اجتماعی

علاقه‌مندان به محیط زیست چگونه سفر می‌کنند

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند از تعطیلات خود بدون آسیب رساندن به محیط زیست لذت ببرید.

به گزارش سرگرمی برای همه و به نقل از خبر گسترده استچیزی به پایان نوروز نمانده است. پایان با روز سیزدهم مرتبط است. این یک سنت دیرینه است که ایرانیان با خانواده و دوستان خود وارد دل طبیعت می شوند تا با بهار قراردادی جدید ببندند، اما گاهی به جای این عهد، طبیعت را نابود می کنند. ترک زباله، شکستن برگ درختان، سوختن، به جا گذاشتن آثار بر تنه درختان و بسیاری از اقدامات مخرب دیگر باعث نگرانی دوستداران محیط زیست در مورد روز طبیعت شده است. سفر و تفریح ​​در تعطیلات یک فعالیت عالی است اما متاسفانه این سفرهای خارج از شهر می تواند اثرات مخربی بر محیط زیست داشته باشد. اگر می خواهید در این روزهای بهاری از سیزدهمین روز پیاده روی یا سفر خود لذت ببرید و به محیط زیست آسیب نرسانید، در اینجا چند نکته ساده آورده شده است.

1. اثری از کربن روی خود باقی نگذارید

ردپای کربن در واقع مقدار دی اکسید کربنی است که در اثر فعالیت روزانه وارد جو زمین می شود. مقدار آن بستگی به نحوه سفر یا گرمایش خانه دارد. راه هایی برای کاهش انتشار دی اکسید کربن وجود دارد.

* به جای پرواز، می توانید از طریق زمینی مثلا با قطار سفر کنید، اما اگر مجبور به سفر با هواپیما هستید، به جای پروازهای شبانه، از پروازهای روزانه استفاده کنید تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. همچنین از پروازهای مستقیم به مقصد خود استفاده کنید. چمدان خود را با وسایل مختلف پر نکنید و سبک سفر کنید تا حمل بار اضافی با هواپیما هزینه سوخت بیشتری را به همراه نداشته باشد.

* تا حد امکان در هتل هایی اقامت کنید که از روش های پایدار برای حفظ مجموعه خود استفاده می کنند. مثلاً از لامپ های کم مصرف برای روشنایی استفاده می کنند یا زباله های خود را به کود تبدیل می کنند یا حتی در برخی جاها از پنل های خورشیدی برای تامین انرژی خود استفاده می کنند.

* هیچ چیز لذت‌بخش‌تر از لذت بردن از زیبایی یک محیط جدید از پیاده‌روی نیست، اما اگر می‌خواهید مکان‌های دور از هم را ببینید، به جای ماشین شخصی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید یا کرایه کنید. نه تنها قادر خواهید بود با مردم آن منطقه بهتر بشناسید، بلکه می توانید کربن کمتری را در محیط آزاد کنید.

* در مسافرت یا گردش از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف استفاده نکنید. به عنوان مثال، به جای خرید بطری های پلاستیکی آب، از بطری های قابل استفاده مجدد استفاده کنید. اگر در مورد آب منطقه ای که در آن سفر می کنید مطمئن نیستید، یک فیلتر آب مسافرتی همراه خود داشته باشید. با این نوع فیلترها می توانید به راحتی از فروشگاه های لوازم مسافرتی تهیه کنید. این فیلترها می توانند 99.9 درصد از آلاینده های میکروبی را در هر نوع آب شیرین موجود در محیط فیلتر کنند.

2. زباله های خود را در سطل زباله بیندازید

هنگام رفتن به پیک نیک یا پیاده روی در جنگل یا کوه، مراقب باشید که زباله های خود را در آنجا نریزید. اگر به سطل زباله دسترسی ندارید، آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و به نزدیکترین سطل زباله ببرید. حتی افرادی که از نظر زیست محیطی پاک هستند، مقداری از زباله های ریخته شده در طبیعت را برداشته و در سطل زباله می اندازند.

3. روی شن های صحرا به خودروها و موتورسیکلت ها احوالپرسی نکنید

در حالی که این تفریح ​​در بیابان سرگرم کننده است، اما افراد آدرنالین به عشق آن به صحرا می روند و به محیط شکننده کویر آسیب می زند. در واقع رانندگی در بیابان های شنی علاوه بر صدا و آلودگی، به گیاهان موجود در محیط زیست آسیب می رساند و حیات وحش را به وحشت می اندازد. این در حالی است که بر روی خارجی ترین لایه ماسه، بذر گیاهان منتظر باران پراکنده شده و از بین می روند. فقط باید مسیرهای پیاده روی کم خطر روی شن های بیابان ایجاد شود.

4. مراقب مصرف انرژی باشید

در مکان‌های استراحت مانند هتل‌ها و سوئیت‌ها هنگام خاموش کردن چراغ‌های اضافی احتیاط کنید یا اگر در محیط گرم هستید، کولرهای گازی مانند کولر را خاموش کنید. این مشکلی است که اکثر مدیران خوابگاه ها از آن شکایت دارند. این دستگاه ها معمولا زمانی که مسافران در محل اقامت نیستند روشن می شوند. با خاموش کردن آنها از اتلاف انرژی جلوگیری می کنید.

5. از محصولات بهداشتی سازگار با محیط زیست استفاده کنید

هنگام حمام کردن در خانه، به خصوص در مناطقی که دوستدار محیط زیست و دوستدار محیط زیست نیستند، از محصولات بهداشتی طبیعی و سازگار با محیط زیست استفاده کنید. بیشتر اوقات، آبی که برای حمام استفاده می شود می تواند به منابع آب در محیط نفوذ کند یا برای آبیاری محصولات مورد استفاده قرار گیرد. کف های این شوینده های شیمیایی زنجیره آب و غذا را آلوده می کند. بنابراین از یک محصول زیست تخریب پذیر برای شستشو استفاده کنید.

6. از ضد آفتاب های سازگار با محیط زیست استفاده کنید

اگر می خواهید در دریا شنا کنید، از کرم های ضد آفتاب حاوی اکسی بنزون ​​اکتینوکسات استفاده نکنید که برای آبزیان بسیار مضر است. این مواد اکوسیستم دریایی را آلوده می کنند و حتی ممکن است در سفید کردن گیاهان مرجانی نقش داشته باشند. به جای ضد آفتاب از کرم های معدنی استفاده کنید. علاوه بر این، داروهای ضد التهابی حاوی اکسی بنزون-اکتینوکسات سرطان زا هستند و باروری را به خطر می اندازند.

7. سوغاتی های بادوام بخرید

قبل از خرید جواهرات ساخته شده از صدف یا پوست حیوانات فکر کنید. خرید شما تولیدکنندگان را تشویق می‌کند تا از این محصولات بیشتر تولید کنند که در نهایت به حیوانات آسیب می‌رساند. بنابراین هنگام خرید یک محصول، از فروشنده بپرسید که محصول از چه چیزی ساخته شده است – اگر از حیوانات در تولید آن استفاده می شود، آن را نخرید. برخی از محصولات از شاخ حیوانات، مرجان ها یا حتی چوب های کمیاب ساخته شده اند که می توانند به حیوانات و محیط زیست آسیب برسانند و با اجتناب از خرید آنها، می توانید کارهای زیادی برای محیط زیست و موجودات آن انجام دهید.

8. از حیوانات برای تفریح ​​استفاده نکنید

برخی افراد در سفرهای خود اسب یا قزل آلا را می پذیرند، اما اگر بدانید با این حیوانات خوب رفتار نمی شود، بسیار خسته هستند، هرگز سراغ چنین تفریحی نخواهید رفت.

با رعایت این نکات می توانید از تعطیلات خود بدون آسیب رساندن به محیط زیست لذت ببرید.

انتهای پیام: