عمومی

سیزده پرسش رایج درباره دوز چهارم واکسن کرونا

مهمترین فایده و دلیل تزریق واکسن کووید-19 جلوگیری از شکل شدید بیماری است که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا عوارض شدید و متعاقب آن مرگ می شود، بنابراین احتمال ابتلا به بیماری حتی احتمال ابتلا همچنان وجود دارد. . شکل شدید بیماری اما احتمال این رویداد در افراد کاملاً واکسینه شده بسیار کمتر از افراد واکسینه نشده است.

به گزارش سرگرمی برای همه، پاسخ سیزده سوال رایج در مورد نوبت چهارم واکسن کرونا را در زیر می خوانید:

1. آیا هنگام تزریق نوبت چهارم واکسن باید از واکسن خاصی استفاده کرد؟

انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون را می توان به عنوان تقویت کننده استفاده کرد. بنابراین به تمام افرادی که بیش از شش ماه از تزریق قبلی خود می گذرد توصیه می شود واکسینه شوند. دریافت دوز تقویت کننده از هر نوع واکسنی مهمتر از دریافت نوع خاصی از واکسن است.

2. نوع واکسن دوزهای قبلی مربوط به دوره چهارم است یعنی چه واکسنی زدیم الان باید چکار کنیم؟

دریافت واکسن تقویت کننده مهمتر از نوع واکسن است.

3. اگر فردی هنوز واکسینه نشده باشد می تواند نوبت چهارم را بزند یا فقط برای افرادی است که دوز اول و دوم و سوم را دریافت کرده اند؟

فردی که علیه کووید-19 واکسینه نشده است، بیشترین خطر ابتلا به عفونت را دارد. بنابراین این فرد باید در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کرده و نوبت اول واکسن را دریافت کند و یک ماه بعد نوبت دوم را دریافت کند.

4. واکسن های ایرانی چقدر از نظر کیفیت و کارایی قابل اعتماد هستند؟

تمامی واکسن های تولید داخل طبق استانداردهای بین المللی و داخلی تحت بررسی های بالینی قرار گرفته و نتایج بسیار خوبی در مقایسه با واکسن های وارداتی به دست آورده اند. همچنین مقایسه وضعیت آلودگی در ایران و کشورهای اروپایی نشان دهنده همین تأثیر واکسیناسیون در کاهش بستری شدن و مرگ و میر ناشی از این بیماری است. در این میان واکسن های مختلفی استفاده شده است.

5. برخی می گویند فقط باید واکسن کرونا را بزنیم که ماهیتا پروتئینی است. بقیه تاثیری نداره آیا این درست است؟

انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون را می توان به عنوان تقویت کننده استفاده کرد. بنابراین به تمامی افرادی که بیش از شش ماه از قرار قبلی خود می گذرد توصیه می شود واکسینه شوند. دریافت دوز تقویت کننده از هر نوع واکسنی مهمتر از دریافت نوع خاصی از واکسن است.

6. آیا با مصرف واکسن در مقابل ویروس کرونا آسیب ناپذیر می شویم و دوباره به ویروس کرونا مبتلا نمی شویم؟

مهمترین مزیت و دلیل واکسن کووید-19 این است که از شکل شدید بیماری که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا عوارض شدید و مرگ می شود، جلوگیری می کند. احتمال این اتفاق در افراد کاملاً واکسینه شده بسیار کمتر از افراد واکسینه نشده است. .

7. احتمال عوارض ناشی از واکسیناسیون در بدن چقدر است؟

بیش از سه میلیارد واکسن کووید 19 در کشورهای مختلف دنیا تزریق شده است و در ایران بیش از 150 میلیون تزریق واکسن کرونا داشته ایم. خوشبختانه عوارض جانبی واکسن ها عموماً خفیف و قابل تحمل است. مهمترین عوارض آن درد در محل تزریق و بی حالی و ضعف یا خستگی است که در عرض دو تا سه روز برطرف می شود که در مقایسه با درد و رنج ناشی از کووید-19 و عوارض شدید آن کاملا قابل قبول است.

8. تفاوت واکسن آسترازنکا با واکسن های ایرانی چیست؟

واکسن‌های ضد کووید-۱۹ با استفاده از فناوری‌های مختلف تولید شده‌اند. در تولید واکسن AstraZeneca از یک آدنوویروس شامپانزه (که برای انسان بیماری زا نیست) به عنوان ناقلی برای انتقال جزء آنتی ژنی ویروس کووید-19 استفاده شد و به اصطلاح مبتنی بر ناقل است. سایر واکسن ها با فناوری های مختلف مانند تکثیر ویروس و سپس غیرفعال کردن آن (واکسن ویروس غیرفعال)، استفاده از بخشی از ژنوم ویروس کووید-19 به عنوان آنتی ژن و تکثیر در رده های سلولی (واکسن پروتئین نوترکیب) یا بخشی از ویروس. . توالی یابی ژنوم (RNA) و تولید واکسن (واکسن های ژنتیکی) انجام شده است.

9. تزریق واکسن چهارم برای چه دوره ای است؟ تا پایان سال هنوز باید واکسیناسیون انجام دهیم.

وضعیت بیماری کرونا در سطح جهانی و داخلی به دقت رصد می شود و تصمیمات بر اساس آخرین اطلاعات علمی در خصوص تزریق واکسن کووید-19 اتخاذ می شود. بنابراین اینکه تذکر دیگری خواهد بود یا خیر بستگی به شرایط و اطلاعات و افشاگری های جدید در ماه های آینده دارد. برخی از محققان بر این باورند که ممکن است لازم باشد واکسیناسیون هر ساله برای حفظ ایمنی در برابر ویروس کووید-19 ادامه یابد.

10. آیا تزریق نوبت چهارم واکسن محدودیت سنی دارد؟

به همه افراد بالای 18 سال که شش ماه از آخرین تزریق خود می گذرد توصیه می شود که یک یادآوری دریافت کنند. افراد رده سنی 12 تا 18 سال نیز در صورتی که از بیماری های سیستم ایمنی ضعیف رنج می برند یا بیماری های زمینه ای شدید داشته باشند، در صورتی که شش ماه از آخرین نوبت قبلی گذشته باشد، کاندید نوبت نوبت یادآوری واکسن خواهند بود. افراد زیر 12 سال نیازی به دریافت قرارهای یادآوری ندارند.

11. بیماران خاص و مبتلایان به سرطان از چه نوع واکسنی استفاده کنند؟

می توان از تمام واکسن های موجود استفاده کرد.

12. آیا فردی که سرماخورده یا کرونا دارد می تواند واکسینه شود؟

به افراد مبتلا به ویروس کرونا توصیه می شود حداقل یک ماه پس از بهبودی صبر کنند و سپس واکسینه شوند.

13. آیا برای واکسیناسیون باید روزه بگیریم یا بعد از آن باید دستورات خاصی را رعایت کنیم؟

برای دریافت واکسن نیازی به روزه گرفتن نیست. پس از دریافت واکسن، ماندن در مرکز واکسیناسیون به مدت 15 تا 20 دقیقه توصیه می شود. افرادی که سابقه ضعف شدید پس از هر تزریق یا نمونه خون دارند باید توسط فرد تزریق کننده واکسن مطلع شوند و پس از تزریق باید چند دقیقه استراحت کرده و دراز بکشند. برای دریافت واکسن مصرف صبحانه قبل از ویزیت توصیه می شود. نوشیدن مایعات بیشتر در روز اول و دوم پس از دریافت واکسن مفید است.

انتهای پیام