اجتماعی

هشدار؛ افزایش قاچاق «شیشه» از افغانستان به ایران/کاهش تعداد ولایتهای «بدون تریاک» در افغانستان 

گزارش در مورد کشت و تولید تریاک در افغانستان در سال 2020 نشان می دهد ، با وجود شیوع ویروس کرونا در این کشور ، که منجر به کاهش قیمت ها شد ، 37 درصد در کشت خشخاش افزایش دارد. از طرف دیگر ، با کشف قاچاقچیان و دستاوردهای افغان به عنوان جد تولید “شیشه” ، این کشور به تولید کننده این داروی صنعتی تبدیل شده است که این هشداری جدی برای افزایش قاچاق شیشه از کشور به ایران است.

فرزانه سهرابی ، معاون اجتماعی م Instituteسسه کادرس در مصاحبه با سرگرمی برای همه ، وی با اشاره به وضعیت کشت تریاک در افغانستان گفت: “در افغانستان در سال 2020. آخرین گزارش ارزیابی تریاک ، با وجود شیوع ویروس کرونا در این کشور ، افزایش 37 درصدی در سطح زیر کشت خشخاش را نشان می دهد. در این گزارش ، کل سطح زیر کشت خشخاش در سال 2020 224000 هکتار تخمین زده شده است که در مقایسه با سال 2019 ، 61000 هکتار سطح زیر کشت 37 درصد افزایش یافته است.

کاهش تعداد ولایات “عاری از تریاک” در افغانستان

به گفته وی ، براساس گزارش ارزیابی تریاک افغانستان ، در سال 2020 افزایش کشت کوکنار در تمام مناطق افغانستان ، به جز منطقه شرقی ، مشاهده شده است. بیشترین رشد نسبی در مناطق جنوبی و پس از آن مناطق غربی ، شمال شرقی ، شمالی ، مرکزی و جنوب غربی ثبت شده است. كشت خشخاش در مناطق شرقی نیز 28٪ كاهش یافت. تعداد ولایات بدون خشخاش در افغانستان از 13 ولایت به 12 ولایت رسیده است. کاپیسا تنها استانی در افغانستان است که در آن کشت خشخاش وجود ندارد. با این حال ، بیشترین سطح زیر کشت خشخاش در استان هلمند و پس از آن بادغیس ، قندهار ، ارزگان ، فاریاب ، فراه ، بدخشان ، بلخ و نیمروز باقی مانده است.

طبق گزارش انستیتوی امور اجتماعی کادراس ، قیمت کل تریاک تولید شده در افغانستان در سال 2020 ، 350 دلار (300-400 میلیون) تخمین زده شده است که پایین ترین قیمت از سال 2009 در این کشور است. در حقیقت ، متوسط ​​قیمت تریاک در سال 2019 52 دلار برای هر کیلوگرم بود ، از منفی 18 درصد در سال 2020 به 42 دلار کیلوگرم. علاوه بر این ، متوسط ​​قیمت تریاک زمین خشک هنگام برداشت در سال 2019 63 دلار برای هر کیلوگرم بود ، اما در سال 2020 با کاهش منفی 13 درصد به 55 دلار برای هر کیلوگرم کاهش یافت.

اما سهرابی دلایل این افزایش در زمین های قابل کشت را نیز مطالعه کرد و گفت: “در افغانستان ، با شیوع ویروس کرونا ، مشکلات زیادی وجود دارد ، به ویژه برای فقرا ، خانواده های کشاورزان ، افرادی که در این زمین کار می کنند. بیش از پیش. ” آنها درحال کشت خشخاش بودند. این کار را عمدتا کارگران فصلی قبل از همه گیری کرونا انجام می دادند. در حقیقت ، تحت محدودیت های بیماری کرونا ، کارگران فصلی سایر استان های وارد افغانستان ، حتی همسایه افغانستان با ترافیک روبرو شدند ؛ در عوض ، زنان و کودکان برای جبران کمبود در باغ های خشخاش کار می کردند. این روش چنان م effectiveثر بوده است كه تا سال 2020 سطح زیر كشت خشخاش 37٪ رشد كرده است ، به نظر می رسد كه تولید دارو در سال 2020 نه تنها مانند گذشته ادامه یابد ، بلكه ممكن است روند رشد نیز داشته باشد.

او ادامه داد. “عوامل مختلفی مانند خشکسالی های ویرانگر فراگیر ، مانند کاهش امنیت ، افزایش بی ثباتی در کشور ، به عنوان عوامل اصلی در کاهش زمین های زراعی در سال های 2018 و 2019 ذکر شده است. پیش بینی می شد همه گیری کویت یک بحران باشد – 19 اثر تمرکز بر زمین های قابل کشت یا نیروی کار با کاهش موجود در تریاک و ادامه این کاهش تحت کشت. هم اکنون نیز طبق گزارش سال 2020 دفتر مواد جرم ، حتی سطح زیر کشت در افغانستان نسبت به دو سال قبل افزایش یافته است. در حقیقت ، انتظار می رود که رکود اقتصادی بدنبال اپیدمی بیماری کرونا ، همراه با کاهش تولید مواد غذایی ، ایجاد اختلال در تجارت جهانی و تجارت کالاها ، باعث افزایش بیشتر کشت خشخاش در افغانستان شود.

وضعیت مردم افغانستان در نتیجه ادامه بحران در کویت

خانواده ها را به پرورش گل لاله تشویق کنید

“در نتیجه” تأثیر طولانی مدت “بحران مداوم Covid-19 ، زندگی بسیاری از مردم افغانستان به شدت مختل شده و آنها به مزارع خشخاش برده شده اند. در واقع عواملی مانند کمبود زیرساخت ها “. و خدمات عمومی کافی ، نابرابری درامد ، ناامنی غذایی ، ضعف حاکمیت و ناامنی برخی از عواملی است که باعث تشدید کشور در شرایط بحرانی مانند اپیدمی کرونا شده است.

سهرابی می گوید که انتظار می رود بحران Covid-19 تاثیری نامتناسب بر فقرای افغانستان داشته باشد. از دست دادن شغل ، افزایش قیمت مواد غذایی و موانع خدماتی مانند آموزش و مراقبت های بهداشتی و مسائل قبل از همه گیری مانند 2018 خشکسالی. سیل سال 2019 عملاً باعث بحران کرونا شده است ، وضعیت مردم فقیر در این کشور بسیار بیشتر از قبل شده است. به نظر می رسد انقباض شدید اقتصادی و بی ثباتی مرتبط با بحران Covid-19 تأثیر قابل توجهی بر تعداد خانوارهایی دارد که محصولات غیرقانونی برداشت شده در افغانستان را می کارند.

هشدار آرن به ایران در مرز افغانستان؛ پیش بینی رشد هروئین و سایر مواد مخدر در سال 2021

پس از سخنرانی کاد ، معاون امور اجتماعی م Instituteسسه “کادراس” به سیاستگذاران در زمینه مبارزه با مواد مخدر در کشور مشاوره داد و گفت: “37 درصد رشد در منطقه زیر کشت تجربه شده است. این ممکن است برای سال 2021 عواقب داشته باشد ، زمانی که فوران تاج ها در سراسر جهان و منطقه ممکن است تا حدودی کنترل شود ، زیرا اثرات این افزایش در کشت خشخاش به دلیل افزایش دسترسی به منابع غذایی و کاهش محدودیت های هوا و زمین بیشتر آشکار می شود. زمینه بیشتر نمایان می شود اول افزایش تولید تریاک ؛ دوم افزایش حمل و نقل مواد مخدر از جمله هروئین. این نتیجه برای ایران ، که هم مرز با افغانستان است ، در مسیر بالکان بسیار ملموس تر است ، باید کنترل شود ، با کنترل مرزها ، سخت تر شود ، کنترل شود. اگرچه کشور ما همیشه در سراسر جهان به عنوان پیشرو در کشف مواد مختلف شناخته شده است ، اما تحقیقات بیشتر در این زمینه می تواند بسیار مثر باشد.

افزایش تولید شیشه در افغانستان

او افزود. “دفتر جرایم و مواد مخدر 2021 “گزارش جدید نشان می دهد که تولید مت آمفتامین در افغانستان به دنبال گزارش های کشف شده در کشورهای همسایه مانند ایران ، مانند گذشته ادامه دارد. این یک هشدار جدی در مورد افزایش قاچاق شیشه از افغانستان به ایران است.” این مسئله در سالهای اخیر مشکلاتی را برای ایران ایجاد کرده است. در حقیقت ، با کنترل مصرف شیشه و تولید در کشور در دهه 90 ، شاهد کاهش مصرف این ماده روانشناختی بودیم ، به ویژه در سال های 1994-1996 ، اما با رشد تولید شیشه در افغانستان ، این کشور به تولیدکنندگان شیشه روی آورد. ، این یکی از جذاب ترین بازارهای قاچاقچیان شد.:

سهراب گفت. “طبق گفته اداره مبارزه با مواد مخدر کشور ، مصرف شیشه افزایش یافته است. یکی از دلایل اصلی آن افزایش تولید این ماده در همسایگی افغانستان است که باعث کاهش قیمت و افزایش آن شده است. در دسترس بودن آن در ایران. “

پیش بینی می شود تا پایان سال عرضه و تقاضای دارو در بازارهای منطقه ای و جهانی افزایش یابد.

وی افزود: “پیش بینی می شود كه بازار مواد منطقه ای و جهانی پس از پایان همه گیری كرونا ، عرضه و تقاضا را افزایش دهد.” نشانه هایی وجود دارد که کشورهای تولیدکننده مواد مخدر در افغانستان به ویژه تریاک منتظر پایان این دوره برای ورود به دنیای قاچاق مواد مخدر هستند که به دلیل موقعیت جغرافیایی و بازار مصرف داخلی می تواند برای ایران خطرناک باشد.

وی متذکر شد. “سرانجام ، به نظر می رسد که افزایش سطح زیر کشت و به دنبال آن افزایش تولید تریاک و کاهش چشمگیر قیمت تریاک در کشور در سال 2020 ، ممکن است دو دلیل داشته باشد. مشارکت نیروی کار محلی و محلی. ؛ در سالهای قبل از جراحی ، خشخاش به طور عمده توسط مهاجران فصلی یا کارگر ، معمولاً از سایر استانهای افغانستان یا پاکستان ، کشت می شد ، که به دلیل نیاز به سرپناه ، غذا ، اما عمل ، هزینه های نیروی کار را اندکی افزایش داد. در ابتدا گزارش شد که نیروی کار در کشت خشخاش در حال کاهش است ، با خانواده هایی که در مزارع خشخاش کار می کنند و حتی کسانی که قبلاً کار قانونی داشتند تاج های خود را از دست می دهند ، کار جذب شده در این مزارع منجر به کار ارزان تر و ارزان تر می شود ، زنان اصلی کودکان و این را می توان یکی از دلایل کاهش بی سابقه قیمت تریاک دانست.

از این گذشته ، هنوز نگرانی در مورد رشد قاچاق کالا به ایران و لزوم توجه به آن وجود دارد.

سهرابی به دلیل دیگری برای افزایش سطح زیر کشت اشاره کرد ، که به دنبال آن افزایش تولید تریاک باعث کاهش قابل توجه قیمت زمین تریاک در سال 2020 شد. بحران تاج گذاری با یک بحران بزرگ در جامعه افغانستان روبرو شده است. با قیمت مواد اولیه مانند گندم و برنج ؛ به تعبیری ، فقرای این کشور در تأمین نیازهای اساسی خود با مشکلات جدی روبرو بودند ؛ آنها چاره ای جز کار غیرقانونی در مزارع خشخاش نداشتند. همه این عوامل به افزایش تولید تریاک در همسایگی ایران و همچنین افزایش قاچاق مواد مخدر در کشور اشاره دارد که نیاز به توجه ویژه دارد.

انتهای پیام: