عمومی

فنر نرخ ارز چطور در می‌رود؟

تا زمانی که نرخ تورم در کشور ما با سطح دلار تفاوت جدی داشته باشد ، چاره ای جز افزایش تفاوت بین دو نرخ بهره وجود ندارد.

ممکن است چندین روز یا حتی ماه ها طول بکشد تا قیمت ها از نظر مصنوعی پایدار بمانند ، بیش از تقاضا تزریق کنند ، اما این همیشه اتفاق نمی افتد ، ثانیا ، اصولی ، منطقی یا صحیح نیست. از آنجا که باعث انباشته شدن منبع قیمت ها و حفظ انرژی آن می شود ، با گذشت زمان و با کمی توجیه باعث می شود بهار کاهش یابد و جهش قیمت ها پر شود. به نظر می رسد این اتفاق بارها در بازار ارز ایران رخ داده است و آخرین بار افزایش پنج برابری ارز است که در سال 1997 اتفاق افتاد.

در حال حاضر ، دلیل اصلی هجوم خریداران در بازار ارز روند نزولی قیمت سهام بورس است ، زیرا همه ما می دانیم که سرمایه در معرض خطر است و به محض اینکه بازار در معرض خطر است ، به سرعت بازار را ترک می کند. بازارها خطرناک تر می شوند.

در حال حاضر ، به نظر من ، بهترین راه برای مقابله با سوداگران و سودجویان در بازار ارز پلیس نیست بلکه مدیریت بازار یعنی نرخ واقعی واقعی و یکنواخت ، تعدیل منظم آن براساس تفاوت بین تورم و نرخ بهره است. ما کشورهایی که به دلار صادر می کنیم از یک طرف نرخ سود صفر و تورم از طرف دیگر و البته کاهش شدید هدفمندی یارانه ها از مهمترین تعهدات برای اقتصاد کشور است.

ثبات فقط درصورتی امکان پذیر است که نرخ بهره و تورم نزدیک به صفر باشد ، در غیر این صورت غیر واقعی ، دستوری ، مصنوعی و ناپایدار خواهد بود. تا زمانی که اختلاف نرخ تورم در کشور ما و دلار حدود 36 درصد باشد ، به طور طبیعی قیمت دلار روزانه هزار دلار افزایش می یابد و اگر این طور نباشد ، به معنای سقوط قیمت بهار است.

من می خواهم یک بار دیگر تأکید کنم که بزرگترین مشکل اقتصاد کشور در حال حاضر قیمت های سطح بالا ، غیرواقعی و خوب است ، چه به ارز خارجی و چه بنزین ، یا در اتومبیل یا هر کالای دیگر و البته بالاترین کیفیت ارز خارجی است.

* رئیس پیشین انجمن تغییر دهندگان

223225: