عمومی

پاندمی اخبار جعلی برای واکسن در فضای مجازی

متأسفانه ایجاد گروه های خانوادگی، تجاری و دوستی مد شده است و می بینیم که یک نفر عضو ده ها یا حتی صدها کانال است که به جای ماموریت اصلی خود به طور مرتب اخبار تکراری پخش می کنند. این گروه ها را دوباره منتشر کنید. بدون دانستن منبع

به گزارش سرگرمی برای همه، این روزنامه “ایران” او نوشت: «شما جزو کدام دسته هستید؟ 50 میلیون نفر که واکسینه شده اند. یا شما جزو گروه 20 میلیونی هستید که به دلایلی هنوز نمی خواهند واکسینه شوند یا نه؟ اگر جزو دسته دوم هستید، اخباری که می گویند «این واکسن را نزنید» چقدر متناقض است. یا “منتظر یک برند معتبر جهانی باشید”. آیا این روی تصمیم شما تأثیر داشت؟ شما می توانید اخبار و اطلاعاتی را دریافت کنید که نشان می دهد “این واکسن ها هیچ تاثیری در پیشگیری از بیماری های ایسکمیک قلب ندارند” و “اگر در دو سال سکته کنید می توانید بمیرید” و “ممکن است به محض این که دچار تشنج یا لخته شدن خون شوید ضربه می زند.” بودن.

چه حسی نسبت به این خبر دارید؟ برخی البته در دسته شکاکان قرار می گیرند. همان افرادی که بدون کوچکترین دانش و تخصص اخبار یا اطلاعاتی در مورد کرونا دریافت می کنند، به سرعت گزینه «ارسال برای دیگران» را انتخاب می کنند و معتقدند که سهمی در افزایش آگاهی عمومی دارند. برخی البته در مقابل آنها مقاومت می کنند و تا زمانی که از منبع رسمی خبر ندهند، نزدیک ترین گزینه برای آنها «حذف» است. اما برخی تحت تاثیر این اطلاعات تصمیم می گیرند. کارشناسان اجتماعی تاکید دارند که 80 درصد منابع اطلاعاتی مردم از فضای مجازی است، اما اینکه چه تعداد از آنها از این فضا آسیب دیده اند، مثلا در مورد واکسن تردید جدی دارند، نمی توان روی میز گذاشت.

با این حال ، هنوز نگرانی های جدی در مورد انتشار اطلاعات شخصی جعلی وجود دارد ، که گاهی اوقات در فضای مجازی ، به ویژه در اینستاگرام برای جذب فالوورهای بیشتر انجام می شود. تردیدهای جدی که به دنبال این خبر می آید، البته راه حل خاصی دارد. فقط صبور باشید. به دنبال نام پزشک در سایت سامانه پزشکی بگردید محتوای منبع را بدون معطلی حذف کنید. در عوض، فکر خود را به چیزهای خوب در زندگی منحرف کنید، مانند آزار و اذیت اینترنتی.

واکسیناسیون یک سرگرمی نیست

شهلا کاظمی پور جامعه شناس درباره انتشار مطالب علمی تخصصی در فضای مجازی می گوید. با این حال، برخی از مسائل حساس اجتماعی در این زمینه بارزتر است.

افراد مشهور و با نفوذ در این حوزه نفوذ ویژه ای دارند. من بارها تاکید کرده‌ام که هر اتفاقی که در خارج از ایران می‌افتد، به دلیل اینکه ناشی از تحولات اجتماعی است، در همین روند اتفاق می‌افتد. اما همانطور که تکنولوژی معرفی می شود، پیامدهای منفی بسیاری را بدون فرهنگ صحیح به جا می گذارد. به عنوان مثال ، یکی از رایج ترین موارد اخیراً این است که کودکان به وسیله زندگی اعضای خانواده تبدیل شده اند. اینها مشکلات جامعه ماست که در زمینه واکسن بیشتر خود را نشان داده است و متاسفانه مشکل پزشکی رنگ و بویی کاملا سیاسی به خود گرفته است. قبل از ناآرامی ها، همه نگرانی ها در مورد نبود واکسن بود».

او گفت: «بحث بر سر واکسن یک سرگرمی یا یک موضوع غیر ضروری نیست. این یک موضوع حیاتی است، نادیده گرفتن آن خطرناک است. بر خلاف تصور عمومی، فقط وزارت بهداشت مسئول نیست، و ساختارهای فرهنگی و اجتماعی، به ویژه تبلیغات، باید در آن دخالت داشته باشند. در این زمینه حتی باید از سازمان های معتبر بین المللی با تجربه در این زمینه و یا کارشناسان ایرانی خارج از کشور کمک بخواهید.

موضوع سلامت جامعه در شبکه های اجتماعی بسیار مهم است. زیرا مشکل فردی نیست و پیامدهای آن گسترده است. بر این اساس افراد یا سایت هایی که در این زمینه اطلاعات نادرست منتشر می کنند و یا اقدامی برای جذب فالوور می کنند باید جدی و قانونی برخورد شود. این منطقه را نباید به حال خود رها کرد. زیرا عواقب آن غیرقابل جبران است و در این صورت باید دارایی باشد. وقتی با برخی از افرادی که نمی خواهند واکسینه شوند صحبت می کنم، می بینم فریب این کانال ها و شبکه های اجتماعی را خورده اند، و جالب است که روی یکدیگر تأثیر می گذارند و بدون لحظه ای فکر کردن به یکدیگر می فرستند. همانطور که یک ویروس می تواند از طریق فضای فیزیکی پخش شود، می تواند دیگران را نیز آلوده کند. همینطور در دنیای مجازی یک فرد نادان و غافل می تواند روی دیگران تاثیر منفی بگذارد.

این یک موضوع حقوق مدنی است؛ در کشورهای دیگر هیچ کس اجازه ندارد بدون آگاهی یا مدرک مستند، دیگران را به انجام کاری متقاعد کند. البته در اکثر کشورهای توسعه یافته آگاهی فردی و اجتماعی بالاست، هیچکس به راحتی تحت تاثیر آن جو قرار نمی گیرد. برخی ممکن است کورکورانه تقلید کنند، اما در آنجا اینطور نیست.»

کاظمی پور فکر می کند اگر بخواهیم آماری صحبت کنیم باید بگوییم که مردم تقریباً 80 درصد اخبار را از طریق همین شبکه های اجتماعی – فضای مجازی دنبال می کنند که بسیار نگران کننده است، زیرا اخبار باید توسط منابع موثق – منابع خبری رسمی پیگیری شود. . دردناکتر این است که همین افراد خبر را حتی بدون خواندن یا اطمینان از صحت آن برای دیگران ارسال می کنند.

متأسفانه ایجاد گروه های خانوادگی ، تجاری و دوستی مد شده است. این گروه ها را دوباره منتشر کنید. بدون دانستن منبع این باعث سست شدن پایه های فرهنگی جامعه و افزایش سطحی نگری می شود. یکی از درگیری های امروز ما این است که مردم دیگر عمیق نیستند. در حالی که قبلاً خواننده بودند. اما اکنون در روابط دوستانه و تجاری به راحتی فریب می خورند، زیرا تفکر از جامعه ما رخت بربسته است.

برخی از محتویات واکسن مجوز رسمی ندارند

اما آیا مردم می توانند از هویت واقعی دکتری که در فضای مجازی تبلیغ می کند مطمئن باشند؟ پاسخ دکتر کرمانپور به این س isال مثبت است. به همین دلیل است که او به کاربران فضای مجازی توصیه می کند قبل از انتشار یک مقاله گسترده به وب سایت سیستم پزشکی مراجعه کنند و حتی اطلاعات مربوط به مدرک پزشکی یک فرد را بررسی کنند و هویت آن پزشک را جستجو کنند. دکتر با عکسش در دسترس است: در تمام گروه های پزشکی قابل آزمایش است. این چراغ راهی برای عدم دریافت اطلاعات توسط افراد است. فرض کنید حتی آن فرد پزشک باشد، حرفی بزند که با کلیات تبلیغ شده در سامانه مغایرت داشته باشد، باز هم احتمال شکایت وجود دارد یا می تواند اطلاع دهد که اطلاعات غیرعلمی نادرستی در فضای مجازی منتشر می شود. همکاران پزشک یا غیر پزشک نیز در صورت تمایل به تبلیغ در فضای مجازی می توانند مجوز قانونی دریافت کنند. «در واقع این امکان وجود دارد که فعالیت فرد قانونی، کنترل شده باشد.

وی گفت: از آنجایی که ساختارهای اینترنت کمتر قابل مدیریت است و برای بسیاری قابل دسترسی است، هیچکس نمی تواند با افراد خارج از کشور برخورد کند، اطلاعاتی را از طرف یک پزشک معتبر منتشر کند، حتی برخی از طرف یک پزشک معتبر تماس بگیرند. منتشر می کنند. تعداد زیادی از این نوع مطالب در اینترنت وجود دارد که دست به دست هم می دهند اما پیوند رسمی ندارند. در زمان شیوع ویروس کرونا، عده‌ای از طرف پزشکان معتبر اطلاعات نادرست منتشر کردند و اگر به نام من بود، برای رفع مشکل با آن فرد صحبت می‌کردم. یا مثال معروف، وقتی کسی ادعا می‌کند که هرکس واکسن کرونا می‌زند بعد از دو سال می‌میرد. جالب اینجاست که این نوع مطالب حتی از وزارت بهداشت ایتالیا، آلمان و اسپانیا نقل شده است. بهترین راه حل این است که مردم از منابع موثق و بدون ذکر منابع ناشناس جستجو کنند، زیرا برخی از این اطلاعات حتی منبعی ندارند. “البته بهترین کاری که می توان انجام داد افزایش آگاهی عمومی است.”

دکتر کرمانپور به شخصی سازی اطلاعات علمی در فضای مجازی به عنوان یکی دیگر از مشکلات اشاره می کند. «نظر شخصی در علم جایی ندارد، جایی ندارد. هیچ پزشکی ، حتی اگر دانشمند باشد ، نظر شخصی خود را بیان نمی کند. وقتی مردم می بینند که دکتر شروع به اظهار نظر شخصی در مورد کرونا می کند، سریعاً نظر او را از حافظه خود پاک کنند.

یکی از کلیدواژه‌های حضور در فضای مجازی، شناسایی منبع محتوا و نشان دادن چه تحقیقات و اسنادی بر اساس آن است. البته به نظر من باید در مقابل انتشار مطالب ضدعلمی محکم بایستیم، پاسخی که داده می شود باید در رسانه ها منتشر شود تا متوجه سمی بودن مطالب شود. حتی گاهی اوقات حکم یک قاضی مخفی است، مردم متوجه نمی شوند که چنین شایعاتی دروغ بوده است. در حالی که تکنسین ها باید این افراد را به چالش بکشند، تناقضات حرفه ای آنها باید در رسانه ها ظاهر شود.”

انتهای پیام: