فرهنگ و هنر

«سیاه» را به اندرونی سلطان راهی نیست

گروهی از نوازندگان قصد دارند برنامه را در داخل شاه اجرا کنند، اما به دلیل داشتن زبانی سرخ و سیاه آتشین اجازه ورود به شاه را ندارند.

این خلاصه داستان نمایش «قصه پریان» برای حضور در جشنواره تئاتر آیینی سنتی است.

به گزارش سرگرمی برای همه، متن این نمایش را خیرالله تقیانی پور نوشته است که پیش از این آن را روی صحنه برده است و حالا قرار است در بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی به کارگردانی احسان جانمریزی آن را روی صحنه ببرد.

توضیح بیشتر کارگردان نمایش. «این اجرا داستان گروهی از نوازندگان است که می خواهند در داخل شاه اجرا کنند، اما از آنجایی که سیاه به عنوان یکی از اعضای این گروه زبان قرمز دارد، او نمی تواند: برای ورود به پادشاه در ادامه این داستان اتفاقاتی می افتد.
جانمیزی در ادامه با اشاره به اینکه نمایش «قصه پریان» درباره یک هنرمند است. این اثر به ارائه هنر در جامعه، در مردم، در فلسفه زیربنای آن، حدیث نفس نمایشی است. گروه
او درباره این اجرا توضیح می دهد. «در این نمایش به همراه دیگر دوستانم از گروه تئاتر «کاوش» از شیوه‌های مختلف صحنه‌سازی استفاده کردیم: سیاه‌نمایی، گفتن، بقالی، سرگرمی، فکر می‌کنیم باید از آنها عبور کنیم. دستیابی به احیای آیین ها و سنت های نمایشی.
کارگردان نمایش «قصه پریان» می گوید: نکته مهم در جریان نمایش های آیینی و سنتی، ایجاد فضاها و مکان های ویژه برای اجرای این گونه آثار به بهترین نحو و اصولی است. این در حالی است که مثلاً در تهران از تالار سنگلج برای این کار استفاده می شود، اما متاسفانه در شهرهای دیگر از جمله اصفهان با وجود قدمت تاریخی اجرای این نمایش ها، شاهد وجود چنین سالن هایی نیستیم.

کارگردان نمایش «قصه پریان» از تأثیر جشنواره آیینی سنتی در توجه بیشتر به نمایش های ایرانی می گوید. جشنواره نمایش های آیینی و سنتی فرصت ارزشمندی را در اختیار گروه های مختلف تئاتری کشور قرار می دهد تا قدمی کوچک بردارند. در راستای احیای آیین ها و سنت های نمایشی.
«با این وجود جشنواره نمایش های آیینی و سنتی جامی است، فرصت ارزشمندی را برای گروه های مختلف جمهوری فراهم می کند تا گامی کوچک در جهت احیای آیین ها و سنت های نمایشی بردارند. این در شرایطی است که در دیگر ایام سال متأسفانه گاهی می بینیم که موضوع نمایش های آیینی-سنتی به دو صورت مطرح می شود. یکی اینکه این حوزه در دست گروه های غیرحرفه ای در قالب تئاترهای آزاد یا گروه هایی که به دلیل دغدغه و دلسوزی نسبت به این حوزه منزوی شده و مورد استثمار قرار گرفته اند، در حال ابتذال است.
او اضافه می کند. «به نظر من جشنواره، سایر هنرمندان عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی باید به گونه‌ای با موضوع برخورد کنند که آثار به‌عنوان یک پدیده هنری باقی بمانند، با نمایش‌های آزاد همراه نشوند و به چنین هدفی برسند. هدف: جشنواره نمایش های آیینی، زیر نظر جمعی پیشکسوتان و با هدایت جمعی بزرگان است، بستر مناسبی را برای تحقق این نیاز فراهم می کند.
بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی ۱۴ آذرماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می شود.

انتهای پیام: