بین الملل

سنتکام:ترور الکاظمی کار گروه‌های وابسته به ایران بود!/مقام‌های آمریکایی: ایران دستور حمله به الکاظمی را صادر نکرده است

ژنرال فرانک مک کنزی، فرمانده نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه، پیشتر گفته بود که شبه نظامیان مرتبط با ایران با هواپیمای بدون سرنشین به محل اقامت القاظمی در منطقه سبز بغداد رفته اند و ایران قاطعانه این اتهامات را رد کرده است.

یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده به NBC News گفت که این حمله ممکن است مورد تایید ایران نباشد که کنترل کمی بر شبه نظامیان در عراق دارد.

وی گفت: «منصفانه است که بگوییم ایران بعد از ترور سلیمانی کنترل چندانی بر این گروه‌ها نداشت.

رسانه های عراقی بامداد یکشنبه گزارش دادند که صدای تیراندازی و انفجار در منطقه سبز بغداد شنیده شد که خانه مصطفی القدیمی نخست وزیر را هدف قرار داد.

وزارت کشور عراق بعداً اعلام کرد که از سه پهپاد برای ترور مصطفی القدیمی، نخست وزیر عراق استفاده شده است. سرتیپ سعد معان، مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور عراق، این اقدام را “تروریستی” و “رد شده” خواند.

حادثه ای که بامداد یکشنبه رخ داد واکنش های داخلی و بین المللی زیادی را در پی داشت. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از سلامتی نخست وزیر عراق پس از سوءقصد صبح یکشنبه در گفت و گوی تلفنی با همتای عراقی خود، این گونه حوادث را ناپایدار خواند. صلح در عراق بی ثبات برقرار شده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با محکوم کردن سوءقصد به نخست وزیر عراق، بر مواضع قاطع و مستمر جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقای ثبات، امنیت و آرامش در عراق تاکید کرد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در واکنش به سوءقصد به مصطفی القدیمی در توییتر خود نوشت. تلاش برای ترور نخست وزیر عراق خیزش جدیدی است که باید در اندیشکده های خارجی جست و جو کرد. تروریسم و ​​اشغال این کشور جز ناامنی، نزاع و بی ثباتی برای مردم مظلوم عراق کاری نداشته است.»

23311: