بین الملل

فرانسه: رفتار ترکیه از روی عمد بود

به گزارش یورونیوزوزیر امور خارجه فرانسه ، کلمنت بون ، با اشاره به پرونده موسوم به سوفیاجت گفت: “نگرش ترکیه نسبت به اورسولا فون در لین” عمدی “بود. ترکیه مقامات اروپایی را” به دام می اندازد “.

بون روز یکشنبه (22 آوریل) در یک برنامه چندرسانه ای با رد نسخه اشتباه پروتکل با طرف اروپایی گفت: “این یک توهین از طرف ترکیه بود.”

این مقام فرانسوی گفت: “این باید در جای خود باشد.” “مشکل اروپا نیست ، ترکیه است.” وی افزود: “ترکیه به طور کلی نسبت به اروپا نگرش تهاجمی دارد ؛ آن روز رفتار بدی داشت”.

وی تأكید كرد: “ترکیه این مشكل را برای ما ایجاد كرد. من فكر می كنم كه این مسئله عمدی بود.” “درست نیست که ما گناه آنها را به اختلاف بین دو رهبر اروپایی تبدیل کنیم.”

سه شنبه گذشته ، رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون در آئین و رئیس شورای اروپا چارلز میشل با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آنکارا دیدار کردند ، اما با وجود پروتکل معمول ، فارغ از سوابق وی جایی برای وی نبود. در نظر گرفته نشده است. اردوغان و میشل روی دو صندلی کنار هم نشستند و فون لین مجبور شد کمی دورتر روی کاناپه و در مقابل ملوت چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روی کاناپه بنشیند.

رسانه ها این رویداد را “Sofagate” نامیدند زیرا در انگلیسی به مبل “sofa” گفته می شود ، از واژه عربی “sofa” که به معنی “سکو” یا دادگاه است.

Sofagit واکنش های زیادی ایجاد کرد و بحث و جدال زیادی ایجاد کرد ، به خصوص در بروکسل. ترکیه با سرزنش نهادهای اتحادیه اروپا برای مسئله پروتکل ، از خود در برابر اتهامات “رفتار تهاجمی” دفاع کرد.

مسئولان دفتر چارلز میشل گفتند که آنها دیگر به اتاق جلسات دسترسی ندارند. اما شورای اروپا همچنین گفت که در مورد پروتکل های بین المللی ، رئیس شورا کمیسیون را ترجیح می دهد.

بومن درباره رفتار ترکیه در این نشست جنجالی گفت: “این نوعی دام بود.” “به طور طبیعی ، من ترجیح می دهم تقصیر را به گردن کسی بیاندازم که دام و دام را گسترش می دهد.”

وی تأكید كرد كه “مشكل بی احترامی به دموكراسی در تركیه ، انحراف از اقتدارگرایی وجود دارد” و از اروپایی ها خواست “با عزم بیشتری” در برخورد با این كشور رفتار كنند.

این مقام فرانسوی همچنین پیشنهاد کرد که اتحادیه اروپا باید یک ریاست جمهوری داشته باشد ، به جای یک نفر در سطح بین المللی یک نفر. پیش از این ، ماریو دارگین ، نخست وزیر ایتالیا ، در پاسخ ، رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه را “دیکتاتور” خواند.

311311