بین الملل

علت حادثه بامداد پنج‌شنبه در مجتمع غنی‌سازی نطنز مشخص شد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین سرگرمی برای همه ، عصر امروز (جمعه) سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی “کیوان خسروی” خبر داد. وی ادامه داد: بررسی های فنی و امنیتی انجام شده توسط ادارات مربوطه ، علت این حادثه که صبح پنجشنبه 3 ژوئیه رخ داده است ، به طور دقیق مشخص شده است.

وی با اشاره به ارزیابی این حادثه در وب سایت نطنز ، “حضور کارشناسان ادارات مختلف مسئول انجام تحقیقات” و فعالیت های انجام شده از همان نخستین ساعات حادثه ، اظهار داشت: “نسخه های مختلف علت این حادثه با دقت مورد مطالعه قرار گرفته است. علت اصلی این تصادف مشخص شده است.
خسرو افزود. به دلایل امنیتی علت حادثه در موعد مقرر اعلام می شود.

* خسارت محدود است و نشت مواد رادیواکتیو از بین می رود
وی با تأکید بر خسارت محدود به لانه در مجتمع هسته‌ای نطنز نتیجه گرفت و افزود: هیچ ماده هسته‌ای در صحنه نبود و نشت مواد رادیواکتیو کاملاً منتفی است.

* این تصادف در نطنز اتفاق افتاد

به گزارش فارس ، بهروز کمالوندی ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این گفته بود که یکی از ورق های موجود در فضای آزاد سایت نطنز صبح پنجشنبه پس از بررسی آسیب دیده است. به گفته وی ، این حادثه تلفات جانی نداشته و به عملیات فعلی این مجموعه خسارت وارد نشده است.

وی همچنین افزود که این نشت از نظر مواد رادیواکتیو غیرفعال بوده و اتفاقی که افتاده ، گرچه باعث خسارت مادی شده است ، اما تلفاتی نداشته است. “خداحافظی کردیم که هیچ کارگری در آنجا صورت نگرفت ، تلفات جانی ، مالی و جانی متحمل نشدیم.” ما قدردان آن هستیم.

کمالوندی که آنجا بود ، گفت: “این اتفاق صبح پنجشنبه رخ داده است که حادثه در یکی از محوطه های روباز رخ داد که هسته اصلی آن هیچگونه آلودگی ندارد.” متأسفانه ، برخی از اخبار در رسانه های مخالف درباره مشکل آلودگی منتشر شده است که اصلاً صحت ندارد. (اینجا بخوانید)

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز به این حادثه واکنش نشان داد. آسوشیتدپرس به نقل از وزارت امور خارجه می گوید: “ما دائماً گزارش های مربوط به آتش سوزی در یکی از تأسیسات هسته ای ایران را تحت نظر داریم.”

آژانس بین المللی انرژی هسته ای (آژانس بین المللی انرژی هسته ای) در بیانیه ای اعلام كرد كه از این حادثه آگاه بوده اما انتظار ندارد كه این حادثه تأثیر واقعی در فعالیتهای آموزشی آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته باشد. در این بیانیه آمده است: “ما اکنون پیش بینی می کنیم.” [این حادثه] “این هیچ تاثیری در فعالیت های واقعی آزمایش هسته ای آژانس انرژی هسته ای بین المللی نخواهد داشت.”

انتهای پیام /