علمی و پزشکی

رئیس سازمان نظام‌پزشکی: نسخ الکترونیک پزشکان در محاکم قضایی قابل استناد است

رئیس سازمان نظام پزشکی جمهوری با اشاره به مزایای امضای دیجیتالی پزشکان گفت: پزشکان دیگر نمی توانند با امضای دیجیتال نسخه را انکار کنند. تا پیش از این امکان استفاده از نام کاربری و رمز عبور وجود داشت اما از این پس نسخه الکترونیکی پزشکان در دادگاه ها قابل استناد است و ایمنی نسخه ها و اصالت نسخه ها متعلق به خود پزشک است.

به گزارش سرگرمی برای همه، دکتر محمد رئیس زاده در مراسم افتتاحیه سامانه امضای دیجیتال نسخه الکترونیک گفت. در قانون 1401، اجرای امضای دیجیتال به عهده سازمان نظام پزشکی برای شناسایی نسخه های الکترونیکی است. سال گذشته 60 هزار کارت هوشمند امضای الکترونیکی صادر شد و 12 هزار نفر در مرحله صدور کارت بودند.

وی با اشاره به تسریع در صدور امضای الکترونیکی کارت هوشمند و صدور 48 ساعته گفت: مشخص شد که فقط کارت هوشمند کافی نیست و مقرر شد اپلیکیشن موبایل نسخه نیز مورد تایید RA باشد. کارشناسان و امروز شاهد افتتاح سامانه امضای دیجیتال امضای الکترونیکی هستیم.

به گفته رئیس زاده، مبحث امضای الکترونیکی در حوزه پزشکی از راه دور بسیار کاربردی خواهد بود.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی، دکتر عبدالکریم مباشر جنت نیز در این مراسم گفت. سازمان نظام پزشکی موضوع هویت پزشکان را در دستور کار قرار داده است و در همین راستا. ، ما چهار مرحله اصلی را انجام داده ایم. اولاً در حوزه اطلاع رسانی مشکلاتی وجود داشت که اطلاعات اعضای سازمان نظام پزشکی توسط سرویس ثبت اسناد و املاک کشور رصد می شد. در مرحله دوم سرویس احراز هویت آنلاین طراحی شد که شامل 16 سرویس مختلف احراز هویت از جمله شماره سامانه پزشکی و شماره ملی، سرویس عکس و … می باشد و در مراحل بعدی خدمات هویتی لازم را پیاده سازی کردیم. شناسایی با همکاری وزارت بهداشت

وی با اشاره به اینکه امضای الکترونیکی تعاریف مختلفی دارد، تصریح کرد. بر اساس آیین نامه شورای عالی بیمه، امضای الکترونیکی به معنای امضای دیجیتالی است که زیر نظر مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت است. قبلا تمام خدمات به دریافت کارت هوشمند بستگی داشت.

به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی، تا 24 مرداد ماه 1401 تعداد 114 هزار و 531 کارت هوشمند منحصربفرد صادر شد که برای صدور آن حدود 22 میلیارد و 7 میلیارد نیز برای زیرساخت های مرتبط هزینه شده است.

او اضافه کرد: دلایلی که پزشکان برای عدم استفاده از امضای الکترونیکی عنوان کردند، پیچیدگی و سختی امضای دیجیتال، تعداد سیستم هایی که از امضا استفاده می کنند و… بود و دیدیم که اگر فقط از کارت استفاده می شد، به 300 هزار دستگاه کارتخوان نیاز بود. از کارت هایی استفاده کنید که حدود 600 تا 900 میلیارد هزینه دارند. از طرفی پزشکان از موبایل، کامپیوتر، تبلت استفاده می کردند و همه اینها باعث می شد که پزشکان از امضای الکترونیکی استفاده نکنند و در نهایت به سراغ طراحی اپلیکیشن موبایلی برای امضای دیجیتال پزشکان رفتیم.

مبشرجنت با اشاره به هزینه ارائه امضای الکترونیکی برای پزشکان گفت. 150000 درام هزینه سالیانه صدور گواهی امضای دیجیتال برای پزشکان است و تمامی اطلاعات در گوشی پزشکان و در سازمان نظام پزشکی رمزگذاری شده است. تنها یک کپی از امضای مجاز را رمزگذاری می کند

وی در خصوص حجم تبادل اطلاعات در نظام پزشکی برای استفاده از گواهی امضای دیجیتال تاکید کرد. این سیستم می تواند از حدود یک میلیون نسخه استفاده کند و اگر نسخه ها را در داروخانه ها، مراکز تصویربرداری، آزمایشگاه ها در نظر بگیریم، تعداد نسخه ها: مورد استفاده افزایش خواهد یافت. قطعا برای پاسخگویی سیستم و سخت افزار و نرم افزار به حمایت شورای اسلامی نیاز داریم.

