بین الملل

«والیبال روی میز» ایده‌ای از جوان مخترع، ورزشی کاملاً ایرانی

فرزاد سیدین والیبالیست کشورمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در چارچوب رویداد عصر امید در دانشگاه آزاد اسلامی در مصلای تهران گفت: علاوه بر والیبال، چرت زدن هم بازی می کنم. بنابراین سعی کردم با ترکیب والیبال و پینگ پنگ میز پینگ پنگ را تغییر دهم و در دنیای ورزش تغییراتی ایجاد کنم.

وی افزود: در واقع در والیبال روی میز یا والیبال فرزاد از پینگ پنگ و والیبال توپ استفاده کرده ام که در هیچ رشته ای استفاده نشده است. تور این ورزش به اندازه دور اصلی والیبال است که آن را به جدول تقلیل دادم. سپس یک سطح شیبدار از دو طرف برای میز طراحی کردم که طول آن 3 متر و 60 سانتی متر و عرض آن 158 سانتی متر است. شروع بازی قوانین خودش را دارد. سطح شیب دار 3 متر و 60 سانتی متر است. اگر به نصف کاهش دهیم؛ یک ضلع 180 سانتی متر و ضلع دیگر 80 سانتی متر است.

مخترع والیبال روی میز این ایده را معرفی کرد. بازیکن با یک چرخش توپ را پرتاب می کند، برای شروع بازی باید به قسمت شیب دار یا سرویس ضربه بزند. با انجام این ضربه، توپ به سمت زمین حریف متمایل می شود. بازیکن حریف می تواند این ضربه را یک بار تکرار کند و توپ را در زمین خودش بزند تا به تیم مقابل پاسخ دهد. این روند تا زمانی تکرار می شود که یک نفر بتواند از تیم مقابل امتیاز بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت کننده در رویداد «عصر امید» اختراعی از طراحی داخلی دارد یا خیر؟ او اعلام کرد. «این اختراع هیچ شباهتی درونی ندارد. در هیچ کجای دنیا قوانینی مثل والیبال روی میز نداریم.

او از نحوه حضورش در این نمایشگاه گفت. ایده ای داشتیم که از طریق دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد ایلام به این نمایشگاه رسیدیم. محمد منصوری بازیکن سابق تیم ملی والیبال هم اکنون مربی تیم جوانان ایران است که پس از مشورت با ما تصمیم گرفتیم این طرح را در نمایشگاه های بین المللی یا داخلی ارائه دهیم. سپس از طریق دانشگاه آزاد معرفی شدیم و پروژه خود را انتخاب کردیم و در نمایشگاه عصر امید برای جذب سرمایه گذار ارائه کردیم و از وزیر ورزش خواستیم ما را یاری کنند. این یک ورزش ایرانی کاملا منحصر به فرد در جهان است.

انتهای پیام/4057/4062/