بین الملل

شورای حکام آژانس علیه ایران قطعنامه صادر نمی‌کند

این خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات گفت که گزارش 31 مه صرفاً به دلیل ادامه مذاکرات برجام در وین قابل چشم پوشی نیست ، اما در حال حاضر قطعنامه امکان پذیر نیست.

پنج دیپلمات آگاه دیگر اصرار داشتند که هیچ مصوبه ای تصویب نمی شود ، بلکه فقط اظهارات اعضای شورای حکومتی بیان می شود. این دیپلمات آگاه که کشورش در آخرین جلسه شورای حکام از این قطعنامه حمایت کرد ، بر لزوم صدور بیانیه های قاطع در این زمینه تأکید کرد و گفت ایران تعهداتی دارد و باید آنها را انجام دهد.

رویترز گزارش داد که این قطعنامه می تواند تنش ها را بین تهران و “غرب” افزایش دهد و وین را در سال 2015 به خطر بیندازد. مذاکرات برای احیای توافق هسته ای.

رافائل گروس ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) چند روز پیش گزارشی در مورد فعالیت های هسته ای ایران به شورای حکام ارائه کرد. در بخشی از مقدمه آمده است که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در توافقنامه 16 قدرتهای جهانی تهران 16 برابر از حد مجاز فراتر رفته است. آژانس تخمین می زند که این ذخایر 3،241 کیلوگرم باشد ، اما نمی تواند رقم دقیقی ارائه دهد. سقف اورانیوم غنی شده ایران 202 کیلوگرم است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دسامبر سال گذشته (2016) کلیات و جزئیات “اقدام راهبردی برای از بین بردن تحریم ها و حمایت از حقوق ملت ایران” را تصویب کردند که به قانون تبدیل شد و پس از تصویب دولت به اجرا درآمد. شورای نگهبان تولید اورانیوم غنی شده 20٪ ، ذخیره حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم در کشور حداقل 120 کیلوگرم ، افزایش سانتریفیوژهای نسل جدید محدودیت کنترل بازرسان آژانس انرژی هسته ای از جمله مفاد آن بود.

چند روز قبل از پایان مهلت پارلمانی غرب ، دولت ایران “توافق نامه ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی” (آژانس بین المللی انرژی هسته ای) برای لغو تحریم های پیش بینی شده در برنامه اقدام استراتژیک برای حذف تحریم ها صادر کرد. بر اساس این بیانیه ، پروتکل الحاقی “ورود برجامی کاملاً به حالت تعلیق در خواهد آمد” ، فقط تعهدات دفاعی ایران انجام می شود. طبق قانون پارلمان ، به آژانس هیچگونه اجازه قضایی داده نمی شود و هیچ نظارتی نیز اعمال نخواهد شد.

طبق این توافق ، آژانس انرژی هسته ای به فعالیتهای “اساسی” خود برای بازرسی و نظارت بر تاسیسات هسته ای ایران ادامه خواهد داد. هدف از ادامه بازرسی و نظارت لازم مندرج در بند 2 اعلامیه این است که “ایران اطلاعات مربوط به برخی فعالیتهای نظارتی و تجهیزات مشخص شده در پیوست را ظرف سه ماه ثبت و نگهداری می کند.” در این دوره ، آژانس به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت ، و اطلاعات منحصراً در اختیار ایران خواهد بود. “اگر تحریم ها ظرف سه ماه به طور کامل برداشته شود ، ایران این اطلاعات را به آژانس انرژی هسته ای بین المللی ارائه می دهد ، در غیر این صورت این اطلاعات برای همیشه حذف می شود.”

311311