بین الملل

رایزنی وزرای خارجه ایران و هند در حاشیه نشست بریکس در کیپ تاون

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین سرگرمی برای همه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «سوبرامانیام جایشکانکار» وزیر خارجه هند که برای شرکت در نشست وزرای خارجه گروه بریکس و دوستان بریکس در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی حضور دارند، امروز (جمعه) ۱۲ خرداد ماه در حاشیه این نشست با یکدیگر و درباره راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

 

در این دیدار ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه و مهدی آقاجعفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی حضور داشتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در این نشست به کیپ تاون سفر کرده، دیروز و امروز با وزرای خارجه آفریقای جنوبی، امارات عربی متحده،‌ روسیه و عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان و «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند ۲۲ آذر ۱۴۰۱ در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک و همچنین موضوعات در دستورکار روابط دوجانبه به رایزنی پرداختند. وزرای خارجه دو کشور بر ضرورت گسترش همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های مختلف تأکید کردند. امیرعبداللهیان خرداد ۱۴۰۱ نیز به دهلی نو سفر و با همتای خود دیدار کرده بود.

نشست وزرای خارجه کشورهای گروه بریکس و دوستان بریکس امروز در کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار شد. وزرای خارجه و مقامات عالیرتبه کشورهای آفریقای جنوبی، ایران، برزیل، روسیه، هند، چین، آرژانتین، بنگلادش، کومور، کوبا، بروندی، کنگو، مصر، گابن، گینه بیسائو، اندونزی، قزاقستان، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و اروگوئه در این‌ نشست شرکت کردند.

نشست وزرای خارجه کشورهای دوست بریکس امروز در کیپ تاون برگزار شد و حسین امیرعبداللهیان در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت. وزیر امور خارجه با اعلام برگزاری کنفرانسی با همکاری‌ سفارتخانه‌های کشورهای عضو بریکس در تهران، گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر کشورهای همسو و علاقه‌مند می‌تواند شریکی مطمئن برای بریکس در آینده باشد. (جزئیات بیشتر)

حسین امیرعبداللهیان پیش از عزیمت به کیپ تاون برای شرکت در نشست بریکس در توئیتی نوشته بود: بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت دنیا است که حدود یک‌ پنجم از اقتصاد جهان را نمایندگی می‌کند. حضور فعال در مجامع بین‌المللی یکی از گام‌های دکترین سیاست‌ خارجی متوازن دولت است.

سازوکار بریکس (BRICS) شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. برای نخستین بار وزرای امور خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ با هم دیدار کردند و نخستین نشست رسمی سران این گروه در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد. آفریقای جنوبی هم در سال ۲۰۱۰ به شورای تجاری این گروه پیوست و ریاست این گروه در سال ۲۰۲۳ را نیز بر عهده‌ دارد. در سالی که گذشت الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران، نیجریه، عربستان سعودی، ترکیه و امارات عربی متحده تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کردند.




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید