اجتماعی

فرونشست زمین؛ تهدیدی خاموش اما جدی

در طول چهار دهه گذشته ، این کشور تحت فشار زیادی بر منابع آب زیرزمینی قرار گرفته است و این منابع تخلیه شده اند. مصرف منابع آب زیرزمینی نوعی خشکسالی مصنوعی ایجاد کرده است که باعث رانش زمین در بسیاری از مناطق کشور شده است. یارانه ای که خسارت زیادی به بار خواهد آورد ، تنها به دلیل مدیریت نادرست منابع آب است.

به گزارش سرگرمی برای همه طبق اعلام سازمان هواشناسی ، مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران ، امسال در برخی از مناطق کشور خشکسالی بی سابقه ای رخ داده است ، در بیشتر مناطق خشکسالی شدید دیده می شود.

به گفته احد وظیفه ، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ، علی رغم نیاز روزافزون آب به کشور ، باید از م mostثرترین راهکارها برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده شود ، اما از آبهای زیرزمینی نباید به طور نامناسب استفاده شود ، زیرا زمین لغزش ها به همین دلیل است. بسیار جدی. عصاره از شرایط بیولوژیکی

در عین حال رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی بر لزوم توجه به موضوع فرونشست زمین تأکید می کند. در حال حاضر در بعضی از مناطق کشور 10-30 سانتی متر داریم. فرونشست سالانه زمین. ابوالقاسم حسین پور ، مدیرکل جنگل ، رشته کوه ، دفتر مدیریت سیلاب آبخیزداری با اشاره به وضعیت بحرانی طغیان و فرود آمدن آب های زیرزمینی در کشور می گوید: شرایط خشکسالی در ایران می تواند فشار بر منابع آب زیرزمینی را افزایش دهد. اگر بله ، اگر وضعیت را مدیریت نکنیم ، منابع آب زیرزمینی فرصت بازیابی را از دست می دهند ، و هشدارهای فرود درست می شوند.

به گفته حسین پور ، متأسفانه سطح رسوب در ایران بسیار زیاد است ، “دشتهای قدرتمند کشور با تراز آبی منفی روبرو هستند.” از طرف دیگر ، عملکرد نادرست شرایط دشواری را در 67٪ از لوله های آب کشور ایجاد کرده است ، که منجر به معرفی این لوله های آب به عنوان لوله های ممنوع و بحرانی آب بیش از 35 سانتی متر می شود.

تأثیر زمین لغزش بر زیرساخت ها

رانش زمین در این کشور که به عنوان فاجعه قرن شناخته می شود ، نه تنها شبکه های آب را تحت تأثیر قرار می دهد ، بلکه زیرساخت های شهری را نیز مختل می کند. به گفته علی بیت الهی ، دبیر کارگروه ملی مقابله با بلایای طبیعی ، زمین لغزش بر وضعیت شریان های حیاتی مانند آب ، گاز و فاضلاب تأثیر می گذارد تا این لوله ها پاره شوند. ما نمونه ای از چنین وضعیتی را در واقعه شهران دیدیم که طی آن پارگی خط لوله گاز باعث بحران های بسیاری شد. پارگی لوله های فاضلاب می تواند منجر به بحران در رواناب آب های زیرزمینی شود.

آه محسن موسوی خوانسار مثالی می زند. آب های زیرزمینی حوضه دریاچه نمک کومی به گونه ای است که سطح آب دره ورامین 30 تا 40 سانتی متر در سال است و در جنوب دشت خطوط انتقال گاز ، نفت ، بزرگراه ها و فرودگاه های بین المللی وجود دارد که سقوط خواهد کرد ، اما این مسئله در نظر گرفته نشده است: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی که بسیار نیازمند هستند ، دارای آب هستند ، فرآوری می شود.

همچنین رانش زمین باعث می شود ساختمانها خالی از سکنه نشوند پایه علاوه بر ایجاد شکاف و شکاف در ساختمان ، چنان ضعیف می شود که حتی نمی تواند در برابر زلزله متوسط ​​مقاومت کند و تخریب می شود.

فاضلاب شهری از طریق سیستم های انتقال آب منسوخ خارج از شهر بر نشست زمین تأثیر می گذارد. به گفته حسین رفیع کارشناس آب ، بیش از 30 درصد آب درون شهری این شهر علاوه بر شل شدن زمین و فرود آمدن ، از طریق سیستم های انتقال آب فرسوده و قدیمی شهر تخلیه می شود. ،

اقدامات سازمان جنگل برای کاهش تخریب زمین

با توجه به خطر بالای لغزش ، برخی از دستگاه ها اقداماتی را برای کاهش این خطر انجام داده اند. به گفته حسین پور ، اجرای مدیریت آبخیزداری ، کارهای مدیریت آب باعث نجات سیل در فصل مرطوب می شود ، بنابراین فشار بر منابع آب زیرزمینی در هنگام خشکسالی کاهش می یابد. در همین راستا برنامه هایی تدوین و اجرا شده است. پروژه های توزیع سیل در سفره های زیرزمینی کشور نیز در حال اجرا است. البته در فصل آب قانون بودجه 1400 ، برای اولین بار وام برای اجرای پروژه های آبخیزداری در کشور ارائه شد اما متأسفانه این مبلغ بسیار ناچیز است (حدود 22 میلیارد درام). آبخیزداری کافی نیست. این مقدار به هیچ وجه با منطقه وسیع حوضه های آبریز که به “مزارع ممنوعه” حیاتی نگاه می کنند ، البته خطر فرود ، مطابقت ندارد.

مدیرکل دفتر مدیریت سیل جنگل ، رشته کوه و آبخیزداری اضافه می کند: در یک هکتار از 530 متر مکعب حوزه آبخیز ، سالانه بیش از 1000 متر مکعب آب به خاک نفوذ می کند ، “سبز” را تقویت می کند. آب “ذخیره ای در خاک” است. “آب آبی” در چاه ها ، چشمه ها و لوله های آب یافت می شود.

وی تأکید می کند. آبخیزداری و آبخیزداری ، با صرفه جویی در آب در چرخه طبیعی ، تلاش مستمری برای کنترل اثرات تخلیه چاه و جلوگیری از فرونشست خاک می کند. این آخرین فرصت برای صرفه جویی در لوله های آب ما است.

اقدامات وزارت نیرو

وزارت نیرو نقش مهمی در کاهش فرونشست زمین دارد. وزیر نیرو رضا اردکانانیان می گوید. اجرای پروژه های جلوگیری از برداشت آب از قنات های زیرزمینی از جمله ورود تصفیه خانه هفتم در جنوب شرق تهران بسیار مهم است. با بهره برداری از این تصفیه خانه ، پس از سد پرس ، آب آشامیدنی حدود دو میلیون نفر در مناطق مختلف تهران ، در برخی از شهرهای استان تهران تأمین می شود.

اردکانیان به استفاده از فاضلاب تصفیه شده برای اهداف مختلف اشاره دارد. به گفته وی ، ما زهکشی با کیفیت خوبی را در اختیار کشاورزان جنوب تهران قرار می دهیم و همزمان چاه های زهکشی در میدان محمدی را نیز ممنوع می کنیم که این اقدام بسیار خوبی برای محافظت از آب های زیرزمینی و جلوگیری از رانش زمین است.

به گفته یوسف رضاپور ، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران ، متوسط ​​رسوب سالانه در تهران حدود 20 سانتی متر است و با تقویت لوله های آب ، می توانیم از آن رسوب جلوگیری کنیم. بیشترین شاخص استراحت در زمین ورامین 38 سانتی متر است.

او اضافه می کند: “ما قصد داریم 270 میلیون متر مکعب آب کمتری از 350 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی تهران استخراج کنیم. طبق تفاهم نامه ای که با شهرداری ها امضا شده ، 145 میلیون متر مکعب آب خواهیم داشت که اکنون به سد اختصاص یافته است. فضا. “

محیط زیست شهرداری تهران

شینا انصاری ، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ، همچنین به اداره کل و تفاهم نامه همکاری بین وزارت نیرو اشاره می کند و می گوید: “در حال حاضر ، همکاری در زمینه ساخت تصفیه خانه های محلی با مشارکت هر دو طرف در دستور کار قرار گرفته است.” ساخت تصفیه خانه در منطقه 22 وردآورد یا احداث تصفیه خانه اضافی برای استفاده از فاضلاب در تصفیه خانه در شهرک اکباتان در منطقه 5 و همچنین سایر توافق نامه های همکاری برای تصفیه فاضلاب در سایر نقاط. دراین.

به گفته انصاری ، امضای این تفاهم نامه یک گام مثبت – مترقی – برای استفاده از فاضلاب برای آبیاری فضای سبز تهران ، برای کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی است که می تواند از تعمیق محیط مانند زهکشی و رانش زمین جلوگیری کند. با این حال ، حمایت شورای شهر ششم برای اطمینان از منابع آب پایدار ، تداوم پروژه ها و تسریع در اجرای پروژه های در دستور کار بسیار مفید خواهد بود.

پیشنهاداتی برای کاهش فرونشست خاک

علی رغم برخی اقدامات وزارت نیرو ، برخی از کارشناسان – مقاماتی که از تلاش های وزارتخانه برای کاهش کاهش زمین ها انتقاد می کنند – توصیه هایی می کنند.

بیت الهی با اشاره به اینکه حدود 5 سال است که فرود عمومی است ، گفت: “ما هنوز اقدامی مشخص و مشهود در این زمینه مشاهده نکرده ایم.” به عنوان مثال ، روش های جدید آبیاری برای جلوگیری از رانش زمین پیشنهاد شده است ، اما کجای این روش ها را استفاده می بینید؟ وقتی به آبیاری زیادی احتیاج داریم ، آب زیرزمینی می چکد. اگر همه این موارد را خلاصه کنیم ، به مدیریت منابع آب می رسیم که تحت وزارت کشاورزی می توان به راحتی مدیریت کرد. وزارت نیرو آنقدر شعبه های مختلف دارد که مشکل آب و زمین لغزش بعدی واقعاً از بین رفته است.

رافین معتقد است که وی هیچ برنامه مدیریتی را برای رفع این میزان از دست دادن آب ندیده است. به نظر می رسد اگر وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب به جای ایجاد یک سد غیرقانونی در کشور ، سیستم های آب کشاورزی و کشاورزی شهری را در دستور کار خود قرار دهند و تعمیر کنند ، تأثیر بسزایی در جلوگیری از اتلاف آب و حفظ منابع آب کشور.

حسین پور بر لزوم کنترل میزان افزایش برداشت تأکید می کند. ما باید از منابع آبی خود برای پایداری خاک استفاده کنیم.

پیشنهاد دولت سیزدهم

موسوی خوانساری با اشاره به اینکه وضعیت محیط زیست کشور و منابع آب بسیار شکننده است ، می توان گفت که در ایران به ورشکستگی آب رسیده ایم ، تأکید می کند. اقتصاد ، تولید و سایر موارد به طور غیرمستقیم به محیط زیست و آب بستگی دارد و بنابراین استفاده از مشاوران باتجربه و متخصص در زمینه آب ، کشاورزی محیط زیست دولت در دولت بعدی برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند رانش زمین ، خشک شدن تالاب ها با گرد و غبار زیاد ضروری است. افزایش یابد تا به مرحله برگشت ناپذیری برسد.

به گزارش سرگرمی برای همه ، بحران کمبود آب در ایران یک واقعیت انکارناپذیر است. این واقعیت که باید با دقت مدیریت شود ، بنابراین مصرف بی رویه منابع آب نه تنها مشکلی را حل نمی کند ، بلکه منجر به رانش زمین می شود. كاهش مشكل مستلزم عزم جدی مقامات است – گسترش بخشهای مختلف ، مانند وزارت نیرو ، سازمان جنگل ها ، شهرداری ها. در عین حال ، ما نباید تهیه بودجه مربوطه را از طریق قانون بودجه نادیده بگیریم ، زیرا قدرت جیب های خالی حتی بر بهترین برنامه ها غلبه دارد.

انتهای پیام: