اجتماعی

قانون هوای پاک؛ معلق در آلودگی هوای کلان شهرها

سه سال پس از تصویب قانون هوای پاک ، هنوز مشخص نیست که قوه مجریه در عمل شکست خورده است یا قانونگذار مطلبی را نوشته که متناسب با شرایط ما نباشد.

به گزارش سرگرمی برای همه ، آلودگی هوا در ایران حداقل برای کلانشهرها به یک بحران دائمی تبدیل شده است. بر اساس شاخص آلودگی هوا ، نرخ تورم سال به سال رو به زوال است. در سال 1399 ، شهروندان تهرانی به مدت 104 روز “حساسیت به گروه های ناسالم” و 15 روز در شرایط “ناسالم” در شرایط بدتری نسبت به سال 1398 و 1397 بودند.

طبق آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوا ، تهران 34 روز آلوده تر از سال 1998 بوده است. در همین حال ، در سال 1397 ، تهران فقط 59 روز “حساس به گروه های ناسالم” زندگی کرد.

در سال 1999 ، آلودگی هوا چنان بحرانی شد که ژانویه امسال آلوده ترین ماه در 10 سال گذشته در تهران بود. به گفته مدیر بخش اندازه گیری و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، در ژانویه شهروندان تهرانی 11 روز ناسالم و گروه های حساس 11 روز ناسالم داشته اند.

موضوع آلودگی هوا از سال گذشته که با سوختن مازوت ، قطع برق و اظهارات ضد و نقیض مقامات همراه بود ، سیاسی شده است. به نظر می رسد که امسال ، به دلیل همه گیری کرونا ، هیچ بهانه ای مانند اتومبیل های تنها ، رفتن به مدرسه یا رفتارهای مرتبط تر برای مردم وجود نداشته باشد.

وزیر نفت بیژن نامدار زنگنه در جلسه 4 ژانویه هیئت مدیره مدیریت سوخت زمستانی کشور گفت: “ما نمی خواهیم از سوخت گازوئیل استفاده کنیم ، اما باید در بعضی جاها این کار را انجام دهیم.” روز بعد ، در افتتاحیه سیزدهمین اجلاس اوپک پلاس ، زنگنه امکان مصرف مازوت در نیروگاه های برق تهران ، اصفهان ، البرز و کام را رد کرد. اظهارات رئیس محیط زیست در مصاحبه رادیویی با آن مغایرت داشت. عیسی کلانتری گفت. وی افزود: نیروگاه های شرق تهران می توانند از مازوت استفاده كنند اما نیروگاه های غرب تهران مجبور به استفاده از گاز هستند زیرا باد با آلودگی وارد شهر می شود. کلانتر بعداً گفت که بهتر است دو ساعت در روز سوخت را خاموش کنیم اما از مازوت استفاده نکنیم.

ماجرای سوختن مازوت در تهران تا آنجا پیش رفت که در دی ماه سال جاری رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از چندین نیروگاه در مجاورت تهران بازدید کرد و گفت: “من نمی توانم 100٪ بگویم که آن نیروگاه ها از مازوت استفاده نکرده اند. سمیه رفیع ادامه داد. “سوخت دیزل یکی از نیروگاه های غیر استاندارد بود ، 120 برابر بیشتر از حد مجاز آلودگی ایجاد کرد.” هجوم این آلاینده های سمی یکی از عوامل آلودگی هوای تهران است. در ابتدا رافی نامی از این گیاه نگذاشت. اندکی بعد ، اما ، وی در جلسه کمیته اصل 90 مجلس اعلام کرد که سوخت دیزل در نیروگاه شهید منتظر Em Aem ، که دارای 6500 ppm گوگرد است ، که 128 برابر حد مجاز است ، مصرف می شود.

به گفته کارشناسان ، گوگرد یک ماده سمی و مضر است. ماده ای که هنگام سوزاندن دود نیروگاه ها را زرد می کند. نیروگاه منتظر قائم نیز در کیلومتر 7 جاده کرج – ملارد واقع شده است. واقعیت ها نشان می دهد که این همان نیروگاهی است که نماینده تهران از آن بازدید کرده است.

پس از چندین بار بازدید میدانی ، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت و در پاسخ به سخنان وزیر نفت که سوزاندن مازوت در تهران ، البرز و کم را انکار کرد “من او را به نمایندگان دعوت می کنم تا دخالت و نظارت میدانی را ارائه دهند. “بیایید با هم با واقعیت ها روبرو شویم.”

روزهای سرد و آلوده سال 1397 در سایر پایتخت های تهران ، نمایندگان مجلس دهم را مجبور کرد تا در سخنان خود قانون هوای پاک را رعایت کنند. این قانون که دو سال پیش تصویب شد ، در 34 ماده و 13 آیین نامه راه حل کاهش آلودگی هوا را بیان می کند.

معاینه فنی ، تعیین سن وسایل نقلیه فرسوده و قدیمی بودن وسایل نقلیه الکتریکی سود هیبریدی ، استفاده از سوخت استاندارد توسط مراکز تولید صنعتی ، بدهی شرکت های جدید برای اختصاص 10٪ از زمین این شرکت به منطقه سبز جنگلی ، ضایعات انباشت ، سوزاندن زباله مناطق تعیین شده توسط شهرداری از نکات مهم قانون هوای پاک است. قانونی که از نظر کارشناسان و مقامات نظارتی ، در بسیاری از موارد اجرا نشده است.

نمایندگان مجلس یازدهم نیز این قانون را راهی برای بهبود آلودگی هوا دانستند و آن را بهانه ای برای مطالبات خود قرار دادند. احتمالاً عاملی است که باعث شده آنها اینقدر ضعیف عمل کنند. در فوریه سال جاری ، وی گزارشی از اجرای قانون هوای پاک ارائه داد. طبق دیوان محاسبات، از 112 ماده قانون هوای پاک که قرار بود توسط 23 آژانس اجرا شود ، 38 مورد به طور کامل اجرا نشد ، 64 مورد به طور ناقص اجرا شد و فقط 10 مورد اجرا شد.

آیا تنها عوامل اجرایی در اجرای قانون هوای پاک مقصر هستند؟

پیش از انتشار گزارش دیوان محاسبات کشور ، نمایندگان ناحیه 11 مجلس شورای اسلامی با حضور کلیه نهادهای مسئول در کمیته اصل 90 مجلس تشکیل جلسه دادند تا میزان شکست هر دستگاه را تعیین کنند. قانون “هوای پاک” را اجرا کنید. س questionsالات نمایندگان و پاسخ رهبران نشان داد که اجرای مفاد قانون هوای پاک بسیار دشوار است. به عبارت دیگر ، قانون هوای پاک ، با وجود همه مزایایی که دارد ، در برخی موارد غیر قابل قبول است.

به عنوان مثال ، مدیرکل صنعت حمل و نقل وزارت صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دولت کیفیت موتورسیکلت ها را بهبود نمی بخشد ، به برق توجهی نمی کند. موتورسیکلت؟ او گفت. “مشکل موتورسیکلت های برقی فروش آنهاست. ما در تولید این نوع موتورسیکلت مشکلی نداریم. در حال حاضر 30000 موتورسیکلت برقی تولید شده ایم که مشتری ندارند ، زیرا قیمت موتورسیکلت های برقی سه برابر موتورهای بنزینی است. دولت های سراسر جهان به موتورهای برقی یارانه می دهند. این در شرایطی است که در شرایط فعلی کشور ما قادر به انجام آن نیست. بنابراین مردم قدرت خرید موتور سیکلت برقی را ندارند.

از این توصیفات می توان نتیجه گرفت که قانون هوای پاک ، معروف به قانون روح ، مصوب 16 ژوئیه 2017 مجلس شورای اسلامی ، شرایط کشور را برآورده نمی کند. همزمان می توان سهم هر دستگاه را در قانون هوای پاک تعیین کرد. این قانون 14 دستگاه اجرایی مختلف جمهوری از جمله وزارت امور داخلی ، وزارت نفت ، وزارت نیرو ، پلیس ، شهرداری ، رادیو و تلویزیون و … را موظف کرده است. طبق نظارت “سازمان محیط زیست” که براساس اعلامیه خود وزارتخانه در اجرای قانون هوای پاک است ، وزارت جهاد کشاورزی 87٪ ، وزارت راه و شهرسازی 72٪ ، محیط زیست سازمان 85٪ ، وزارت صنعت ، معادن 36٪ وزارت نیرو قانون “هوای پاک” را 35٪ ، وزارت امور داخلی – 30٪ و سازمان بودجه برنامه – 0٪ را انجام داده است.

انتهای پیام: