بین الملل

سفیر ایران: آمریکا و کشور میزبان پهپاد ترور سردارسلیمانی باید پاسخگو باشند

براساس اخبار آنلاین ، “اسماعیل باغی همانه” در چهلمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل ذکر شده است. ترور سردار سلیمانی یک عمل غیرقانونی و یک جنایت بزرگ است که صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است.

به او تذکر داده شد. این نه تنها نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است بلکه نقض قوانین حقوق بشر است و گزارش گزارشگر سازمان ملل درباره ترور فرمانده نیروی قدس ایران قابل بحث نیست.

در اوایل روز ، آگنس کالارود ، گزارشگر ویژه سازمان ملل ، ترور سردار سلیمانی را نقض قوانین بین المللی خواند. این عملیات یک مقام عالی رتبه ایرانی را که یک کشور حاکمیتی است ، هدف قرار داد.

وی گفت كه آمریكا نتوانسته است شواهد محكمی در مورد لزوم حمله به یگان سردار سلیمان ارائه دهد. گزارشگر سازمان ملل اقدام آمریکا را قتل فرمانده نیروی قدس سپاه نقض منشور سازمان ملل خواند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ترور سردار سلیمانی چیزی بیش از یک اقدام خودسرانه اما غیراخلاقی و خطرناک است. بقیه این عملیات ، شهادت فرمانده “نیروی قدس” سپاه را “ترور دولتی” خواند و گفت: ایالات متحده باید در قبال اقدامات خود پاسخگو باشد. وی گفت هیچ دلیلی برای توجیه “این عمل غیرقانونی” وجود ندارد.

به گفته وی ، سفیر کشورمان از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته است تا نسبت به قوانین اساسی اصلی حقوق بشر ، حاکمیت قانون و تهدید به اصول سیستم بین المللی ، نگرانی لازم را مطرح کند. وی سردار سلیمانی را به عنوان محبوب ایرانی نامید كه ترور ، در حالی كه به احساسات مردم آسیب می رساند ، گواه دیگری از رویكرد خصمانه آمریكا با مردم ایران در 40 سال گذشته بود.
وی با بیان اینکه سردار سلیمان مانند یک قهرمان زندگی می کند و در نهایت به شهادت رسیده است ، نتیجه گرفت. “او هنوز کابوس برای قاتلانش است.”

فرمانده نیروهای کرد ، سرلشکر کاسم سلیمانی و معاون فرمانده نیروهای خلق عراق ، ابو مهدی المحنس به همراه هشت نفر دیگر ، صبح جمعه (4 ژانویه 2017) به دستور رئیس جمهور آمریکا ، دونالد ترامپ ، به فرودگاه بغداد پرواز کردند. پنتاگون کشته و زخمی شد.
311311: