استان ها

ویتامین های کمک کننده به ریه در هنگام آلودگی هوا

ویتامین هایی که در هنگام آلودگی هوا به ریه ها کمک می کنند

آلودگی هوا یک معضل جدی در دنیای امروز است و نمی توان اثرات آن را نادیده گرفت. بهترین کاری که می توان انجام داد خنثی کردن اثرات منفی مواد شیمیایی تنفسی و سمومی است که از طریق آلودگی هوا وارد بدن می شوند.

به گزارش بارنا؛ “نتایج مطالعه نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با طیف گسترده ای از اثرات تنفسی و قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر همراه است. در حین تنفس، ذرات سمی موجود در هوا وارد بدن شده و به سطح ریه ها می چسبند و در نتیجه باعث افزایش التهاب در بدن و کاهش آنتی اکسیدان های بدن به ویژه آنتی اکسیدان های پوشش ریه و در نتیجه تخریب سلول های مختلف می شوند. و خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان ریه را افزایش می دهد.

بنابراین، مصرف غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می دهند و همچنین مصرف مقادیر بالای آنتی اکسیدان های رژیمی می تواند به کاهش اثرات مضر استنشاق ریز گرد و غبار کمک کند. لازم به ذکر است که بدن با استفاده از مواد غذایی مناسب و متعادل می تواند از خود در برابر آلاینده ها محافظت کند.

ویتامین E

عملکرد اصلی ویتامین E نقش آنتی اکسیدانی آن است. روغن ها (غنی ترین) منبع این ویتامین هستند که نه با پختن، بلکه با سرخ کردن از بین می روند. منابع آن روغن سویا، روغن آفتابگردان، جوانه گندم و سایر روغن های گیاهی است، بنابراین سعی کنید از انواع روغن های گیاهی خوراکی در تهیه و فرآوری غذا استفاده کنید.

ویتامین سی

ویتامین C یکی دیگر از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به سیستم ایمنی کمک کند. این ویتامین در سبزیجات و میوه های تازه یافت می شود و به گرما، نور و محیط قلیایی بسیار حساس است. در روزهای آلودگی هوا پرتقال، لیموترش، پرتقال، نارنگی، توت فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج و سبزی کلرد، انواع فلفل از جمله فلفل دلمه ای، شلغم، پیاز و پیازچه بخورید.

ویتامین A

بتاکاروتن همچنین یک کاروتنوئید مهم و پیش ساز ویتامین A است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و شامل میوه ها و فرآورده های زرد و نارنجی است که باید مقدار زیادی از آنها مصرف کنید. مصرف زیاد هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، زردآلو، آلو، طالبی، موز و انبه توصیه می شود.

منیزیم منیزیم

منیزیم موجود در هوای آلوده باعث کاهش جذب فلزات سنگین مانند کادمیوم و افزایش دفع سرب می شود و در نتیجه زمان تماس این ترکیبات مضر در بدن به حداقل می رسد و در نتیجه انواع سبزیجات سبز تیره که سرشار از این ماده مغذی هستند مصرف می شود. به همه توصیه می شود منابع غذایی خوب منیزیم عبارتند از انجیر، لیمو، گریپ فروت، ذرت زرد، بادام، گردو، پسته، گردو، دانه ها، سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ، اسفناج، جعفری، کاهو، چغندر، غلات کامل و حبوبات مانند لوبیا و سویا. .. E. همچنین مصرف جوانه سبزی و آجیل را در روزهای آلودگی هوا در اولویت قرار دهید.

امگا 3:

بیشتر ماهی، آجیل و غذای کودک بخورید. این غذاها دارای امگا 3 خوبی هستند که می تواند در حفظ سلامت ریه موثر باشد. شایان ذکر است که خوردن ماهی چرب که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است می تواند در کاهش اثرات مضر ترکیبات تنفسی و التهابی مفید باشد.





آیا این خبر کمکی کرد؟

بر اساس نتیجه رای دادن به و رای مخالف