فرهنگ و هنر

حجاب مانند روزه واجب و فاقد قابلیت اجتهاد است

سرگرمی برای همه/ روزه استاد لیسه گفت. «امّا روزه اجتهاد راه ندارد، اگر مسافر باشد مریض نباشد روزه بر او واجب است. حجاب هم از ضروریات اسلام است، قابل نیست. اجتهاد.»

کتاب «حجاب در قرآن» اثر ارزشمند آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن تهران در آخرین ساعات روز 12 فروردین ماه رونمایی شد.

در ابتدای این دیدار آیت الله فاضل لنکرانی برای حاضران در جلسه فیلمبرداری شد که ایشان در قرآن به بیان ضرورت حجاب پرداختند که متن آن را در ادامه می خوانید.

شهادت امیرالمومنین (ع) را به همه شیعیان، مسلمانان، همه مردم، همه عاشقان علی بن ابیطالب تسلیت می گویم، این ضایعه را به محضر حضرت امام (ع) تسلیت می گویم. لازم به ذکر است که شب بیست و یکم که شب شهادت است از شب نوزدهم لیالی قدر محتملتر است. یک امضا است. امیدوارم خداوند متعال، تبارک و تعالی، مقدرات ما را، مقدرات معنوی، مادی، دنیوی، علمی و همه مقدرات ما را به بهترین نحو قرار دهد.

یکی از مهم ترین بحث های امروز جامعه ما، قرآن کریم و خداوند متعال در چندین فصل در مورد حجاب، مانند سوره احزاب، نور سوره، بحث حجاب را مطرح کرده است و این درخواست من است. . زنان و متفکران این برای این است که ببینیم آیات قرآن چگونه آشکارا مسئله حجاب را برای زنان شریف ما مطرح می کند، قبل از اینکه به دنبال داستان و تاریخ و فقه بگردیم.

حجاب از ضروریات دین است

در سوره مبارکه طرفین تعالی می گویند: «یا أیها النباب بهوزام وبانتان وبانتک ونسا المحازمین یدین من جبین» این آیه را به همان کلماتی که در آیه شریفه تعبیر می کند. البته در آیات دیگر بحث صورت و پوشش منتفی است، اما این آیه به وضوح نشان می دهد که باید از جلباب استفاده کنند، جلباب امروز چادر ماست، همان چادری که زنان ما در لغت نامه های عربی از آن استفاده می کنند. و در لغت نامه های فارسی اگر به آن مراجعه کنند، جذابیت این لباس جهانی در این است که تمام بدن را می پوشاند.

به متفکران پیشنهاد می کنم به آیات قرآن توجه کنند، بحمدالله در سال 1364 بحمدالله موفق شدم تمام آیات حجاب را در قرآن بحث کنم: تحلیلی، اجتهادی، حقوقی، تاریخی. و همه بحث ها شبهات مطرح شده تا کنون در این کتاب مطرح شده است که در مورد آن بحث کرده ایم.

خداوند متعال در مورد حجاب آنقدر دستور صریح دارد که ممکن است برخی از زنان یا اقشار جامعه تصور کنند که حجاب به دوران صفویه برمی گردد، این یک خطای دروغین است. یا حجاب با اجتهادات شرعی پیچیده انجام می شد، در نتیجه در زمان ما قابلیت اجتهاد جدید را ندارد، هرگز. یکی از موارد مسلم اجتهاد این است که اجتهاد ربطی به نیاز دین ندارد، هیچ وکیلی نمی تواند بگوید روزه در آن زمان واجب بوده است، اما من می خواهم اجتهاد کنم چه روزه واجب باشد چه نباشد. این روزه ماه مبارک رمضان تا قیامت یک واجب بی چون و چرا است، همین جا به این نکته اشاره می کنم. «من انفاق نفس الایمان» بدون عذر عمداً افطار می کنم. روح ایمان. از آن بیرون می آید و این یک بحث مفصل است.

به هر حال چگونه می توان از مسئله اجتهاد اجباری روزه رهائی نداشت؟ اگر همه وکلای دنیا جمع شوند و بگویند امسال می خواهیم اجتهاد کنیم باید روزه بگیریم یا نه؟ روزه بر انسان به شرط خودش واجب است، اگر مریض نباشد، مضطرب نباشد، مسافر نباشد، احدی باشد، حتی امام معصوم (ع)، حتی پیامبر اکرم (ص) کوچکترین تغییر در نیاز به دین همان وجوب نماز است که وجوب حجاب یکی از این موارد است.

حجاب مسلمین از ضروریات اسلام است، امکان اجتهاد ندارد، بدن زن باید پوشیده باشد. گاهی به عنوان بی اعتنایی به این تصمیم ضروری، می توان با اطمینان گفت که آیا خدا اکنون می تواند کسی را به جهنم ببرد، زیرا دو تار موی او پیدا شده است؟ برای کمک، دستور خداوند، چه نماز و چه روزه، مستلزم اطاعت است. مردم چه حجاب همه اینها امر خداست، چه معامله باشد چه عبادت، ما موظفیم به فرمان خدا اطاعت کنیم، خدا می فرماید موی زن پیدا نشود، چه نخ باشد و چه کل. ، مهم نیست.

گاهی برخی این سوال را مطرح می کنند که تصمیم خداوند متعال باطل می شود.

امروزه مباحث مربوط به حجاب، آیات حجاب، احادیث به خوبی در حوزه های علمیه منتشر شده است، جای ابهامی نیست. امیرالمؤمنین، پیامبر، فاطمه و اولادش باید شفاعت کنند، اما عبادت او بر اساس احکام اسلام زیاد نشود، این شب قدر هیچ تأثیری در او ندارد، همچنین باید خود را همیشه در محضر ببینیم. خدایا حرام نیست بیایید کارها را انجام دهیم.

در خاتمه از دست اندرکاران نمایشگاه بین المللی قرآن که در ماه مبارک رمضان در حال برگزاری است، از برادران عزیزی که به عنوان نهاد خانواده اسلامی مؤسسه بوده اند تشکر ویژه دارم. آموزش دقیق برای مدت طولانی روی مسائل خانوادگی کار می کند. و این کتاب حقیر را باز کردند، قرار است باز کنند. تشکر ویژه از شما درود بر شما و رحمت و برکات خداوند

شما می توانید بخشی از یک دین را رد کنید و بخشی را ترک کنید

پس از پایان جلسه، استاد حوزه علمیه آیت الله جعفر طبسی به ایراد سخنرانی پرداخت که متن آن به شرح زیر است:

دو چیز یادگار پیامبر اکرم (ص) است که این دو مطلب را در حدیث مستمر سکالین می یابیم. یکی قرآن، یکی عترت. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «این دو چیز را پیش تو می گذارم و می روم. قرآن کریم وحی الهی، فرمان خداوند است که به واسطه نزول موثق جبرئیل در شب قدر در قلب پیامبر اکرم (ص) نازل شده است. در حديث سكالين كه حديث راست و عقب مانده است، يعنى همه اين حديث را پذيرفتند، پيامبر صلى الله عليه و آله عترت را در كنار قرآن قرار داد. وقتی امام می فرماید «انی تارک فیقم التکلی کتاب الله عترت» یعنی عترت معادل قرآن است، در قرآن هست. حال می خواهم از عصمت اهل بیت (ع) از طریق این حدیث استفاده کنم و بگویم همانطور که قرآن خالی از تحریف است، اهل بیت (ع) نیز عاری از خطا خواهند بود. این یک نکته در مورد اصل قرآن و عترت بود.

نکته دوم؛ آیا می توان با گفتن اینکه برخی از آیات قرآن را قبول داریم و برخی را قبول نداریم، بین دستورات قرآن تفاوت قائل شویم؟ آیا این فکر و این طرز فکر درست است یا نادرست؟ بدون شک اطاعت از خدا واجب است، یعنی هر چیزی که به دستور خداوند به ما رسیده، بر همه ما لازم است، بر ما واجب است که آن را زنده کنیم. مثلاً نماز، روزه، حج، خمس، زکات از واجبات قرآن است. آیا احکام اسلام در نماز حج و خمس خلاصه می شود؟ خیر، از این چند تکلیفی که گفتم، ما یک واجب داریم به نام حجاب. ما را به برخی از قرآن ایمان نیاورید، به برخی از آنها کافر شوید. اگر قرار است احکام خدا را بپذیرد، اگر نماز امر خداست، حجاب هم حکم خداست. بنابراین تفکیک احکام الهی برای ما اصلا قابل قبول نیست.

تفاوت دستورات الهی در نقشه شیطانی دشمن است

نکته سوم، در مورد حجاب، برخی از افراد جامعه مسلمان این ذهنیت را به زنان محترم ما القاء می کنند که حجاب چیزی است که در سال های اخیر ایجاد شده است، یا مثلاً تاریخ حجاب را برای مدت معینی تغییر می دهند. می گویند از زمان سفیان ها ایجاد شد. اینها اشتباه است. آدرس اشتباهی به شما می دهند. حجاب بر اساس وحی الهی است، حجاب بر اساس دستورات الهی است. زن حق ندارد بگوید من نماز می خوانم، روزه می گیرم، نج هم می گیرم، اما وقتی صحبت از حجاب می شود، می گوید به این اصل اعتقادی ندارم. اساساً تفکیک بین احکام الهی نقشه شوم دشمن است.

این کتاب را هم قبل و هم بعد از چاپ دیدم. درباره حجاب کم و بیش کتاب هایی نوشته شده است، مثلاً شهید مطهری موضوع حجاب را نوشته است؛ صراحتاً کتاب ایشان یک کتاب عمیق و علمی جهادی است، اما کتابی که اخیراً توسط وکیل محترم آیت الله شیخ محمد جواد نوشته شده است. فاضل لنکرانی، برخی از جمله نکته قابل توجه این است که یکی از امتیازات آن علمی بودن است، یعنی نویسنده محترم کاملاً معقولانه وارد مسئله شده است.

انتهای پیام: