عمومی

آخرین وضع ثبت نام‌های طرح ملی مسکن

به گزارش پایگاه شبکه اطلاع رسانی :
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه، مسکن و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی یک میلیون و 671 هزار و 120 نفر را که در نهضت ملی مسکن نمایندگی دارند ثبت نام کرد.

ثبت نام نهضت ملی مسکن یک ماه پس از ابلاغ قانون «پرواز صنعتی» از سوی رئیس جمهور از 28 مهرماه در سایت saman.mrud.ir آغاز شد و تا 15 آذرماه ادامه دارد. این ثبت نام ابتدا برای یک ماه برنامه ریزی شده بود که با موافقت وزارت راه و شهرسازی این مدت تا 15 آذرماه تمدید شد.

نهضت ملی مسکن یکی از سیاست های اصلی دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر این اساس دولت در نظر دارد در مدت 4 سال 4 میلیون ساختمان مسکونی بسازد. متقاضیان ازدواج چهار که دارای چهار شرط سرپرستی، حداقل 5 سال اقامت در شهر مورد تقاضا، فاقد ملک شخصی و استفاده نکردن از اعتبارات دولتی از ابتدای انقلاب مسکن هستند، می توانند برای ثبت نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، قانون «پرواز تولید مسکن» (نهضت ملی مسکن) در صورت داشتن حداقل 35 سال سن، معلولیت جسمی حرکتی – 20 سال، می تواند برای زنان خوداشتغال قابل استفاده باشد. قانون برای سرپرستان خانوار محدودیت سنی قائل نشده است، زیرا این افراد به عنوان سرپرست خانوار تعریف می شوند، بنابراین متاهل بودن یا سرپرست بودن قانونگذار ملاک است. در عین حال سرپرستان خانوارهایی که به دلیل طلاق تنها زندگی می کنند و سرپرست فرزندان خود هستند، خانوار محسوب می شوند که بدون ضوابط سنی قابل ثبت نام هستند.

بر اساس مصوبه جدید شورای عالی مسکن، مردان مجرد بالای 45 سال، بیماران خاص با موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می توانند در نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند.

به گفته معاون مسکن و ساختمان، سابقه سکونت مهاجران کلان شهرها به یک سال کاهش یافته است. این بدان معناست که اگر شخصی در یک کلانشهر زندگی می کند و با داشتن حدود یک سال اقامت در همان شهر، برای آپارتمان در شهر دیگری اقدام می کند، می تواند در نهضت ملی مسکن ثبت نام کند. همچنین برای کارمندان دولت، پرسنل نظامی یا روحانیون بر اساس دستور اداری یا تشخیص لیسه ها، برنامه نهضت ملی مسکن نیازی به سابقه اقامت 5 ساله ندارد. این افراد علاوه بر تهران می توانند در سایر شهرهای کشور نیز از این مزیت برخوردار شوند.