فرهنگ و هنر

دولت سیزدهم قفل فیلم های توقیفی را باز می کند ؟

با توجه به بیانیه اخیر وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی و “جریان انقلابی جوان نماینده تولید ما (در سینما)” این سال را مطرح می کند که آیا این دولت به فیلم های ممنوعه در سال های اخیر مجوز می دهد یا خیر.

به گزارش سرگرمی برای همه ، چند ماه پیش ، فاطمه معتمدآریا با انتشار چند ثانیه کوتاه فیلم «صد سال در این سال ها» ساخته سامان مقدم ، از فیلم ممنوعه نام برد که بارها گفته است که چقدر در آن آرزو دارد عمومی؛ اما به نظر می رسد ممنوعیت چند فیلم دیگر در این فیلم برای عوامل حیف است که بار را از یک ایالت به ایالت دیگر حمل می کنند.

سال هاست سینمای ایران همیشه فیلم هایی دارد که به سختی نمایش داده می شوند ، اصلاحات آنها گاهی کارساز بوده و گاهی هیچ اصلاحیه ای کمکی نمی کند. با روی کار آمدن دولت یازدهم در سال 1392 ، “سینما” بسیار مورد توجه قرار گرفت ، زیرا به دلیل تعطیلی سینمای دولت قبل ، در بحث های پیش از انتخابات از جایگاه ویژه ای برخوردار بود. بر این اساس ، این امید وجود داشت که برخی از فیلم های به اصطلاح مشکل دار توقیف شوند ، اما این آنطور که انتظار می رفت رخ نداد.

البته در طول هشت سال گذشته ، سرانجام با انجام اصلاحاتی ، ممنوعیت برخی فیلم ها برداشته شد ، مانند “داستانها” رخشان بنی اعتماد ، “عصبانی نیستم” رضا درمیشیان ، “آشغال های عزیز” اثر محسن امیریوسفی ، ” خانه دختر “شهرام شاه ، پریناز بهرام بهرامیان ،” بلوک 9 خروج 2 “علیرضا امین ،” نقش نگار “علی عطشان ،” ماهی و گربه “شهرام مکری ،” پاداش “کمال تبریزی ،” خانه پدری “کیانوش عیاری … برخی از آنها هنوز در حین نمایش مشکلاتی داشتند که مهمترین آنها “خانه پدری” بود که وقتی 10 سال بعد ، در سال 2009 لغو شد. کمتر از پنج روز پس از انتشار آن در ماه نوامبر ، منتشر شد. چند روز بعد ، پس از حل مسئله ، فیلم اجازه داشت حدود دو هفته فقط در تهران و به صورت محدود نمایش داده شود ، در نهایت فیلم بدون VOD یا اجازه خانه به جعبه ضبط بازگردانده شد. شبکه تئاتری

هنوز تعدادی از فیلمها در وزارت ارشاد باقی مانده است که با وجود آزار و اذیت سازندگان ، مجوز اکران عمومی را نگرفته اند ، در حالی که برخی از آنها در یکی دو سال گذشته و برای پخش در شبکه های ماهواره ای و اینترنت قاچاق شده اند. “گزارش جشن” ابراهیم حاتمی کیا ، تهیه کننده آن اخیراً مجدداً برای دریافت مجوز اقدام کرده است) ، “خرس” خسرو معصومی ، “رستاخیز” احمدرضا درویش ، “صد سال در این سال ها” سامان مقدم ، “خیابانهای آرام” ، کمال تابارکوف. “نازنین” ، “بهاره” ، “تینا” و “مبل” کیانوش عیاری عبدالرضا کاهانی پرحرف ترین فیلم های ممنوعه در سال های اخیر هستند. به این فهرست باید فیلم حمید نعمت الله “قاتل و حیات وحش” را اضافه کرد که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر مجوز نمایش نداشت و به گفته مقامات ، بدون تغییر مجوز نخواهد گرفت.

در این فیلم ها که همه ژانرها را از حمایت مذهبی گرفته تا حمایت اجتماعی مقدس پوشش می دهند ، ممکن است با توجه به صحبت های اخیر وزیر جدید فرهنگ ، لغو ممنوعیت یا حضور اراده در این دولت زیر سال برود. بیاید مرور کنیم؛ جملات متضادی که تقریباً برای اولین بار از اشتراکات مقدماتی فاصله دارند و نمونه ها و جزئیات بیشتری در آنها یافت می شود.

محمدمهدی اسماعیلی به KHAMENEI.IR گفت: “وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه وظیفه دارد: پشتیبانی ، کنترل و هدایت.” نقش های حمایتی و کنترل دو ابزار مهم هستند. ما قدرت پشتیبانی از جریانهای مختلف و همچنین قدرت کنترل و مجوز را داریم. این دو باید مقدمه رهبری فرهنگی باشد. یعنی وقتی وزارت راه می خواهد در عصر جدید تحول فعالیت کند ، باید از همه قابلیت های پشتیبانی و کنترل خود برای انجام کاری استفاده کند که منجر به سبد انقلاب اسلامی شود. به عنوان مثال ، بنیاد فارابی (سینما) ، به عنوان بازیگر فعال ما در زمینه سینما ، باید از محصولاتی حمایت کند که دقیقاً با اهداف فرهنگی انقلاب مطابقت دارد. چه میزان از کل جریان تولید ما است؟ جریان انقلابی جوان البته ، این به معنی ساخت حصار نیست ، بلکه به معنای اولویت دادن است. اولویتی که در آن جریان سینمایی کشور باید جای خود را به حوزه اولویت های فرهنگی بدهد.

بگذارید مثال دیگری بیاورم ؛ ما دو سال است که با آرامش وفادار سروکار داریم. منشا آن در صنعت سینما چیست؟ بیا برگردیم. ما در دهه های اخیر درگیر جنگ خفیف دشمن بوده ایم. چند فیلم این سوال را ارسال کرده اند؟ من لیستی از اسامی دارم که رهبر انقلاب آوردند و به من گفتند برای آنها فیلم بساز. البته برخی از آنها در چند سال اخیر توسط برخی مجموعه های فرهنگی تولید شده است. اگر برخی از فیلمسازان مستقل که در این دهه رشد کرده بودند ، فیلم هایی نداشتیم که بخش قابل توجهی از وقایع انقلاب را روایت کنند. به عنوان مثال ، قبلاً چند فیلم درباره یک سازمان جنایتکار منافقین ساخته ایم؟ “در دوره جدید ، برنامه ما باید این باشد که سیستم پشتیبانی و نظارت خود را در پشت مناطقی قرار دهیم که این محصول و رویدادهای بزرگ و رویدادهای تاریخی را نشان می دهد.”

وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی نیز تأکید کرد. ما از گرایشها و سلایق کسانی که به انقلاب اعتقاد دارند دفاع می کنیم. “

اسماعیلی گفت: “دولت مردم می خواهد چتر خود را برای همه نخبگان باز کند ، نه برای برخی افراد خاص.” ما کاری به ویترین کاری نداریم. آثار شو متعلق به کسانی است که می خواهند کارهای تئاتری انجام دهند. ما کار عمیق مردمی می خواهیم. اگر با زبان صنعت فرهنگی خلاق وارد گفتگو شویم ، با استفاده از این زبان مشترک ، که هنر و تمدن تاریخی ماست ، علاوه بر ارتقاء فرهنگ برای منطقه ، به طور خودکار جریان اقتصادی ایجاد شده را افزایش می دهد. به عنوان مثال ، اگر یک فیلم مشترک با تاجیکستان یا پاکستان بسازیم ، که در این کشورها مورد استقبال قرار می گیرد ، زنجیره صنایع فرهنگی به طور خودکار متصل می شود و در حالی که کار فرهنگی را ترویج می کند ، اقتصاد فرهنگی به زودی خودکفا می شود. در حال تبدیل شدن است ؛ این بدان معناست که بخش فرهنگی دیگر نیازی به کمک مالی نخواهد داشت. سیاست فرهنگی ما دقیقاً به مرزهای فرهنگی و تمدنی ایران اشاره دارد: شرق ، شمال ، جنوب و غرب. من شک ندارم که سرمایه گذاری در این زمینه صرفاً فرهنگی است. به عبارت دیگر ، فرهنگی که کاملاً با نیازهای ما سازگار باشد ، گامی بزرگ در زمینه اقتصاد فرهنگی خواهد بود. به عنوان مثال ، هنگامی که ما بر روی یک تاریخ مشترک چند هزار ساله کار می کردیم ، به جواب رسیدیم. موضوعاتی مانند حضرت یوسف در زمینه دین به راحتی می توانند وارد این چرخه شوند ».

انتهای پیام: