اجتماعی

نظر متخصصان آکسفورد درباره یکی از عوارض واکسن‌های کرونا

بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Nature Medicine منتشر شده است، خطر ابتلا به بیماری های عصبی نادر ناشی از کووید-19 بسیار بیشتر از خطر ابتلا به این اختلالات پس از دریافت واکسن کرون است.

به گزارش سرگرمی برای همه، در مطالعه ای که توسط دانشمندان علوم پزشکی دانشگاه آکسفورد انجام شد، داده های سلامت 32 میلیون نفر در بریتانیا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا خطر ابتلا به بیماری های نادر مغزی قبل از آزمایش کوید، مانند قبل مشخص شود. و پس از دریافت اولین دوز واکسن Astrazenka و Pfizer.

متخصصان تعداد عوارض عصبی را در یک دوره زمانی مقایسه کردند. اینکه آیا واکسن ها خطر عوارض عصبی مانند سکته مغزی بل یا سندرم گیلن باره را افزایش می دهند، این مطالعه نشان داد که داشتن Quid 19 خطر بسیار بالاتر و عامل مؤثرتری در ایجاد چنین اختلالات عصبی است.

بروز نادر چنین عوارض جانبی باعث شده است که بسیاری از کشورها استفاده از واکسن Astrazenka را برای گروه های سنی بالاتر محدود کنند.

مارتینا پاتون یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «ما خطرات مختلفی را برای انواع مختلف بیماری‌های عصبی، بسته به نوع واکسنی که افراد دریافت کرده‌اند، یافتیم، اما این خطرات به طور قابل‌توجهی کمتر از خطر آسیب به خود هستند. بیماری کووید انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، جولیا هپیسلی-کاکس، نیز گفت که واکسن های کووید-19 در کاهش خطر عواقب جدی عفونت کووید-19 بسیار مؤثر است.

به گزارش هندوستان تایمز، مقامات انگلیسی هفته گذشته سندرم گیلن باره را به فهرست عوارض جانبی نادر واکسن آسترازنکا اضافه کردند.

سندرم گیلن باره یک بیماری التهابی نادر است که سیستم عصبی محیطی را تحت تاثیر قرار می دهد و به سرعت باعث ضعف و بی حسی عضلات می شود.

فلج بل در اثر جفت هفتم اعصاب مغزی یا فلج عصب صورت ایجاد می شود. در این حالت، عضلات صورت به طور ناگهانی و به طور موقت فلج می شوند و اغلب فقط یک طرف صورت را تحت تاثیر قرار می دهند.

انتهای پیام: