عمومی

دنبال موفقیت نباشید! – سرگرمی برای همه

صادقانه بگوییم که ما چیزی به نام موفقیت نداریم. تعجب کردی؟ البته کلمه ای به نام موفقیت وجود دارد، اما به تعداد افرادی که آن را تعریف می کنند، معنای متفاوت و منحصر به فردی دارد.

به گزارش سرگرمی برای همه، این روزنامه بیا دیگه او نوشت: «همه والدین دوست دارند فرزندانشان موفق، پیروز و سعادتمند باشند. همه ما به عنوان والدین بهترین ها را برای فرزندانمان می خواهیم، ​​به همین دلیل است که اغلب سعی می کنیم درس های بزرگ و کوچک زیادی را آموزش دهیم. حالا فارغ از اینکه آنها را در کلاس های مختلف ثبت نام کنیم یا نه. معمولاً کودکان انتظاراتی را که والدین و دیگران از آنها دارند، درک می کنند. برخی از این انتظارات در گرفتن نمرات خوب یا انجام کار درست دیده می شود: حرکت رو به جلو. البته، چنین انتظاراتی دارای اشکالاتی است که ما در مورد آنها صحبت نمی کنیم، اما نکته ای که کودکان و والدین را به چالش می کشد، درک متضاد این است که هر موفقیت یا شکستی دو طرف دارد.

برایان تریسی نامه ای آشنا با کتاب های جالب و ساده، آموزه هایی در مورد رشد شخصی و بهره وری است. او دلیل شکست ها را فرضیات نادرست می داند. یعنی، شما فرض می کنید که چیزی درست نیست، و سپس، بر اساس آن فرضیات اشتباه، شروع به تصمیم گیری می کنید و کارهایی را انجام می دهید که منجر به شکست می شود. به همین راحتی. این همان چیزی است که محمود سریع القلم نیز از آن به عنوان تفاوت «حقایق» و «فرض» یاد می کند. او می گوید که بهترین عمل بر اساس واقعیات است، منجر به موفقیت می شود، ما آنچه را که می گوییم ارزیابی می کنیم.

سوء تفاهم های ناشی از استرس

حقیقت این است که هم والدین و هم فرزندان تصور نادرستی از موفقیت دارند. این سوء تفاهم تنش زیادی هم به همراه دارد؛ محیط خانواده به محیطی پر استرس تبدیل می شود. اهالی اندیشه-فلسفه معمولاً زمان زیادی را صرف دستور زبان، معناشناسی کلمات، مفاهیم، ​​تعریف صحیح آنها می کنند. زیرا آنها فکر می کنند بیشتر مشکلات از تناقضات این تعاریف شروع می شود. این داستان معروف مولانا است که داستان چهار نفر را روایت می‌کند که بر سر مفهوم انگور با هم مجادله کردند، زیرا هر کدام زبانی داشتند، آن را به یک زبان بیان کردند. در حالی که هدف واقعی آنها یکی بود. حقیقت این است که بسیاری از ما حتی نمی دانیم موفقیت یعنی چه.

پیامدهای پیشرفت سوء تفاهم

جک کنفیلد، نویسنده کتاب اصول موفقیت، یک روز در طول یک سمینار سؤالی را نقل می کند. او از همه کسانی که دوست دارند پول بیشتری داشته باشند، خواست. همه دستشان را بالا بردند. یکی از حاضران را به بلوغ فراخواند. وقتی این مرد بالغ شد، یک دلار به او داد و گفت: “حالا که به آرزوی خود رسیدی، پول بیشتری داری، آیا این را می خواستی؟” البته این مرد خیلی تعجب کرد، منظورش این نبود، اما حقیقت این است که بسیاری از ما تصور روشنی از موفقیت نداریم، اینکه درک روشنی از موفقیت نداریم، می خواهیم فرزندانمان بیشتر باش. موفق باشید،: این ادعاهای بی ربط سبک زندگی شما را مختل می کند.

ما چیزی به نام موفقیت نداریم

صادقانه بگوییم که ما چیزی به نام موفقیت نداریم. تعجب کردی؟ البته کلمه ای به نام موفقیت وجود دارد، اما به تعداد افرادی که آن را تعریف می کنند، معنای متفاوت و منحصر به فردی دارد. بنابراین وقتی مایکل جردن یا کریس رونالدو در مورد موفقیت صحبت می کنند، در مورد چیزی متفاوت از معنای موفقیت برای یک سیاستمدار یا یک فرد عادی صحبت می کنند. بنابراین، چیزی که بسیار گسترده است و تعاریف متفاوتی دارد، اساساً نمی تواند وجود داشته باشد، واقعی نیست. وقتی به یک تکه سنگ اشاره می کنید، همه منظور شما را می دانند. تکه سنگ همه جا به همین معناست. به همین دلیل است که بسیار واقعی است، اما مفاهیمی مانند موفقیت بسیار انتزاعی هستند. به همین دلیل است که در سبک زندگی خانواده های ایرانی شاهد کودکانی هستیم که عموماً این مفهوم را درک نمی کنند.

چیزهایی که قابل اندازه گیری نیست

مهمتر از آن، گاهی اوقات فرزندان ما موفق هستند اما احساس می کنند موفق نشده اند. اینجاست که بحث کمال گرایی افراطی آغاز می شود – البته انتزاع مفاهیمی مانند موفقیت. یعنی اگر چه باید فرزندانمان را تشویق کنیم، اما آنها را تحقیر می کنیم زیرا مفاهیم را اشتباه می فهمیم. در نتیجه فرزندان ما هر چقدر هم که عملکرد مثبت و خوبی داشته باشند، باز هم خود را با مفهومی انتزاعی مانند موفقیت مقایسه می کنند، همیشه ناامید هستند. به گفته پیتر دراکر، پدر علم مدیریت، در واقع موفقیت یک چیز قابل اندازه گیری است. متاسفانه فرزندان ما درگیر چیزهایی هستند که نه قابل تعیین است، نه قابل اندازه گیری و نه قابل دسترسی.

فرهای نازک تر از مو

راه حل چیست؟راه حل این است که والدین فرض موفقیت را درک کنند تا در نهایت به مکان مناسب برسند. موفقیت، مانند پول، یک عارضه جانبی است. یعنی پول یا موفقیت نتیجه اعمال، عادات، برنامه های دیگر است، آنها نتیجه خودشان نیستند. ممکن است تصمیم نگیرید که موفق باشید یا پول زیادی به دست آورید، اما می توانید تصمیم بگیرید که کاری انجام دهید، عادت کنید یا برنامه هایی را اجرا کنید که به طور خودکار به موفقیت بیشتر یا پول بیشتر منجر شود.

از موفقیت تا مفاهیم دیگر

بیایید واضح تر صحبت کنیم. موفقیت حوضچه ای است که در آن جریان های مختلف جریان دارد. در واقع باید به نهرها بروید نه برکه ها. موفقیت در واقع وجود خارجی ندارد و چیزهایی که در خارج وجود دارد مفاهیمی مانند نظم بیشتر، سخت کوشی بیشتر، دانش کار بیشتر و غیره است. شما به همه می گویید که نظم بیشتر منظور شما را می فهمد. همه تعبیر یکسانی از سخت کوشی دارند. دانش کاری و حرفه ای بیشتر که تعریف روشنی دارد. همه این مفاهیم دیگر که منشأ موفقیت هستند، قابل اندازه گیری هستند. این بدان معناست که می توانید از فرزندان خود بخواهید که تعداد این عادات را افزایش دهند. این به طور خودکار منجر به موفقیت می شود. این زمانی است که هم والدین و هم فرزندانشان به وضوح می فهمند که نظم، کوشش، دانش حرفه ای به چه معناست… بیشتر.

یک شوخی واقعی

جک کنفیلد در کتاب خود با عنوان اصول موفقیت فصلی به نام حساب ها دارد. او ابتدا داستان مردی را روایت می کند که با کسب امتیاز، مهارت های بسکتبال پسرش را توسعه داد. به این ترتیب او به باشگاه رفت و تمام مراحل مربوط به بسکتبال را فاش کرد. سپس سه مرحله پایانی را که منجر به امتیاز نهایی شد، ثبت کرد. مواردی مانند پرتاب مستقیم، بیرون آوردن توپ از سبد و غیره. هر بار که با پسرش به باشگاه می رفت، امتیازهایی را که به دست آورده بود، یادداشت می کرد و روی کاغذ اتاقش ثبت می کرد. پسرش پس از تمرین به تنهایی به اتاقش رفت تا ببیند چگونه رشد می کند. در واقع، پدر و پسر به جای موفقیت در گفتار انتزاعی، ذهنیت مشترک و روشنی از رشد شخصی، پیشرفت، ایجاد کرده اند. برای آنها بهتر شدن دقیقاً به معنای پرتاب بیشتر در سبد، خارج کردن توپ های بیشتر از سبد و غیره بود.

این یک عدد است

اجازه دهید این بحث را با یک نکته بسیار جالب ادامه دهیم. آیا تا به حال فکر کرده اید که این عدد چیست، اگر فقط یک عدد وجود داشته باشد که بتوانید در زندگی خود رشد کنید و در نتیجه کل زندگی شما بهتر خواهد شد؟ آیا چنین عددی وجود دارد؟ می بینی چه سوال واضحی پرسیدیم؟ چنین عددی وجود دارد و شماره رشته شماست. نظم و انضباط یعنی انجام کاری که «باید» انجام شود. وقتی «باید» انجامش دهید، چه بخواهید چه نخواهید، چه با انگیزه باشید یا نه، خوشحال باشید یا نه، حتی برنامه دارید یا نه. در اینجا «واجب» با اهداف و جهت حرکت ما مرتبط است. انجام به موقع این کارها با اراده ما نیز مرتبط است. در واقع تنها با کنترل یک عدد می توانید زندگی فرزندان خود را تحت الشعاع قرار دهید.

انتهای پیام: