علمی و پزشکی

عوارض خفیف پس از تزریق واکسنهای کرونا، طبیعی است

دبیر علمی کمیته ملی کوید 19 عوارض جانبی واکسن های کرونا را “نشانه ای از ایمنی در بدن” طبیعی توصیف کرد.

به گزارش سرگرمی برای همه ، دکتر عابدینی ، متخصص ریه و دبیر کمیته علمی ملی Covid 19 در ICU کرونا ، بیمارستان مسیح دانشوری ، گفت که واکسن Covid 19 بی خطر است ، از افراد در برابر بیماری های شدید قلبی عروقی و مرگ محافظت می کند ، که می تواند عوارض جانبی داشته باشد: یک نشانه خفیف از ایمنی در بدن است.

به گفته وی ، روند تولید واکسن پیچیده است ، تحت کنترل دقیق ، خطر برای گیرندگان واکسن ، برای به حداقل رساندن عوارض جانبی ، و ایمنی و اثربخشی واکسن ها به طور کامل در آزمایشات بالینی متعدد بررسی شده است.

کوید ، 19 دبیر کمیته علوم ملی گفت: “واکسن ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن انسان بدون خطر بیماری طراحی شده اند و منجر به برخی واکنش های جانبی یا عوارض جانبی می شوند.”

عوارض واکسن های مختلفی که در ایران استفاده می شود

دبیر علمی کمیته ملی Covid 19 در مورد انواع واکسن گفت: “در حال حاضر چهار نوع واکسن در کشور استفاده می شود که با مکانیسم های مختلف تولید می شوند ، از نظر عوارض جانبی تقریباً یکسان هستند. در کشور استفاده می شود خوشبختانه ، عوارض جانبی واکسن ها بیشتر موقت هستند.

وی افزود: “بسته به خصوصیات ایمنی ذاتی افراد ، پاسخ گسترده ای به واکسن وجود دارد.” بسیاری از آنها هیچ گونه ناراحتی و مشکلی نخواهند داشت. برخی دیگر طی چند روز اول بیماری ، درد و تب را تجربه می کنند که فروکش می کند و در نهایت به مسکن های ساده منتقل می شود. در برخی موارد ، عوارض جانبی ممکن است شدیدتر باشد.

عوارض جانبی خفیف واکسن های طبیعی

به گفته یک متخصص ریه ، عوارض جانبی خفیف تا متوسط ​​مانند تب درجه پایین یا دردهای عضلانی معمولاً پس از واکسیناسیون طبیعی است که طبیعی است. این علائم در واقع واکنش سیستم ایمنی بدن به آنتی ژن هایی است که از طریق واکسن وارد بدن می شوند و معمولاً پس از چند روز خود به خود از بین می روند.

عابدینی عوارض جانبی را از نظر واکنش بدن به واکسن عادی توصیف کرد و خاطرنشان کرد: افراد مختلف به واکسن واکنش متفاوتی نشان می دهند. بسیاری از افراد ممکن است پس از واکسیناسیون علائمی نداشته باشند. اما عدم وجود عوارض جانبی هرگز به معنای بی اثر بودن واکسن نیست ، زیرا هر فرد پاسخ ایمنی متفاوتی دارد.

عوارض شایع:

دبیر کمیته علمی دولتی کوید ؛ شایعترین عوارض پیوند بای پس عروق کرونا شامل علائمی مانند درد ، قرمزی ، سفتی در محل تزریق ، تب ، لرز ، خستگی ، سردرد ، دردهای عضلانی و اسهال است. این عوارض جانبی بسته به نوع واکسن متفاوت است و معمولاً گذرا هستند. و به صورت خودکار حل شود.

عوارض نادر

وی به عوارض جانبی بسیار نادر واکسن کرونا در واکنشهای شدید آلرژیک ، مانند شوک آنافیلاکتیک اشاره کرد. برای جلوگیری از عوارض این عارضه ، افراد باید 15-30 دقیقه پس از تزریق در محل واکسیناسیون حضور داشته باشند تا هر گونه پاسخ ، تیم مراقبت های بهداشتی یا درمانگران بتوانند کمک فوری ارائه دهند.

توصیه هایی برای درمان عوارض جانبی

عابدینی به افراد توصیه کرد که در صورت بروز عوارض جانبی پس از واکسیناسیون ، بهتر است فعالیت های روزمره را کاهش داده ، از ورزش شدید یا فعالیت بدنی به مدت یک یا دو روز خودداری کنند.

وی گفت: استراحت و استفاده از مایعات بیشتر برای از بین بردن عوارض جانبی ناشی از واکسن بسیار مفید است. “در صورت لزوم ، می توان از مسکن های ساده مانند استامینوفن هر 6-8 ساعت به مدت دو روز استفاده کرد تا درد عضلات و استخوان ها کاهش یابد. سردرد

دبیر کمیته علمی ملی Covid 19 همچنین تأکید کرد: افراد باید بیش از سه روز به دلیل علائم شدید موضعی یا تب ، بدن درد یا عوارض جانبی به پزشک یا مرکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

به گفته وی ، کادر پزشکی در مرکز یا مراکز واکسیناسیون آماده پاسخگویی به سوالات و ارائه دستورالعمل های لازم هستند. بنابراین بهتر است افراد هنگام واکسیناسیون شماره مرکز را یادداشت کنند.

واکسن ها باعث پیوند عروق کرونا نمی شوند

به گفته دکتر عابدینی ، هیچ یک از واکسن های تایید شده حاوی ویروس زنده نبوده و باعث بیماری زایی نمی شوند.

وی با بیان اینکه ویروس SARS-CoV-2 که باعث Covid-19 می شود معمولاً چند هفته پس از واکسیناسیون در بدن ایجاد می شود: “یک فرد واکسینه شده می تواند قبل از دریافت واکسن ویروس کووید واکسینه شود. آلوده شوید زیرا واکسن هنوز فرصت کافی برای ایجاد ایمنی در بدن را نداشته است.

عابدین تأکید کرد. “مردم نباید بلافاصله پس از واکسیناسیون ، سایر اقدامات پیشگیرانه ، ماسک را کنار بگذارند ، به سه دلیل که هنوز هم باید به دقت توصیه های پیشگیری را دنبال کنند.” ابتدا ، برای ایجاد ایمنی کافی ، واکسن باید دو بار در فواصل 2 تا 4 هفته تزریق شود و پاسخ بهینه و تقویت سیستم ایمنی بدن حدود دو هفته پس از واکسن خواهد بود. بنابراین ، تا 2 هفته پس از تزریق دوم واکسن ، هنوز ایمنی کافی وجود ندارد.

عابدینی خاطرنشان کرد. واکسن های کرونا تا حد زیادی از انسان محافظت می کند. اما آنها 100٪ در برابر بیماری مصونیت نمی دهند. به همین دلیل احتمال واکسیناسیون با بیماری های قلبی عروقی صفر نیست.

به گفته یک متخصص ریه ، واکسن می تواند تا حد زیادی از بیماری شدید ، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ جلوگیری کند ، اما فرد می تواند یک بیماری خفیف بگیرد و بیماری را به دیگران منتقل کند. بنابراین ، تا زمانی که بخش بزرگی از جامعه واکسینه نشود ، همه ، خواه واکسینه شوند یا نه ، باید به دنبال توصیه های بهداشتی مانند استفاده از ماسک یا حفظ فاصله اجتماعی باشند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، عابدینی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت. “در حال حاضر از چهار نوع واکسن در ایران استفاده می شود که با مکانیسم های مختلف تولید می شوند ، اما از نظر ایمنی ، همه آنها هستند. تقریباً در شرایط خوبی هستند. “تقریباً به طور مساوی از سگ های سنگین که نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از بیماری دارند جلوگیری می کند. متخصصان WHO بهترین واکسنی را که می توانید تزریق کنید توصیه می کنند.

انتهای پیام: