اجتماعی

تجربه واگذاری زمین را قبلا هم داشتیم که موفق نبود

رئیس انجمن انبوه سازان کشور گفت: در دهه 60 و 70 نیز همین برنامه را برای واگذاری زمین به خانوارها داشتیم و هنوز بسیاری از زمین ها به مرحله ساخت نرسیده اند. بنابراین مشکل اصلی کمبود زمین نیست، بلکه ناکارآمدی مدل ها و فرآیندهای تامین مالی است که منجر به تولید مسکن می شود.

سید محمد مرتضوی در گفت وگو با سرگرمی برای همه گفت. در کلان شهرها، مراکز استان ها و شهرهای بزرگ که تقاضای مسکن بالاست، ساخت و ساز باید فرآیندهایی از جمله صدور مجوز، عقد قرارداد با سازندگان، آماده سازی زمین و … انجام شود. که یک سال طول می کشد، گذشته نشان می دهد که برنامه ریزی ضعیفی در این زمینه ها داریم. اگر با تامین زمین مشکل حل می شد، برای یک میلیون و 600 هزار واحد نهضت مسکن همازکایین تامین زمین انجام شد، اما عمدتاً به ساخت و ساز منجر نشد.

این برنامه در برخی از استان ها اجرا می شود

او اضافه کرد: در حال حاضر واگذاری زمین در برخی از مناطق کشور توسط شورای مسکن منطقه انجام می شود. به این ترتیب زمین در قالب دو خانوار یا چهارخانوار به تعدادی مزرعه داده می شود. دولت برای تسهیل در ساخت و ساز برنامه واگذاری زمین ارائه کرد اما مشکل در حوزه تولید مسکن کمبود زمین نیست، بلکه ناکارآمدی سیاست ها و برنامه های افزایش حجم ساخت و ساز است.

رئیس انجمن انبوه سازان خاطرنشان کرد. ما تجربه آخرین اقدام را در دهه 60 و 70 داشتیم که دولت در حاشیه شهرها خریدهایی انجام داد و طبق قانون زمین شهری قطعه زمین را به تعاونی های مسکن واگذار کرد. یا خانواده ها پیشرفت چندانی در آن منطقه صورت نگرفته است و زمین های زیادی هنوز آباد نشده و به مسکن منتهی نشده است.

مرتضوی با بیان اینکه به نظر می رسد دولت قصد دارد بخشی از ناکارآمدی های مدل بودجه نهضت ملی مسکن را از طریق واگذاری زمین جبران کند، گفت: پروژه نهضت ملی مسکن دولت را به این اجلاس سوق داد که آنها را به انجام کاری آسان تر واداشت. به گونه ای که به گروه های دو تا چهار نفره زمین اختصاص می یابد و به نوعی مشکل را حل می کنند.

متقاضیان نهضت مسکن سراسری قادر به پرداخت بازپرداخت و تدارکات نیستند

رئیس کانون انبوه سازان مشکل اصلی را مربوط به تامین مالی برنامه های نهضت ملی مسکن عنوان کرد و گفت. تسهیلات بانکی نیازمند سازوکار است و مشکلات خاص خود را دارد. به دلیل حجم بالای پرداختی این واحدها، متقاضیان قادر به پرداخت آن نیستند. تعداد کمی از افراد می توانند 300 تا 350 میلیون تومان بیاورند و متقاضیان در هر مرحله شکست می خورند.

مرتضوی عنوان کرد. انبوه سازان پیشنهاد داده اند تا 30 درصد از منابع برنامه نهضت ملی مسکن را در ازای پاکسازی زمین فراهم کنند. این طرح نیاز به زیرساخت ها، خدمات و سرانه اعم از فضای سبز، ورزشی، آموزشی، درمانی، تفریحی و… دارد که در غیر این صورت مانند مسکن آنلاین اسکان مردم آسیب می بیند. سازندگان آمادگی دارند بخشی از منابع این پروژه ها را تامین کنند.

بنابراین گزارش، یکشنبه 6 شهریور 1401 آیین نامه اجرایی واگذاری زمین و مسکن به خانوارها پس از تولد فرزند سوم یا بیشتر به تصویب دولت می رسد. بر اساس آیین نامه فوق، وزارت راه و شهرسازی (از طرف دولت) موظف است پس از تولد فرزند سوم یا بیشتر در زمینی به مساحت حداکثر 200 به خانواده ها مسکن ارائه کند. متر مربع. متر بر اساس ضوابط سهمیه تقسیم بر اساس طرح های دهیاری، یا طرح های جامع شهری مصوب یا واحدهای مسکونی برای ساکنان روستاها یا روستاها یا شهرهای زیر 500 هزار نفر جمعیت به صورت مشترک و عادلانه به اولیای شهر و روستا. سکونت فقط یکبار و بر اساس هزینه آماده سازی زمین در زمان واگذاری فروش اقساطی 2 ساله و اقساطی 8 ساله بدون تخفیف.

انتهای پیام