به گزارش سرگرمی برای همه، دکتر فاطمه محمدبیگی نماینده شورای اسلامی در این برنامه گفت. خوشبختانه کمیته سلامت الکترونیک در تیرماه 1400 تشکیل شد و اکنون 15 ماه است که به صورت هفتگی تشکیل جلسه می دهیم. در عین حال ساختار دانش بنیان مجلس و تفکر نوین نمایندگان و صدای قاطع نمایندگان به ما کمک کرد تا جلسات خوبی با وزارت ارتباطات، حریم خصوصی، سازمان نظام پزشکی، سازمان های بیمه گر و… ترتیب دهیم.

وی تاکید کرد. نتیجه بیش از 40 جلسه در این حوزه این بود که به پنج کمیته فرعی رسیدیم. انحرافات کوچکی که از سال 1396 در بودجه ایجاد شده بود به مسئولیت وزارت بهداشت در حوزه فناوری اطلاعات بازگشت. در نتیجه همکاری نزدیک سازمان های بیمه گر و اقدام موثر بازیگران اصلی در این زمینه، این اتفاق افتاد که توصیه های باقی مانده در مدت 15 سال در مدت 15 ماه محقق شد.

او اضافه کرد: این آغاز هوشمندسازی، کارآمدی، شفاف سازی و توانمندسازی است. پس از این مرحله مهم، 20 تا 30 درصد صرفه جویی در زمان و هزینه داریم که جهشی هوشمندانه برای بهبود سایر فرآیندها نیز خواهد بود.

محمد بیگی ادامه داد. امضای دیجیتال به صورت محرمانه مورد بحث قرار گرفته است و انتظار می‌رود قرارداد SLA بین وزارت بهداشت و سایر سازمان‌ها در سطوح بالاتر امضا شود. در نظر داریم به فعالیت این کمیته ادامه دهیم تا حرکت هوشمندسازی حوزه سلامت به نقطه قابل اعتمادی برسد. باید بستر حضور استارتاپ ها و حضور بخش خصوصی را به صورت ویژه فراهم کنیم تا ایده ها بستر سالمی پیدا کنند.

در ادامه این طرح دکتر توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال محلی شورای اسلامی گفت: در دنیای الکترونیک امکان پذیر بود، بنابراین باید از خدماتی استفاده کنید که از جعل جلوگیری می کند و از انکار جلوگیری می کند. این گام برداشته شده امروز نشان می دهد که بلوغ عملکردی گواهی امضای دیجیتال به دست آمده است. امیدواریم این روند پایدار باشد.

به گزارش سرگرمی برای همه، دکتر امین بیگلرخانی، رئیس مرکز مدیریت و فناوری ارتباطات وزارت بهداشت در این مراسم گفت. «موضوع واگذاری کارت نظام پزشکی به فرماندهی و شجاعت جدی دکتر رئیس زاده نیاز داشت. امضای دیجیتال به یکی از مشکلات صنعت نسخه الکترونیک که رد نسخه است کمک کرده است و می تواند در صنعت مشاوره پزشکی آنلاین بسیار مفید باشد. امروز که با آقای وزیر درباره گشایش سامانه مواد 53 و 54 قانون حمایت از خانواده صحبت می کردیم، مشخص شد که امضای دیجیتالی پزشکان با توجه به تکالیف قانون مذکور نقطه قوتی است.
به گزارش سرگرمی برای همه، دکتر شهریاری رئیس کمیته بهداشت و درمان شورای اسلامی نیز در ادامه این برنامه اظهار کرد. انتقال از کاغذنویسی سنتی به نوشتن الکترونیکی برای پزشکان کهنه کار دشوار است.
او اضافه کرد: این مقاومت ها برای بیمار مضر است و بیمار باید در نظر گرفته شود. یک راه حل برای غلبه بر مقاومت پزشک استفاده از سیستم هایی مانند ورودی صوتی است.
انتهای پیام