فرهنگ و هنر

فرهاد آییش و چالش های بازی در نقش مصدق / چرا در آخرین دادگاه خوابید؟

فرهاد آئیش احتمالاً تنها بازیگری است که تاکنون سه بار در نقش دکتر محمد مصدق بازی کرده است.

او ابتدا در “گزارش های شبانه دکتر مصدق” در نقش اصغر خلیلی در نقش دکتر محمد مصدق روی صحنه ظاهر شد و بعداً همین نقش را در “تخت سلطنتی” بهرام توکلی بازی کرد.

عایش اخیراً در نقش این سیاستمدار در آخرین فیلم مسخره کیمیایی “خیانت” جلوی دوربین رفت. این فرصتی بود تا بتوانیم با او صحبت کنیم.

بازی در نقش مردی مثل محمد مصدق آسان نیست. سیاستمداری که برای برخی از مردم رنگ اسطوره دارد و از طرف دیگر نزدیک بودن دوره زندگی او به دوره زندگی ما کار یک بازیگر را دشوارتر می کند ، زیرا این تصویر هنوز زنده است ، در حافظه وجود دارد. بخشی از مردم ما

آئیش اما در مورد دشواری بازی در نقش مصدق به سرگرمی برای همه می گوید. بازی در چنین نقشی مسئولیت زیادی را به عهده بازیگر می گذارد. او باید سعی کند به محبوبیت تصویر و دوره تاریخی وفادار بماند و به او خیانت نکند. این یک احساس مسئولیت در ناخودآگاه من است.

این بازیگر بزرگترین چالش خود را برای بازی در نقش مصدق ، نزدیك بودن با آن شخص ، شناختن وی می داند و می افزاید: “من همیشه نگران بازی در نقش افراد واقعی بوده ام ، زیرا همیشه سعی می كنم در خودم نمیتوانم شخصیتهای زیادی را بازی کنم. یک داستان در من پیدا کنید

مردی که برای اولین بار به عنوان سیاستمدار در گزارش های شبانه مصدق روی صحنه ظاهر شد ، یادآور می شود: “من دو سه ماه در دنیای مصدق غرق در آن نمایش بودم ، سعی کردم او را از جنبه های مختلف روانشناسی خارج کنم.” من او را می شناسم ، فقط به زندگی سیاسی او تمرکز ندارم. من سعی کردم با کمک شنیده ها ، تجزیه و تحلیل تصمیمات سیاسی او ، دیدن چند عکس ، فیلم ، گوش دادن به سخنرانی های او ، به او نزدیک شوم.

عایش ادامه می دهد. هر زمان که برای بازی در این نقش آماده می شوم ، مرتباً عکس های او را بر روی دیوار اتاقم می گذارم و تصاویر او را به صورت اسلاید روی لپ تاپ خود نگاه می کنم. من حتی عکسهای او را پشت صحنه تئاترمان روی دیوار گذاشتم.

اما فکر می کند چرا فرهاد آئیش به دلیل شباهت های ظاهری اولین انتخاب بسیاری از کارگردانان برای بازی در نقش مصدق است؟ از چند جهت خیلی شبیه او هستم. البته اگر قرار است از آنها چهره به چهره عکس گرفته شود ، به آرایش بیشتری نیاز خواهیم داشت. من از گریم در فیلم آقای کیمیایی خوشحال شدم ، این باعث شد احساس خوبی داشته باشم.

بازیگر تأکید می کند. می توانم بگویم که من تفاوت های ظریف تصویر مصدق را می دانم. ایده آل های او ، عصبانیت و غیره من می دانم چه زمانی آزرده شد یا چرا بیماری دوباره عود کرد.

این هنرمند که یکی از طرفداران جدی مصدق است ، در مورد این علاقه می گوید. او بزرگترین و بزرگترین سیاستمدار گذشته ما بود که شکست او برای همه ما دردناک است.

یکی از مشکلات ما کمبود مستندات کافی از شخصیت های تاریخی و وقایع است ، که می تواند بازیگری را که می خواهد نقش یک شخصیت تاریخی را بازی کند دشوارتر کند.

آئیش توضیح می دهد: “اسناد سیاسی زیادی در مورد مصدق وجود دارد.” دلم برای تمام حضورهای او در دادگاه یا سخنرانی هایش در لاهه تنگ شده است ، من تفاوت های ظریف سخنرانی های او را می دانم. من هر کلمه ای را حفظ می کنم.

او ادامه می دهد. فیلم های مصدق بسیار کم است. فیلم کوتاه دیدار با رئیس جمهور وی در ایالات متحده باقی مانده است ، معلوم می شود که او از کمر درد رنج می برد. حتی این فیلم کوتاه به درک زبان بدن این شخصیت کمک زیادی می کند ، اما متأسفانه از آنجا که فیلم های بسیار کمی داریم ، بیشتر به عکس ها اعتماد کردم ، سعی کردم تصویر او را کشف کنم.

آئیش در مورد چالش های دیگرش هنگام بازی در این نقش توضیح می دهد. در تئاتر نمی توانستم خیلی به صدای او نزدیک شوم ، اما در فیلم آقای کیمیایی می توانم نزدیکتر شوم. من نمی خواستم صدایی ایجاد کنم ، اما می خواستم تصویر درست به نظر برسد.

او اضافه می کند: “من به خوبی كلمات و گفتار مصدق را كه یك مقاله خواند ، می دانستم.” جملات وی بسیار طولانی بود ، در حالی که سیاستمداران امروز جهان آموخته اند كه مفاهیم خود را در جملات كوتاه و قطع شده ارائه دهند ، مفاهیم را باز كنند ، آنها با مردم ارتباط بهتری برقرار می كنند ، اما مصدق راهی جز احكام طولانی خود نداشت. بعضی اوقات کار برای بازیگر دشوار است. به همین دلیل ، من فکر می کنم ، برخلاف روشنفکران ، مردم عادی لزوماً تحت تأثیر سخنرانی های او نبوده اند ، بلکه بیشتر تحت تأثیر شخصیت ، اقدامات و تصمیمات سیاسی او قرار گرفته اند و البته تأثیر بسیار او بر روشنفکران زمان خود غیرقابل انکار است.

یکی از کمبودهای ما در برخورد با شخصیت هایی مانند محمد مصدق این است که ما بیشتر به ظاهر آنها تمرکز می کنیم ، کمتر به علوم انسانی ، درونی ، درد ، تنهایی و برخی فکر می کنند که در آخرین دادرسی ، مصدق خسته و خواب آلود بوده است: ، اما با این نگاه ، عده کمی با توجه به احساسات و حالات او به او نزدیک شدند.

آئیش همچنین رویکرد دنیای بشری به این شخصیت ها را بسیار مناسب می داند ، از این نظر می گوید: در نمایش “گزارش های شب …” سعی کردیم به رابطه مصدق و دخترش بپردازیم که البته این کار برای من بسیار سخت است ، اما آنها می گویند مصدق از دادگاهش خسته شده بود ، او خوابیده بود ، من باید بگوید که او همیشه کمی بیمار بود. شاید او یکی از آن دسته افرادی بود که فکر می کردند می توانند خود را بیمار کنند ، بدون توجه بیشتر به این بیماری ، می توانند بیماری خود را از نظر هندسی بزرگ کنند. چنین افرادی می توانند ناخودآگاه بیماری خود را کنترل کنند ، به همین دلیل بسیاری از دشمنان مصدق فکر می کنند وی در حالی که واقعاً بیمار بود بیمار بوده است.

سرانجام ، فرهاد آئیش ، احساسات مصدق را در آخرین جلسه دادگاه خود باز می کند ، می گوید: “مصدق اصلاً به آن دادگاه اعتماد نداشت ، او آن را غیرقانونی دانست. تنها دلیلی که او در دادگاه حاضر شد دفاع از خود بود ، او امیدوار بود که این دفاع بتواند در تاریخ ثبت شود. او می دانست حاضران در دادگاه چه می گویند. او می دانست که گفتگوی آنها چقدر بی فایده است ، بنابراین حوصله اش سر رفته بود. وی گفت: وقتی قوانین بین المللی در این دادگاه رعایت نشود ، حیف است که ما می خواهیم در چنین دادگاهی محاکمه شویم. اگر می خواست می توانست بیدار بماند ، اما خوابیدن را ترجیح می دهد و گاهی با وكیل صحبت می كند و می خندد ، به دادگاه پاسخ می دهد ، كه احترامی برای او قائل نیست.

انتهای پیام: