فرهنگ و هنر

رویداد اربعین زمینه را برای تمدن نوین اسلامی فراهم خواهد کرد

سرگرمی برای همه/ خراسان رضوی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: واقعه عظیم اربعین زمینه را برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی مبتنی بر وحدت امت اسلامی با استفاده از مغناطیس امام حسین (ع) فراهم می کند.

عبدالحمید طالب امروز نهم شهریور ماه در افتتاحیه همایش اجلاس های اربعین در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی خبر داد. . البته شکل گیری تمدن نوین اسلامی نیازمند همکاری همه ملت مسلمان است.

وی افزود: – در این موکب شاهد حضور همه ادیان و مذاهب هستیم که عاشقانه این مسیر را طی می کنند و با هدفی مشترک در این مراسم بزرگ شرکت می کنند.

طالبی گفت: «تمدن فرآیندی است که از زمان شهادت امام حسین (ع) تا ظهور امام عصر (عج) ادامه دارد. در واقع اولین هدف از قیام امام حسین(ع) احیای دین پیامبر اکرم بود. هدف ما تمدن سازی و تحقق تمدن نوین اسلامی، حاکمیت جهان بینی واقعی اسلام است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: تمدن نیاز به جغرافیای مشترک دارد و اربعین جغرافیای مشترکی را برای حضور مسلمانان فراهم کرد. در نتیجه امیدواریم بتوانیم از آنچه رهبر انقلاب اسلامی در خصوص تمدن نوین اسلامی مبتنی بر گفتمان انقلاب ارائه کرده اند بهره ببریم.

طالبی با اشاره به کلام حضرت علی افزود: ما باید برای رسیدن به هدف کلی که تمدن نوین اسلامی است در ایجاد وحدت تلاش کنیم تا زمین برای تمدن نیز تامین شود.

نقش امام حسین در تفسیر اسلام مطابق با مقتضیات زمان بود.

آیت الله سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان رضوی نیز اربعیت را مساوی با عاشورایی دانست و افزود: «لغت شهادت دو معنا دارد: یکی خون، دیگری پیام. بر این اساس عاشورا به معنای شهادت فردی است که با پیامی روشن کشته شده است.

وی ادامه داد: در حماسه تاریخی و منحصر به فرد عاشورا به وضوح 2 رکن وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و برای احیای مکتب عاشورا باید این 2 رکن به سمت حرکت عقلانی به سمت آرمان هایی که امام(ره) حرکت می کند؛ حرکت کنند. حسین (ع) به دنبال قیامش قرار بود انجام شود.

آملی گفت: «اولین رکن این حماسه تاریخی حماسه عاشورا است که خوشبختانه کارهای علمی، آموزشی و پژوهشی زیادی در این زمینه انجام شده است. البته در این زمینه می توان اقدامات بیشتری انجام داد.

مدیرعامل خراسان رضوی با اشاره به رکن دوم حماسه عاشورا افزود: اما رکن دوم این حماسه پیامی است که در اربعین می توان شاهد آن بود. لذا مرور تاریخ اربعین یا علم اربعین یک ضرورت اجتناب ناپذیر است تا بتوان عقلانیت را در هر دو رکن کامل کرد.

آملی توضیح داد. شناخت اصل اربعین جز عنصر اول که اصل حماسه عاشورا است ممکن نیست. توجه داشته باشید که در رکن اول، هویت، ماهیت، هدف و پیام در روز عاشورا متجلی می شود و در قالب پیامی با پرچم امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) برای عموم ارسال می شود. (س) و سرانجام تجلی کامل در اربعین

او اعلام کرد. «شناخت ماهیت حماسه عاشورا بر اساس ماهیت جریان امامت، رسالت محسوب می شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان رضوی ادامه داد. برای از بین بردن باورهای غلط در مورد مراسم اربعین باید از ابتدا شروع کرد. در این راستا باید به ماهیت نهضت امام حسین (ع) توجه کرد. باید بدانیم که ائمه علیهم السلام همگی در دوران امامت نقش های مهمی مانند تفسیر، اجرا و هدایت جامعه را بر عهده داشتند.

عاملی نقش امام حسین را تفسیری اصیل و ناب بر اساس وحی الهی دانست و افزود: در طول تاریخ از اسلام تعابیر متفاوت و متضادی وجود داشته است، اما امام حسین (ع) دینی جهانی و جاودانه است و این توانایی را دارد که در هر شرایط و زمانی متناسب با آن شرایط و زمان، برنامه ویژه ای به جامعه ارائه دهد. کلمات، نمونه انسانی بودن در تمام جنبه های زندگی:

او اعلام کرد. در واقع نقش امام حسین(ع) این بود که اسلام را بر اساس مقتضیات زمان تفسیر کند و اجازه ندهد مردم احساس پیری کنند. به عبارت دیگر اسلام همواره برنامه های نو و خلاقانه ای به جامعه ارائه می کند. به تعبیر مقام معظم رهبری امام حسین(ع) در یک دست قرآن و در دست دیگر قدرت جامعه است.

انتهای پیام