بین الملل

در نشست یک روزه افغانستان در مسکو چه گذشت؟

هیأتی به رهبری عبدالله عبدالله از شورای آشتی ملی افغانستان ، هیئت مذاکره کنندگان افغان به رهبری محمد معصوم استانکزا با متین باکیک ، احمد نادر نادری و حبیبا سرابی ، گروه طالبان به رهبری ملا روسیه ، هیئت آمریکایی. قطر و سازمان ملل در این نشست شرکت کردند.

وزارت خارجه روسیه گفت که طرفین مذاکره در مورد راههای پیشبرد گفتگوها در داخل افغانستان ، کاهش خشونت ، پایان دادن به خصومت ها و کمک به مبارزه با قاچاق مواد مخدر برای دستیابی به صلح پایدار گفتگو کردند

سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه در افتتاحیه این نشست گفت: گروه تروریستی داعش در تلاش است تا از وضعیت افغانستان برای تقویت موقعیت خود در این کشور استفاده کند.

لاوروف گفت که نیروهای دو طرف (دولت افغانستان و طالبان) متحمل تلفات می شوند و در جنگ ها غیرنظامیان کشته می شوند.

او اضافه کرد. “در این وضعیت ، افغانستان به ویژه نگران است که گروههای تروریستی رادیکال قبل از هر چیز در تلاشند موقعیت خود را در میدان جنگ تحکیم کنند.”

در جلسه یک روزه افغانستان در مسکو چه اتفاقی افتاد؟

وی گفت: به نظر ما ، گروه تروریستی داعش تلاش های خود را برای تحکیم مواضع خود در شمال افغانستان برای اجرای برنامه های خود در منطقه آسیای میانه متوقف نمی کند.

لاوروف افزود. “همه اینها شرایط را برای توسعه بیشتر قاچاق مواد مخدر ایجاد می کند ، که تهدیدی جدی برای افغانستان در منطقه و برای کل جهان است که عواید آن عمدتا از اقدامات تروریستی پشتیبانی می کند.”

وی گفت: “مسکو از واشنگتن و طالبان می خواهد که به پایبندی به توافقنامه سازش دوحه که در فوریه سال 2020 امضا شد ادامه دهند.”

به گفته لاوروف ، ترويكا كه شامل روسيه ، چين و آمريكا است و پاكستان نيز به آن اضافه شده است ، براي هموار كردن زمينه براي آغاز گفتگوهاي صلح در افغانستان و هماهنگ كردن تلاش هاي بين المللي براي كمك به افغانستان در بعد فضای شوروی. دوره درگیری.

عبدالله عبدالله امیدوار به نشست پرثمر مسکو است

در این دیدار ، عبدالله عبدالله ، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان ، برای نمایندگان رسانه ها ترکیب هیئت های دولت ، شورای عالی آشتی ملی را که در جلسه مسکو شرکت خواهد کرد ، توصیف کرد.

وی ضمن تمجید از مهمان نوازی روسیه و تلاش های مسکو برای تسریع روند دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان ، گفت: “ما از هر اقدامی که به حل بحران و دستیابی به صلح و امنیت در افغانستان کمک کند ، استقبال می کنیم.”

اعلامیه جلسه

شرکت کنندگان در نشست مسکو با انتشار بیانیه ای بر پایان جنگ و دستیابی به صلح ملی در افغانستان تأکید کردند.

طبق وزارت امور خارجه روسیه ، کشورهای شرکت کننده در اجلاس مسکو در روز پنجشنبه از جمله روسیه ، چین ، ایالات متحده و همچنین پاکستان با صدور بیانیه ای بر لزوم تحقق آرزوی مردم افغانستان برای برقراری صلح عادلانه در این کشور تأکید کردند.

طرفین نشست مسکو در بیانیه ای گفتند که صلح محلی در افغانستان تنها از طریق حل و فصل سیاسی و مذاکره امکان پذیر است.

در این اطلاعیه آمده است: “ما از همه طرف های درگیری افغانستان می خواهیم خشونت در کشور را کاهش دهند ؛ ما از طالبان می خواهیم که از حمله بهار برای جلوگیری از تلفات و ایجاد یک شهرک استفاده کنند.” خودداری سیاسی از مذاکره.

جای خالی ایران ستاره هند برای این مسابقه

به گفته تحلیلگران ، توافقنامه افغانستان طی هفته های آینده به یکی از خبرهای اصلی بین المللی تبدیل خواهد شد. علاوه بر بحثهای موسوم به Troika Enlarged (روسیه ، ایالات متحده ، چین و پاکستان) در پایتخت روسیه در روز پنجشنبه ، 27 مارس ، کنفرانس افغانستان با حمایت سازمان ملل در مورد روسیه ، ایالات متحده و هند در استانبول برگزار می شود. چین و پاکستان شرکت خواهند کرد.

برگزارکنندگان کنفرانس مسکو به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ایجاد شرایط برای تشدید گفتگوهای صلح میان افغانستان و دوحه را وظیفه اصلی خود می دانند.
خواسته های سازش ناپذیر مسکو در واشنگتن برای حل بحران افغانستان ، اما سناریوهای میانجیگری بین المللی روسیه و آمریکا شامل دو تیم از تیم های مختلف است. مقایسه لیست شرکت کنندگان در فرایندهای “مسکو” و “استانبول” تفاوت های اساسی آنها را نشان می دهد. از آنجا که دو قدرت برجسته منطقه ای ، ایران و هند ، برای رایزنی در مسکو دعوت نشده اند.

23311: