ورزشی

همه بمب‌هایی که در زمین فوتبال ترکیدند

آزادی:

“فصل نقل و انتقالات انفجاری است. البته نه انفجار دود ، بلکه انفجار اخبار ، مذاکرات و قراردادها ، که گاه هواداران این تیم را به خوشبخت ترین افراد کشور تبدیل می کند و گاه آنها را با از دست دادن ستاره های تیمشان غمگین می کند.

در سال های اخیر فوتبال ایران نقل و انتقالات عجیبی را پشت سر گذاشته است و هزینه های زیادی در این فصل هزینه شده است. این روزها به بهانه بازار نقل و انتقالات ، با عقد قراردادهای سنگین با بازیکنان باشگاه ها ، گرانترین قراردادهای تاریخ فوتبال ایران را مرور کرده ایم.

مهدی هاشمی

بسیاری معتقدند که آجرهای اولین دستمزد سنگین در فوتبال ایران زمانی ساخته شد که مهدی هاشمی نسب از پرسپولیس به استقلال رفت. در سال 1979 ، قرارداد مهدی هاشم نسب با استقلال از دو جهت بمب انتقال نامیده شد. ابتدا هاشمی نسب پس از 3 سال بازی در پرسپولیس تهران با رقیب سنتی این تیم قرارداد بست. دوم ، مبلغ این قرارداد 100 میلیون درام باورنکردنی برای 2 فصل بود ، شاخصی که هاشمی-نسبی را به گران ترین بازیکن لیگ برتر در سال 1979 تبدیل کرد.

جاو آواد نکونام

یکی از جذاب ترین انتقال ها در فوتبال ایران ، پیوستن جواد نکونام به استقلال تهران از اوساسونا اسپانیا بود. ،

حضور نکونام در استقلال به راحتی امکان پذیر نبود و نیاز به قرارداد سختی داشت. گفته می شود که استقلال 1.5 میلیون دلار برای جذب بازیکن سابق اسپانیایی اوساسونا پرداخت کرده تا نکونام را به مدت دو سال حفظ کند. چهره ای که در فوتبال ایران نجومی به حساب می آمد.

آندرانیک تیموریان

یک بمب نقل و انتقالات دیگر در فوتبال ایران با گرانترین بازیکن تاریخ استقلال تهران ، آندرانیک تیموریان مرتبط است. بازیکنی که با رقم باورنکردنی 2 میلیارد و 350 میلیون درام در سال 1992 به این تیم پیوست. تصور معادل این رقم با نرخ تورم این سالها دشوار است ، احتمالاً اگر آندو می خواست در این فصل با استقلال قرارداد ببندد ، ارزش قرارداد او بیش از 20 میلیارد درام بود.

علیرضا بیرانوند

قرارداد بیرانوند با پرسپولیس هرگز به روشنی بیان نشده است. گفته شد او که در سال 2016 از نفت تهران به پرسپولیس پیوست ، در آن سال یکی از سنگین ترین قراردادها را امضا کرد که مبلغ آن کمتر از 2 میلیارد درام نبود. مشخص است که علیرضا بیرانوند از زمان پیوستن به پرسپولیس یکی از گران ترین بازیکنان لیگ برتر ایران بوده است. حتی گفته شد که او دو فصل قرارداد – شش میلیارد درام – هفت میلیارد درام پیش قرارداد با پرسپولیس امضا کرده است. سال گذشته اسنادی در مورد مبلغ قرارداد بازیکنان پرسپولیس منتشر شد ، مبلغی که دریافت کردند و حاشیه های زیادی داشت. طبق اسناد منتشر شده ، سال گذشته علیرضا بیرانوند حدود 50.4 میلیارد درام (بدون گزینه) از “پرسپولیس” دریافت کرد که باعث شد وی گران ترین بازیکن ایرانی لیگ باشد.