حوادث

هشدار درباره افزایش مرگ‌های خاموش در نیمه دوم سال/ گازگرفتگی ۹۲۶ نفر در سال گذشته

سازمان پزشکی قانونی کشور نسبت به افزایش قربانیان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در نیمه دوم سال هشدار داد و خاطرنشان کرد: بیش از 72 درصد از مرگ و میرهای سال گذشته در نیمه دوم سال ثبت شده است.

به گزارش سرگرمی برای همه: سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد. با توجه به افزایش استفاده از وسایل گرمایشی در نیمه دوم سال ، تعداد مرگ و میر ناشی از مسمومیت با دی اکسید کربن در این دوره به طور قابل توجهی بیشتر از نیمه اول است. به سال گذشته ، 672 نفر در نیمه دوم سال ، 254 نفر در نیمه اول سال جان خود را از دست دادند ، در حالی که این مسمومیت ناشی از مسمومیت با دی اکسید کربن 926 فوت بوده است و بیشترین تعداد قربانیان نیش سال گذشته 169 فوت در ژانویه بوده است.

کاهش تلفات در پنج ماهه نخست امسال

بر اساس این گزارش ، تعداد قربانیان گاز در پنج ماهه نخست امسال 30.2 درصد کاهش یافته است از 235 فوت در مدت مشابه سال گذشته به 164 فوت ، از جمله 118 مرد و 46 زن در پنج ماه اول. سال: در این مدت استانهای تهران با 33 ، آذربایجان شرقی با 15 و خراسان رضوی با 14 قربانی بیشترین تعداد قربانیان گاز را داشته اند.

زنگ پزشکی قانونی

براساس آمارهای موجود ، هشدار افزایش تلفات ناشی از مسمومیت با دی اکسید کربن در ابتدای سال ، سازمان پزشکی قانونی کشور بر لزوم نصب وسایل گرمایشی در زمستان ، حفظ نکات ایمنی ، توصیه به هموطنان در پاییز و زمستان تاکید می کند. هنگام استفاده از وسایل گرمایشی ، که عمدتا به سیستم گاز شهری متصل هستند ، بسیار مراقب باشید. همه شهروندان هنگام استفاده بهینه از وسایل گرمایشی ، باید به توصیه های ایمنی مربوط به استفاده صحیح از خروجی گاز دودکش این وسایل توجه کنند.

دی اکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است. منبع اصلی این گاز احتراق ناقص نفت و گاز است ، اما می توان آن را عمدتا با سوزاندن هر نوع سوخت ، به ویژه در محیط بسته و بدون اکسیژن تولید کرد. استفاده از بخاری یا بخاری های استفاده شده با نقص فنی ، بدون دودکش یا با دودکش بدون عملکرد مناسب در خانه ، شایع ترین علل مسمومیت هستند. از آنجا که تمایل این گاز برای اتصال به هموگلوبین خون 250 برابر اکسیژن است ، افزایش میزان آن در هوای اتاق می تواند باعث مسمومیت سریع و اکسیژن رسانی بافتهای مختلف بدن از جمله مغز و قلب شود. به دلیل گاز بی رنگ و بی بو این گاز تا زمانی که علائم مسمومیت شدید ظاهر نشود نمی توان به وجود آن در محیط توجه کرد.

علائم مسمومیت حاد با گاز شامل سردرد ، سرگیجه ، تهوع ، استفراغ ، احتمالاً درد شکم ، به دنبال بیهوشی ، تشنج ، کما است. تشدید بیماری ممکن است علامتی هشداردهنده برای بیماران قلبی باشد.

سایر علائم مسمومیت شامل سفتی عضلات ، افزایش تنفس ، کاهش فشار خون و گاهی تنگ شدن مردمک ها می شود. لازم به ذکر است که اگر فردی در اثر مسمومیت با دی اکسید کربن جان خود را از دست ندهد ، ممکن است دچار اختلالات عصبی و روانی پیشرفته مانند سکته مغزی یا اختلال عملکرد مغزی شود. مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.

چگونه از مسمومیت با گاز جلوگیری کنیم؟

1. توجه داشته باشید که هر وسیله گرمایش قابل احتراق که به نوعی با سوخت های فسیلی (نفت ، گاز ، زغال سنگ) کار می کند می تواند به طور بالقوه مونوکسید کربن تولید کند.

2 از بخاری های فرسوده استفاده نشده بدون دودکش یا با دودکش های نامناسب و غیر استاندارد استفاده نکنید.

3 توجه داشته باشید که استفاده از بخاری بدون دودکش به هیچ وجه مانع تولید گاز دی اکسید کربن نمی شود.

4 هرگز در فضایی محدود که تهویه کافی وجود ندارد (مثلاً اتاقها ، گاراژها و غیره) آتش روشن نکنید.

5 هرگز گاراژ موتور خودرو را در داخل خانه رها نکنید.

6 قبل از کار با وسایل گرمایشی ، از سالم بودن دودکش ساختمان و بدون ترک و نشتی مطمئن شوید: مطمئن شوید که لوله بخاری و آبگرمکن به درستی به دودکش دیواری وصل شده اند.

7 کلیه دودکش ها باید دارای بادگیر (درپوش) مناسب باشند.

8 از سلامت دستگاه و سیستم اگزوز در محیط کار و در خانه هایی که از اجاق گاز و مشعل استفاده می شود اطمینان حاصل کنید.

9 هر دستگاه گاز باید دارای یک دودکش مستقل باشد که به دودکش خارجی منتهی می شود ، و بنابراین ، استفاده از آبگرمکن های دیواری در مناطق بسته یا بدون جریان هوا مجاز نیست.

10 شیب لوله های افقی در داخل واحدها باید مثبت به بالا باشد و ارتفاع عمودی لوله حداقل سه برابر طول افقی خارج باشد.

11 توجه به گرمای دودکش پس از اتصال دیگ بخار به اطمینان از نشت گاز کمک می کند. اگر دودکش بخاری شما سرد است ، دلیل این است که محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش خارج نمی شود ، در این حالت ، هنگام تعمیر نقص ، باید موقتا در یا پنجره را باز کنید تا تهویه در ایجاد شود. محیط. به

122. هنگام ایجاد تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام ، از نصب آبگرمکن در حمام خودداری کنید شعله اجاق گاز را در آشپزخانه روشن کنید تا فضای داخلی گرم شود.

13 اگر در حال گرم کردن خانه خود با رادیاتور و سیستم گرمایش مرکزی هستید ، بستن درها و پنجره ها و بستن مانع از اتلاف حرارت نمی شود ، اما اگر از اجاق گاز برای گرم کردن محیط استفاده می کنید ، مطمئن شوید که کمی تهویه می کنید ایجاد درب. یا در فضای پنجره و اجتناب از بستن یا بستن کامل منافذ.

اگر علائم سردرد ، سرگیجه یا حالت تهوع را در مکانی مشاهده کردید که احتمال مسمومیت دارد ، فوراً آنجا را ترک کنید ، به بیرون پناه ببرید و در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

15- در صورت ادامه علائم فوق چند روز متوالی ، احتمال مسمومیت خفیف با این گاز وجود دارد که در این صورت بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

16. رانندگان وسایل نقلیه سنگین برای استراحت یا خواب جداگانه از روشن کردن گاز پیک نیک در اتاق خودرو خودداری کنند.

در صورت مسمومیت با دی اکسید کربن چه باید کرد؟

در صورت آسیب ، بلافاصله تخلیه کنید فوراً با آمبولانس تماس بگیرید. علائم حیاتی قربانی را دنبال کنید و مطمئن شوید که مجاری تنفسی قربانی باز است.

انتهای پیام: