهد رسید. اگر این مداخلات مخرب بود ، تا امروز خود را نشان می داد. بنابراین ، امیدواریم که تصمیم گیرندگان سرانجام به این نتیجه برسند که دیگر از مداخله در اقتصاد دست بردارند.

به گفته وی ، اولویت های احتمالی اقتصادی را می توان نرخ ارز مشترک ، کاهش تلاش ها برای قیمت گذاری نظارتی ، حرکت سیاست های اقتصاد کلان برای تضمین آینده اقتصادی کشور در نظر گرفت.

به گزارش سرگرمی برای همه ، بر اساس گزارش های رسمی ، دولت علاوه بر پرداخت مستقیم یارانه نقدی به مردم ، هزینه های زیادی را در طول سال صرف یارانه های پنهان در بخش های انرژی و سوخت می کند. کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه مصرف انرژی توسط گروه های کم درآمد کمتر از افراد ثروتمند است ، ادامه این سیاست واقعاً منجر به افزایش بی عدالتی در اقتصاد ایران شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است. تأمین سوخت و انرژی ارزان ، ایران را به طور مداوم به یکی از پرمصرف ترین کشورهای جهان در این زمینه تبدیل کرده است.

انتهای پیام: