عمومی

واقعه متروپل آبادان و ممنوعیت استفاده سقف‌های وافل!

نتیجه رفتار دینامیکی آنها سالها بعد در زلزله بعدی به طرز فاجعه آمیزی تمام ابعاد نادیده گرفته شده سیستم را زمانی که دیگر مفید نیست آشکار می کند.

– اواخر دهه 40 تا اواسط دهه 70 از تیرهای خرجینی استفاده می شد که در زلزله رودبار منجیل، بم و سایر زلزله ها شاهد آن بودیم.
– طی دهه های گذشته عدم استفاده از ستون های دیوار و استفاده از نماهای سنگین وجود داشته و دارد و در زلزله کرمانشاه و سایر زلزله ها وسعت فاجعه را کاملاً احساس کردیم.
– و چند سالی است که استفاده از سقف های ویفری که اکثر آنها در زمان زلزله در دنیا از کار می افتند متاسفانه توسط افراد سودجو رواج یافته است که در زلزله بعدی شک ندارم هزاران نفر را از دست خواهند داد. .
– و خیلی چیزهای دیگر

در این سال ها بارها و بارها در مجامع علمی و فنی اعلام کرده ام که با چنین سقف هایی حتی در مناطق زلزله خیز کشور حتی در حد از بین رفتن اصل آن بسیار جدی هستم. پس از حادثه هولناک آبادان، در همان روز با فروریختن ساختمان «متروپلیس» و تظاهرات فاجعه بار، برای اولین بار در رسانه ها و اولین اعتراض به چنین سقف هایی مطلب زیر را نوشتم.

«اولین حمله ملت به یک سیستم ساختاری شکست خورده که متأسفانه در حال تبدیل شدن به امری عادی بود و تا حدی مبتنی بر تبلیغات ناپسند سودجویان بود، اجرای ناموفق سقف وافل.

دلایل اصلی ریزش ساختمان ده طبقه آبادان

و بعد.

فاجعه سقف های وافل در کلان شهرها

حادثه کلانشهر آبادان و ممنوعیت استفاده از سقف ویفری.

خوشبختانه چند روز پیش نامه ای از مرکز تحقیقات ساختمان به رئیس سازمان نظام مهندسی کشور مبنی بر رد این سیستم سازه ای ناکارآمد دریافت کردم که باعث خوشحالی نگارنده شد. خوشحالم و بی نهایت خوشحالم و مطمئنم که با این اقدام به موقع و اعتراض رسمی و جدی بالاخره جان هزاران و نه میلیون ها نفر از هموطنانمان را در زلزله های آینده نجات داده ایم.

از مرکز تحقیقات بابت نامه ضمیمه تشکر می کنم و امیدوارم که نوار اسکلت بتنی را فعلا معلق کنند تا بررسی کاملتر انجام شود. در آینده شاهد مشکلات زیادی در مورد ویفرها به طور کلی خواهیم بود، اسکلت های فولادی یا بتنی، تفاوت چندانی در رفتار لرزه ای ایجاد نمی کنند. خواهد داشت

حادثه کلانشهر آبادان و ممنوعیت استفاده از سقف ویفری.

اکنون که شرایط را فراهم کرده و جسارت طرح این موضوع را در کشور داشتم، با وجود لابی های سنگین این پیمانکاران سقف سازی و تایید و تایید اولیه مرکز تحقیقات ساختمان برای حمایت از این نوع سقف، باور کنید. ، بدون قوانین در کشور مد شده بود (خود این عزیزان از عواقب احتمالی خبر نداشتند وگرنه این کار را نمی کردند) و برخی سازندگان به سود پیمانکار و برخی طراحان. برای کمیسیون برای این نوع سقف های بی کیفیت در مناطق زلزله خیز کشور اقدام کردند. پیشگیری شایسته است در همه موارد بیشتر به این سقف ها در کشور فکر شود. زیاد! نظر من برای استفاده از این نوع سقف ها حتی در کشور زلزله خیز ما به جز با تمهیدات بسیار خاص کاملا منفی است.

چشم انداز جلوگیری از ساخت سقف وافل یکی از بهترین روزهای کار من محسوب می شود، زیرا مطمئن هستم که جان و مال بسیاری از مردم نجات یافته است.

* استاد نمونه کشوری در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در کشور.