بین الملل

روسیه تجهیزات هسته‌ای جدید را در اختیار مصر قرار می‌دهد

منابع وابسته به وزارت برق و انرژی های تجدیدپذیر مصر که احتمالا این کشور دومین تجهیزات هسته ای برای پروژه نیروگاه «الضبعه» را در سه ماهه اول سال آینده از روسیه دریافت کند.

به گزارش سرگرمی برای همه، مصر قلب رآکتور را که اولین تجهیزات هسته‌ای بلندمدت پروژه الضبعه را که مسئول حفاظت از رآکتور در برابر هرگونه ذوب یا نشت سوخت هسته‌ای است، در تاریخ 21 مارس دریافت کرد.

وبسایت مصری «المال» منابع وابسته به وزارت برق و انرژی‌های تجدیدپذیر مصر نوشت: دومین تجهیزات هسته‌ای مورد انتظار برای دریافت، مخزن فشار است که شرکت روس‌اتم مجری اصلی این پروژه، ساخت آنرا برای پروژه هسته‌ای الضبعه آغاز کرده است.

منابع وابسته به وزارت برق و انرژی‌های تجدیدپذیر مصر تأکید کردند که این مخزن فشار در فروردین 1391 ساخته شده است و توربین های واحد اول و دوم نیز در کارخانه «روس‌اتم» در حال ساخت است.

بر اساس این گزارش، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها برای برخی از قطعات تکمیلی هسته راکتور برای اولین واحد هسته ای در حال تکمیل است تا برای کار نصب آن آماده شود.

این منابع خاطرنشان کردند که شرکت روس اتم با همکاری «اتم استروی اکسپورت» و نهادهای محلی، در حال حاضر در حال انجام کارهای بتن ریزی بیشتری برای راکتور سوم هستند.

در 19 نوامبر 2015، مصر و روسیه یک توافقنامه همکاری مشترک برای ایجاد یک نیروگاه هسته ای در الضبعه با هزینه سرمایه گذاری 25 میلیارد دلار امضا کردند.

در دسامبر 2017، عبدالفتاح السیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری مصر و روسیه در جریان سفر رئیس جمهور روسیه به قاهره، قراردادهای نهایی را برای ساخت نیروگاه الضبعه امضا کردند.

انتهای پیام