علت نیفتادن کولر دوتیکه رو موتور
اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفهای دارید
همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتیتان را در اسرع وقت برطرف کنیم
در روزهای گرم سال بدترین اتفاقی که می تواند رخ دهد این است که کولر گازی با مشکل مواجه شده و به جای تامین باد خنک و سرد در داخل ساختمان، هوای گرم فن را خارج کند.
کولر گازی 30000 گری :این مشکل زمانی رخ می دهد که ، اما دستگاه روی موتور نمی روند. با توجه به روند طبیعی کار کولر گازی این احتمال وجود دارد که کمپرسور با ایراداتی مواجه شده باشد.
خوشبختانه نرفتن کولر دو تکه روی موتور مشکل زیاد حادی نیست و شما می توانید با توجه به توضیحاتی که در ادامه می دهیم، این معضل را به راحتی رفع کنید.
فقط ابتدا لازم است تا با بررسی دلایل نرفتن کولر گازی روی موتور، ریشه اصلی این موضوع را پیدا کرده و سپس به حل آن بپردازیم.
نحوه شناسایی کار نکردن کولر دو تکه بر روی موتور
به نقل از we-sell-ac.net یکی از واضح ترین علامت هایی که می تواند در شناسایی کار نکردن کولر گازی روی موتور به شما کمک کند این است که و یا کمپرسور به طور کامل خاموش شده است.
البته علامت های دیگری همچون ، خروج صداهای عجیب از یونیت و چرخش فن بدون کار کردن کمپرسور نیز وجود دارند که می توانند کار نکردن دستگاه روی موتور را گوشزد کنند.
بنابراین نشانه های نرفتن کولر دو تکه روی موتور به قرار زیر هستند:
- فن کولر گازی باد گرم و خشک وارد ساختمان می کند.
- فیوز کولر گازی به طور مکرر می پرد.
- کمپرسور به طور کامل از کار می افتد.
- لرزش های شدید به همراه صداهای ناهنجار از یونیت خارجی کولر دو تکه خارج می شود.
کمپرسور کولر گازی یکی از مهمترین و گران قیمت ترین قسمت های این وسیله است که تامین سرمایش محیط را با عهده دارد. به همین دلیل کمپرسور را قلب کولر دو تکه می دانند.
اما این مسئله به این معنی نیست که در چنین شرایطی تنها راه است. بلکه در ادامه خواهید دید که رفع این مشکل خیلی هم سخت نیست.
7 علت نرفتن کولر دو تکه روی موتور به همراه راه حل
در این بخش دلایلی را با شما به اشتراک می گذاریم که کمپرسور کولر گازی کار نمی کند، اما فن دستگاه در حال چرخش است.
برخی از این دلایل را خودتان می توانید با کمی مهارت فنی رفع کنید، اما حل بعضی دیگر از این دلایل تنها توسط مجری تعمیرکار کولر گازی امکان پذیر است:
- کثیفی فیلترهای هوای و کندانسور کولر گازی
در صورتی که فیلترهای هوای کولر گازی کثیف شده باشند، جریان هوا نمی تواند به راحتی در بین یونیت داخلی و خارجی حرکت کند.
دلیل قرار دادن فیلتر بر روی یونیت داخلی کولر گازی این است که آلودگی های محیطی را در خود نگه دارد و هوای سالم و پاک را به داخل ساختمن بفرستد.
اما اگر فیلترها به طور مرتب تمیز و یا تعویض نشوند، ذرات غبار و جرم بر روی کویل های کندانسور، یعنی درست جایی که موتور دستگاه تعبیه شده، تجمع پیدا می کنند.
شاید در نظر برخی افراد تعویض مرتب فیلترهای هوای کولر گازی نتواند به تنهایی از سیستم کولر محافظت کند.
اما به طور حتم جمع شدن آلودگی بر روی فیلترها به مرور زمان اتفاق افتاده و می تواند تاثیر منفی روی روند کار کولر داشته باشد.
به این صورت که وقتی فیلترهای هوای کولر گازی آلوده هستند، جریان هوا به شکل محسوسی کاهش پیدا می کند و بدون جریان هوای مناسب، کار کویل اوپراتور متوقف می شود.
با این کار روند کل یونیت کولر گازی از جمله کویل کندانسور و اوپراتور مختل شده و حتی باعث نیز می شود.
حتی اگر کولر گازی شما با وجود کثیف بودن فیلترها و کویل کندانسور باز هم در حال کار باشد، اما در این حالت کمپرسور تحت فشار مضاعف قرار گرفته و به مرور داغ می کند.
اگر کمپرسور کولر گازی شما داغ کرده است و شما هنوز می توانید با دست آن را لمس کنید، به این معنی است که امکان وجود دارد، در غیر این صورت راهی جز تعویض کمپرسور باقی نمی ماند.
راه حل مشکل روی موتور نرفتن کولر دو تکه به دلیل تجمع آلودگی
روش رفع این مشکل بسیار ساده است و خودتان به تنهایی می توانید از پس آن بربیاید، به این صورت که فیلترهای دستگاه را تعویض کرده و کویل کندانسور کولر گازی را بشویید.
مگر این که کمپرسور آسیب دیده و نیازمند تعمیر و یا تعویض باشد، در این صورت مهارت های تخصصی مجری نصاب و تعمیرکار کولر گازی مورد نیاز است.
- معیوب بودن ترموستات کولر گازی
گاهی مواقع علت نرفتن کولر اسپلیت روی موتور اصلاً ارتباطی با کمپرسور دستگاه ندارد. در حقیقت دلیل این مشکل به سادگی تنظیمات اشتباه ترموستات است.
در صورتی که ترموستات در دمایی پایین تر از دمای محیط تنظیم شود، کولر گازی روشن نمی شود و در نتیجه موتور آن به راه نمی افتد.
راه حل رفع مشکل روی موتور نرفتن کولر به دلیل تنظیمات اشتباه ترموستات
در مرحله اول باید ترموستات کولر گازی را دوباره تنظیم کنیم. اگر با تنظیم دوباره ترموستات باز هم کولر روی موتور نرفت، به احتمال زیاد ترموستات کولر خراب است و نیاز به تعویض دارد.
- نامتناسب بودن یونیت های کولر گازی
کولر گازی از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است، به همین دلیل در برخی از نقاط کشور به خصوص در شهر اهواز به این وسیله کولر دو تکه می گویند.
گاهی پیش می آید که یکی از یونیت ها بنا به دلایلی دچار ایراد می شوند و نیاز است که کل سیستم کولر گازی تعویض شود.
اما مصرف کننده به دلیل صرفه جویی در هزینه ها فقط به تعویض همان یونیت معیوب شده اقدام می کند، در حالی که سیستم کولر گازی به صورت یکپارچه کار می کند و هر دو یونیت باید متناسب با هم باشند.
بنابراین اگر یکی از یونیت های کولر گازی را تعویض کرده اید و با مشکل روی موتور نرفتن دستگاه مواجه شده اید، به احتمال زیاد یونیت ها با هم متناسب نیستند و باید اصلاح شوند.
- نارسایی برقی در کولر گازی
در شرایطی که فن کور گازی کار می کند، اما دستگاه روی موتور نمی رود، این احتمال وجود دارد که جریان برق به یونیت خارجی، یعنی جای که موتور یا کمپرسور کولر گازی تعبیه شده نمی رسد.
اما چون یونیت داخلی کولر گازی برق دارد، فن دستگاه بدون هیچ مشکلی کار می کند.
راه حل مشکل روی موتور نرفتن کولر دو تکه به دلیل نارسایی برق به یونیت خارجی
در اقدام اول، فیوز برق ساختمان را چک کنید تا مطمئن شوید فیوز بالا نزده باشد، سپس بین یونیت داخلی و خارجی دستگاه را بررسی کنید.
در برخی از مدل های کولر گازی، کابل برق دستگاه به یونیت داخلی وارد شده و از آنجا به کندانسور هدایت می شود، پس ممکن است در بین راه کابل دچار قطعی شده باشد.
یکی از مشکلاتی در رابطه با موتور کولر گازی مطرح می شود، خرابی رله استارتر و خازن دستگاه است. چرا که این دو قطعه نقش بسیار حیاتی در تامین انرژی مورد نیاز برای راه اندازی کمپرسور یا موتور کولر گازی دارند.
خازن کولر گازی انرژی مورد نیاز برای کمپرسور، فن خارجی و فن بلوور در یونیت داخلی را تامین می کند و در ادامه این رله استارتر است که جریان را از خازن به سمت کمپرسور می فرستد.
نشانه خرابی خازن در کولر گازی این است که موتور کولر صدای هوم می دهد، اما موتور راه نمی افتد. این صدا نشان می دهد که کمپرسور تلاش خود را برای روشن شدن می کند، اما خازن معیوب است.
راه حل مشکل روی موتور نرفتن کولر دو تکه به دلیل خرابی خازن و رله استارتر
تنها موردی که می تواند در چنین شرایطی به مشکل روی موتور نرفتن کولر گازی کمک کند، تعویض خازن کولر گازی و سیم کشی دوباره آن به کمپرسور و فن دستگاه است که باید توسط مجری متخصص صورت بگیرد.
دلایل بسیار متنوعی هستند که تنها یک کدام از آن ها کافیست تا کمپرسور کولر گازی را بسوزاند:
- استفاده از خط لوله طولانی در
- بروز اختلال در جریان برق موتور یا کمپرسور
- کمبود و یا افزایش گاز مبرد کولر گازی
- فاسد شدن روغن کمپرسور
- مسدود بودن خط لوله کولر
راه حل مشکل روی موتور نرفتن کولر دو تکه به دلیل سوختن کمپرسور
در چنین شرایطی به احتمال زیاد کمپرسور یا موتور کولر گازی می سوزد و تنها راه حل آن تعویض کمپرسور است.
توجه داشته باشید که خرید کمپرسور جدید و نصب آن بر روی کولر گازی می تواند پر هزینه باشد. با این حال توصیه می کنیم جهت اطلاع از قیمت حدودی این کار مقاله را مطالعه کنید.
متاسفانه حتی بهترین کولرهای گازی هم دارای یک بازه طول عمر مشخص هستند و بعد از مدتی استفاده اختلالات مختلفی همچون روی موتور رفتن کولر ایجاد می شود.
هر چند می توان با اقدام به موقع این بازه زمانی را گسترش داده و حداکثر استفاده را از دستگاه به عمل آورد.
با این حال اگر کولر گازی شما بسیار قدیمی است، به طور حتم عمر خود را کرده و راهی جز تعویض آن با یک نمونه جدید باقی نمی ماند.
در صورت نیاز به تعویض کولر گازی خود به شما پیشنهاد می کنیم با لمس لینک از قیمت های خرید این وسیله مطلع شوید.
چگونه می توان از روی موتور نرفتن کولر اسپلیت پیشگیری کرد؟
بهترین راه حل برای پیشگیری از وقوع این مشکل، اقدام به موقع به بر اساس چک لیست کولر گازی است.
چرا که موتور یا همان کمپرسور کولر اسپلیت از قطعات مختلفی ساخته شده که در زمان بررسی و چکاپ آن می توان قبل از شدت یافتن مشکلات، اجزای مشکل دار را شناسایی و آن ها را تعویض کرد